Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej Wolin

 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI

OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W WOLINIE

ZA ROK 2024

Realizacja zadań statutowych oraz zgłoszone potrzeby na 2025

 

Wolin 2025

 

  1. Wprowadzenie
  2. Budżet Ośrodka Pomocy Społecznej
  3. Struktura organizacyjna Ośrodka i koszty funkcjonowania
  1. Realizacja zadań z zakresu:
    1. Pomocy społecznej (zasiłki i pomoc w naturze, usługi opiekuńcze),
    2. Program „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej oraz Opieka Wytchnieniowa – edycja 2024”,
    3. Program „Korpus wsparcia seniorów” edycja 2024
    4. Karta Dużej Rodziny, Korpus Wsparcia Seniorów
    5. Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa,
    6. Prace społecznie użyteczne,
    7. Dodatek mieszkaniowy,
    8. Inne działania,
    9. Świadczenia rodzinne i opiekuńcze,
    10. Fundusz alimentacyjny,
    11. Świadczenia wychowawcze 500+,
    12. Program „Czyste powietrze”,
    13. Pomoc Obywatelom Ukrainy,
    14. Refundacja podatku „VAT” tzw. dodatek gazowy.
    15. Dodatek osłonowy,
    16. Bon Energetyczny.
  2. Wnioski końcowe, zgłaszane potrzeby.
  1. WPROWADZENIE

Podstawą do przedłożenia Radzie Miejskiej w Wolinie rocznego sprawozdania z działalności oraz potrzeb Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie jest zapis art. 110 ust 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. 2024 r., poz. 1283 ze zm.).

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie zadania pomocy społecznej realizuje w oparciu o podstawowy akt prawny, jakim jest ustawa z 12 marca 2004r. o pomocy społecznej i towarzyszące rozporządzenia. Ponadto działa w oparciu o Uchwałę Nr 149 Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 2023 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028, ustawę z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych, ustawę z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej i wiele innych aktów.

 

Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje (art.5 i 5a wyciąg):

1) osobom i rodzinom posiadającym obywatelstwo polskie, mającym miejsce zamieszkania

    i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium

    Rzeczypospolitej Polskiej posiadającym zezwolenie na osiedlenie się, zgodę na pobyt

    tolerowany lub status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej;

3) obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru

     Gospodarczego, przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy uzyskali

     zezwolenie na pobyt.

 

Osobom i rodzinom wymienionym w punktach 1-3 przysługuje pomoc jeżeli zostaną spełnione kryteria dochodowe i tak:

1) osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 1010 zł netto

2) osobie w rodzinie, w której dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 823 zł netto.

W przypadku rodziny kryterium stanowi sumę liczby osób pomnożonej przez 823 zł.

    - przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego z powodów wymienionych w art.7 pkt.2-15 ustawy o pomocy społecznej tj.:

  1. ubóstwa;
  2. sieroctwa;
  3. bezdomności;
  4. bezrobocia;
  5. niepełnosprawności;
  6. długotrwałej lub ciężkiej choroby;
  7. przemocy w rodzinie; 7a) potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi;
  8. potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;
  9. bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;
  10. uchylony
  11. trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
  12. trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  13. alkoholizmu lub narkomanii;
  14. zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;
  15. klęski żywiołowej lub ekologicznej.

 

Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

  1. miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
  2. składki na ubezpieczenie zdrowotne, rentowo-emerytalne;
  3. koszty uzyskania przychodu;
  4. kwotę świadczonych alimentów na rzecz innych osób. Odliczeniu nie podlegają wszelkie zajęcia komornicze.

Zapis art.8 w ust. 4 określa jakich składników dochodu nie wliczamy do dochodu rodziny, np.: świadczenie 800+, stypendia szkolne, jednorazowe wsparcie socjalne.

Powyższe kryteria i okoliczności, z powodu których udziela się świadczeń, wymienione w art.7,  decydują o strukturze osób korzystających z pomocy społecznej. Przy czym wystarczy wystąpienie co najmniej jednego z powodów z art.7 pkt.2-15, aby skutecznie domagać się świadczenia pieniężnego. Wybór rodzaju świadczenia należy do kompetencji organu pomocy. Wysokość świadczenia, jeżeli nie jest określona odpowiednim przepisem (patrz zasiłek stały, zasiłek okresowy), należy do uznania administracyjnego.

  1. Budżet Ośrodka Pomocy Społecznej                    

Środki finansowe na pomoc osobom i rodzinom pochodziły z budżetu gminy (zadania własne, własne z dofinansowaniem § 2030) oraz budżetu państwa (zadania zlecone § 2010 oraz § 2060). W 2024 roku środki finansowe zostały zwiększone, gdyż Ośrodek nasz realizował część zadań wobec obywateli Ukrainy, którzy schronili się w naszym kraju w związku z działaniami zbrojnymi na terytorium ich kraju. Obywatele Ukrainy od 2024 mogą korzystać z pomocy społecznej jednak na takich samych zasadach, co obywatele Polski.

Poniższe zestawienie przedstawia wysokość środków finansowych planowanych w roku sprawozdawczym oraz dwóch wcześniejszych, dla porównania.

 

Plan wydatków na przestrzeni trzech lat:

 

Nazwa działu

Rok 2022

Rok 2023

Rok 2024

 

851 Ochrona zdrowia

0

0

3000

852 Pomoc społeczna

4 638 698,84

4 373 742,18

5 321 884,44

853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej (Ukraina)

   128 520,00

18 972,00

612

855 Rodzina

 

10 015 092,80

5 625 976,30

5 574 883,48

Fundusz celowy AOON

                                 OW

    165 546,00

111 326,88

172 304,58

razem

14 947 857,64

10 130 017,36

11 072 684,50

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Plan wydatków w roku sprawozdawczym z podziałem na źródło finansowania:

Dział

Nazwa działu

Wydatki w 2024r. w złotych

 

 

 

Ogółem, w tym:

 zlecone § 2010 oraz § 2060

§ 2030 dofin. do własnych

własne

Fundusz Pracy

Fundusz celowy

Ukraina

851 ochrona zdrowia

3000

-

-

3000

-

-

-

852

Pomoc społeczna

5 321 884,44

515 188,19

1 170 262

3 620 334,25

-

-

16 100

853 Pozostałe zadania

612

-

-

-

-

-

612

855

Rodzina

5 574 883,48

5 120 292,71

7 209

385 243,11

25 738,66

-

36 400

Fundusz celowy

172 304,58

-

-

-

-

172 304,58

-

razem

11 072 684,50

5 635 480,90

1 177 471

4 008 577,36

25 738,66

172 304,58

53 112

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

Zestawienie wydatków poniesionych na przestrzeni ostatnich trzech lat - porównanie

 

Wydatki poniesione ogółem na przestrzeni trzech lat:

Nazwa działu

Rok 2022

Rok 2023

Rok 2024

851 Ochrona zdrowia

0

0

2 517,08

852 Pomoc społeczna

4 463 144,36

4 180 201,37

5 160 200,38

853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej (Ukraina)

   123 930,00

18 972,00

612

855 Rodzina

9 941 424,61

5 570 923,03

5 423 033,19

Fundusz celowy AOON i OW

    39 775,58

80 818,36

158 653,49

razem

14 568 274,55

9 850 914,76

10 745 016,14

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

 

Wydatki poniesione ogółem  w 2024 z podziałem na źródła finansowania i rodzaje zadań:

 

Dział

Nazwa działu

Wydatki w 2024r. w złotych

 

 

Ogółem, w tym:

 zlecone § 2010 oraz § 2060

§ 2030 dofin. do własnych

własne

Fundusz Pracy

Fundusz celowy

Ukraina

 

 

851 Ochrona zdrowia

2 517,08

-

-

2 517,08

-

-

-

852

Pomoc społeczna

5 160 200,38

494 276,28

1 114 492,73

3 535 566,93

-

-

15 768,44

853 Pozostałe zadania

612

-

-

-

-

-

612

855

Rodzina

5 423 033,19

5 013 794,19

7 209

340 644,94

25 738,66

-

35 646,20

Fundusz celowy

158 653,49

-

-

-

-

158 653,49

 

razem

10 745 016,14

5 508 070,47

1 121 701,73

3 878 824,95

25 738,66

158 653,49

52 026,84

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

W dalszej części przedstawiono wydatki poniesione w Ośrodku Pomocy Społecznej w Wolinie w roku sprawozdawczym z podziałem na poszczególne szczegółowe zadania. Kwoty obejmują całość wydatków łącznie z kosztami. Jedna z kolumn prezentuje liczbę świadczeń zrealizowanych przez jednostkę. Każde świadczenie połączone jest z postępowaniem administracyjnym, sprawdzeniem środowiska lub innym działaniem pracowników.

Całość wydatków poniesionych przez jednostkę w 2024r. z podziałem na zadania i rozdziały:

 

Rozdział – nazwa rozdziału

 

zlecone

 

Dofinansowanie

do zadania

§ 2030

 

własne

 

Liczba świadczeń ogółem

Kwota wydatków

 

851 – Ochrona zdrowia – opłata za pobyt w ZOL

-

-

2 517,08

 

2 517,08

85202 – Opłata za pobyt w domu pomocy społecznej

 

-

 

-

 

1 113 432,06

 

246

 

1 113 432,06

85205 – Przeciwdziałanie przemocy

-

6 000

2 253,30

-

8 253,30

85213 – Składki na ubezpieczenie zdrowotne (zasiłek stały)

-

33 755,01

 

 

-

443

 

 

33 755,01

 

 

85214 § 3110-3

Zasiłki okresowe

-

113 129,44

 

 

-

272

 

 

113 129,44

 

 

85214 § 3110 – Zasiłki i pomoc w naturze: celowe na żywność, zakup opału, leków, w tym specjalne

 

-

 

-

 

155 596,20

 

 

377

 

 

 

155 596,20

85215 - Dodatki mieszkaniowe/ Bon energetyczny

-

254 816,09

-

-

153 980,30

438

639

153 980,30

254 816,09

85216 § 3110  Zasiłki stałe

-

446 359,46

-

574

446 359,46

85219 – Opłata za opiekuna prawnego

-

-

-

-

_

85219 – Utrzymanie jednostki oraz usługi op.

-

329 904,82

2 055 436,74

16722 godz.usług

2 385 341,56

85228 – Usługi opiekuńcze

zlecone

8 900

-

-

 

89 specj.

8 900

85230 – Dożywianie, zasiłki celowe na zakup żywności,

-

150 000,00

39 823,50

13 150

189 823,50

85295 – Dodatek osłonowy

223 873,91

-

-

-

223 873,91

85295 – Pozostała działalność- system Opieka

6 686,28

-

-

-

6 686,28

85295 – Korpus Wsparcia Seniorów moduł II

-

35 344

8 837

-

44 181

85502 –Świadczenie wychowawcze 800+

2 000

-

-

-

2 000

85502 – Świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, skł. społ.

4 898 723,53

-

61 396,55

16 161

4 960 120,08

85503

Karta Dużej Rodziny

764

-

-

97

764

85504 Asystent rodziny

-

7 209

71 686,35

FP 25738,66

-

104 634,01

85508 – opłaty za pobyt w rodz. zastępczych,

-

-

142 093,19

277

142 093,19

85510 – opłata za pobyt w placówkach

-

-

65 468,85

9

65 468,85

85513 – Składki na ubezpieczenie zdrowotne

(świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek dla opiekuna)

112 306,66

-

-

435

112 306,66

Fundusz Celowy – AOON oraz OW

-

141 060,80

 

17 592,69

-

2921,5

 

510

80 818,36

Pomoc obywatelom Ukrainy

Art.26 i

art. 31

35 646,40

612

 

-

 

-

-

36 646,40

 

 

15 768,44

art.29-30

 

15 768,44

-

-

-

razem

5 560 097,31

 

1 280 355,22

 

3 904 563,61

-

10 745 016,14

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie.

 

  1. Struktura organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej i koszty funkcjonowania

Od 2024 roku środki finansowe poniesione na płace i pochodne pracowników (bez Świadczeń Rodzinnych) oraz utrzymanie Ośrodka księgowane są w jednym rozdziale, bez podziału na działy. Środki na utrzymanie jednostki pochodziły z dotacji Wojewody oraz budżetu Gminy, w ogólnej kwocie  2 385 341,56 zł

 

dział

 

 

Rozdział – nazwa rozdziału/ finansowanie

 

zlecone

 

 

własne

 

 

Kwota wydatków

 

852

85219 – utrzymanie ośrodka: pracownicy socjalni, opiekunki, asystent rodziny, księgowość, realizacja świadczeń, informatyk, sprzątaczka w tym:

-

2 385 341,56

2 385 341,56

 

wynagrodzenia osobowe, „13”, ubezpieczenie społeczne, PPK, nagrody jubileuszowe,

-

2 132 110,41

 

2 132 110,41

 

 

materiały i wyposażenie, remonty, szkolenia delegacje, media, odpisy na ZFŚS, inne

-

 

253 231,15

253 231,15

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Do realizacji zadań pomocy społecznej (bez Sekcji Świadczeń Rodzinnych) Ośrodek zatrudniał (stan zatrudnienia na koniec 2024r.) 26 pracowników. Zatrudnienie przedstawiało się w następujący sposób:

- kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej                             1 osoba

- główna księgowa                                                                1 osoba

- pracownicy socjalni                                                             4 osoby

- aspirant pracy socjalnej                                                       1 osoba

- inspektor ds. realizacji zadań pomocy społecznej               1 osoba

- inspektor ds. płac, ZUS                                                      1 osoba

- inspektor ds. koordynacji Usług Opiekuńczych                 1 osoba                      

- opiekunki nad chorym w domu                                          13 osób  

- asystent rodziny                                                                  1 osoba

- informatyk                                                                           1 osoba ¼ etatu        

- sprzątaczka                                                                         1 osoba ½ etatu

 

Liczba pracowników socjalnych wynika z zapisów art. 110 ust.11 ustawy o pomocy społecznej, który wskazuje, że 1 pracownik socjalny przypada na 2 tysiące mieszkańców. Spełnienie tego kryterium jest jednym z warunków otrzymania przez gminę dotacji wojewody z przeznaczeniem na utrzymanie Ośrodka.  Od lipca 2024 roku gmina nie spełnia tego warunku, albowiem jeden pracownik odszedł na emeryturę. Kolejny nie został zatrudniony, gdyż pomimo ogłoszeń nikt się nie zgłasza. Jeden z pracowników socjalnych złożył wypowiedzenie.

  1. REALIZACJA   ZADAŃ

Ośrodek nasz, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej realizuje zadania własne, należące do kompetencji samorządu gminnego oraz zadania zlecone gminie, należące do kompetencji państwa.

Do zadań własnych należy m.in.: sporządzanie bilansu potrzeb, przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, celowych i okresowych (zgodnie z obowiązującymi kryteriami), udzielanie schronienia, przyznawanie posiłku i niezbędnego ubrania, opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne za osoby uprawnione, przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym, organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych osobom samotnym, dożywianie dzieci i młodzieży, osób dorosłych, sprawianie pogrzebu, umieszczanie i opłacanie pobytu osób w domu pomocy społecznej, przyznawanie pomocy finansowej osobom opuszczającym zakłady karne, jeżeli spełniają warunki zawartego między ministerstwami Porozumienia, utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników, zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy, wypłata dodatków mieszkaniowych.

Do zadań zleconych należy: organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie kosztów powstałych w wyniku klęski żywiołowej, pomoc w różnorodnej formie cudzoziemcom, wypłacanie wynagrodzeń dla opiekunów prawnych z postanowień sądu, wypłata dodatków osłonowych.

Dodatkowo realizujemy zadanie gminy polegające na ustalaniu uprawnień osób zgłaszających wnioski do Burmistrza, do bezpłatnej opieki zdrowotnej, finansowanej ze środków publicznych oraz zadania wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej a także w  ramach Programu „Czyste powietrze”.

    1. Pomoc społeczna.

Z pomocy społecznej w 2024r. korzystało 348 rodzin (w roku poprzednim 371), w tym na wsi - 172, o łącznej liczbie 503 osoby. Z p racy socjalnej 158 rodzin. Liczba rodzin korzystających stanowi 4,52 % ogółu zameldowanych mieszkańców gminy – 11 132. Ponadto wyłącznie w postaci pracy socjalnej skorzystało 25 rodzin.

 

Rok 2022

Rok 2023

Rok 2024

Liczba rodzin i gospodarstw jednoosobowych ogółem

354

371

348

Liczba osób w rodzinach

505

523

503

Liczba mieszkańców

11 300

11 489

11 132

% korzystających

4,47

4,55

4,52

Liczba rodzin korzystających z pracy socjalnej

60

47

25

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Praca socjalna, zgodnie z art. 6 ustawy o pomocy społecznej, to wszelka działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz na tworzeniu warunków sprzyjających temu celowi.

Powody udzielania wsparcia osobom i rodzinom w latach:

 

Liczba korzystających z powodu (zasadniczy), poza ubóstwem (dochód poniżej kryterium)

 

Rok 2022

Rok 2023

Rok 2024

Bezdomność

10

11

17

Bezrobocie

97

89

70

Niepełnosprawność

94

90

88

Długotrwała lub ciężka choroba

143

159

160

Potrzeba ochrony macierzyństwa

26

29

23

Bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, w tym:

54

69

55

                                  wielodzietność

15

25

17

                                  rodziny niepełne

38

50

37

Trudności po opuszczeniu zakładu karnego

0

4

2

Alkoholizm

50

60

50

Narkomania

4

7

5

Zdarzenia losowego

2

2

6

Przemocy w rodzinie

0

0

0

Klęski żywiołowe

4

0

0

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

W niektórych rodzinach występuje więcej niż jeden powód udzielenia pomocy, do celów statystycznych przyjmujemy wymieniony jako główny.

Liczba rodzin i osób, którym udzielono pomocy w szczególności w formach:

 

Liczba osób i rodzin korzystających z form pomocy

 

Rok 2022

Rok 2023

Rok 2024

Zasiłki stałe

61

60

54

Dożywianie dzieci w szkołach

127

141

122

Dożywianie osób dorosłych

11

14

12

Świadczenie pieniężne na zakup żywności lub posiłku

83

83

78

Zasiłki okresowe

64

68

63

Zasiłki celowe (na żywność, opał, leki i leczenie, opłaty mieszkaniowe, środki czystości, zdarzenia losowe, odzież i obuwie), w tym celowe specjalne

134

 

22

111

 

16

104

 

19

Wynagrodzenie dla opiekuna prawnego

0

1

0

Organizacja pogrzebu

0

1

0

Schronienie bezdomnych

8

8

7

Opłata za pobyt w domu pomocy społecznej

22

25

22

Świadczenie usług opiekuńczych, w tym:

61

72

74

świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi

3

3

4

 

Zasiłki okresowe (obowiązkowe zadanie własne gminy) otrzymały 63 rodziny. Świadczenie otrzymała każda rodzina, która spełniała przesłanki do przyznania tego rodzaju wsparcia. Wysokość zasiłku okresowego stanowi 50% różnicy między posiadanym dochodem a kryterium. W dalszym ciągu maleje liczba dzieci objętych dożywianiem w szkołach. Zdarzają się przypadki, że rodzice nie wyrażają chęci, by dzieci spożywały posiłki w szkole, ale też same dzieci nie chcą korzystać z takiej formy wsparcia.

Jedną z grup znajdującą się w kręgu zainteresowania pomocy społecznej są osoby starsze, które nie mogą przy pomocy własnych możliwości i uprawnień zaspokoić swoich potrzeb życiowych. Te najczęściej korzystają z usług opiekuńczych.

Usługi opiekuńcze to specyficzny rodzaj pomocy. Od pracowników wymaga dużej empatii, ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i w żadnym wypadku nie można opiekunki środowiskowej kojarzyć z osobą, która tylko sprząta i gotuje. Usługi polegają na toalecie podopiecznych, utrzymaniu czystości pomieszczeń bezpośrednio przez nich zajmowanych, obejmują drobne zabiegi pielęgnacyjne, palenie w piecach, przygotowywanie posiłków, towarzyszenie w spacerach, zakupy dla podopiecznych, zagospodarowanie czasu wolnego, wspieraniu psychicznym samotnych osób, czy też pomoc w załatwianiu spraw urzędowych dla których niejednokrotnie wizyta opiekunki jest jedyną wizytą w ciągu dnia.

W 2024 roku usługami opiekuńczymi objęto 75 osób, w tym 4 specjalistycznymi dla osób z zaburzeniami psychicznymi (dzieci). Wypracowano 16722 usługogodziny oraz 89 specjalistycznych.

Ze względu na starzenie się społeczeństwa oraz migrację członków rodzin, zainteresowanie usługami opiekuńczymi jest nadal duże. Największe trudności z wykonywaniem zadania pojawiają się w okresie wzmożonej absencji pracowników spowodowanej chorobami (grypa, schorzenia kręgosłupa, przeziębienia, choroby dzieci).

W 2024r. nie uległa zmianie sytuacja w świadczeniach specjalistycznych usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi. W związku z zapotrzebowaniem na ten rodzaj usług dla dzieci, nasz Ośrodek czyni starania, aby sprostać oczekiwaniom rodziców, którzy zwrócili się o taką pomoc. W związku z tym, po raz kolejny została podpisana umowa ze specjalistami zajmującymi się rehabilitacją dzieci z zaburzeniami psychicznymi na wykonywanie  specjalistycznych usług, np.: integracji sensorycznej.

Nasi klienci objęci pomocą w formie usług opiekuńczych są to zwykle osoby samotnie zamieszkujące, w podeszłym wieku, dotknięte chorobami. Podopieczni w zdecydowanej większości posiadają rodziny zamieszkujące oddzielnie, które w różnym stopniu pomagają swoim bliskim. Nie jest to jednak regułą, ponieważ usługi opiekuńcze przyznawane są również osobom posiadającym rodziny w miejscu zamieszkania, lecz z różnych powodów nie są w stanie cały czas zajmować się swoimi bliskimi. Ze swojej strony Ośrodek jest cały czas w kontakcie z rodzinami klientów.

W 2024 roku, zgodnie z przyjętą Uchwałą Nr XVIII/171/19 Rady Miejskiej w Wolinie z 28 listopada 2019, kwotę odpłatności za świadczone usługi opiekuńcze w ramach zadań własnych była ustalona w wysokości 1% minimalnego wynagrodzenia w danym roku.

Wpływy, jakie uzyskano z usług opiekuńczych stanowią dochód własny gminy i wyniosły za usługi własne 231370,72 natomiast odpłatność za specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 1518,50 stanowi dochód państwa.

 

    1. Program „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej” edycja 2024

Program „Opieka Wytchnieniowa” edycja 2024

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie uzyskał dofinansowanie w ramach przeprowadzonego przez Ministerstwo  Rodziny i Polityki Społecznej naboru wniosków na realizację Programów „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” edycja 2024 oraz „Opieka Wytchnieniowa” edycja 2024. Programy finansowane były ze środków Funduszu Solidarnościowego.

Program AOON kierowany był do opiekunów osób niepełnosprawnych od 2 lat do lat 16, które posiadały orzeczenia o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, lub osób powyżej 16 roku życia posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub orzeczenie równoważne.

Usługi osobistego asystenta realizowane były w zależności od zgłaszanych potrzeb. Ze wsparcia tego rodzaju skorzystało 11 osób. W okresach świadczenia usług zatrudnionych było łącznie 9 asystentów. Wypracowano 2921,50 godziny usług asystenckich. Wykorzystano 141060,80 złotych.

Program „Opieka Wytchnieniowa” edycja 2024 adresowany był do osób, które sprawowały bezpośrednią opiekę nad wspólnie zamieszkującym członkiem rodziny, posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności. W naszej gminie realizowana była w formie pobytu dziennego w miejscu zamieszkania. Wypracowano 510 godzin. Wykorzystano kwotę 17592,69 złotych. Ze wsparcia skorzystały 3 rodziny. Informacje o Programach rozpowszechnione były w formie plakatów, na stronie gminy oraz w mediach społecznościowych.

    1. Program  „Korpus Wsparcia Seniorów” – Moduł II - edycja 2024

W minionym roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie uzyskał dofinansowanie na realizację rządowego programu „Korpus Wsparcia Seniorów” – Moduł II - teleopieka - edycja 2024r. Finansowanie odbywało się w ramach środków z dotacji celowych budżetu państwa. Uzyskano środki finansowe w wysokości 35344 zł. Całość kosztów wyniosła 44181 złotych, z tego 8837 był to wkład własny gminy. Kwota ta pozwoliła na zakup kolejnych 20 „opasek bezpieczeństwa” i opłacenie abonamentu od stycznia do grudnia 2024 dla łącznie 40 opasek.

Przystąpienie do Programu miało na celu poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych, przez zwiększanie dostępu do tzw. „opieki na odległość”. Jest to rodzaj usług opiekuńczych świadczonych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Adresatami programu byli seniorzy w wieku 60 lat i więcej, którzy mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzą samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkają z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia np. ze względu na pracę zawodową. Każda „opaska bezpieczeństwa” wyposażona jest w następujące funkcji:

- przycisk bezpieczeństwa – sygnał SOS

- detektor upadku

- czujnik zdjęcia opaski

- lokalizator GPS

- funkcje umożliwiające komunikowanie się z centrum obsługi i opiekunami

- funkcje monitorujące podstawowe czynności życiowe (puls, saturacja).

Opaska bezpieczeństwa połączona jest z całodobowym Centrum monitoringu, co daje naszym seniorom poczucie bezpieczeństwa. Pozwala na bardziej komfortowe funkcjonowanie w swoim środowisku lokalnym. W przypadku trudnej sytuacji lub nagłego zagrożenia życia wystarczyło wcisnąć guzik alarmowy znajdujący się na opasce, który umożliwiał połączenie się z dyspozytorem (ratownikiem medycznym, opiekunem medycznym, pielęgniarką),  podejmującym decyzję o sposobie udzielenia pomocy seniorowi.

Usługa „opieka na odległość” realizowana w ramach programu aktualnie jest bezpłatna dla seniorów naszej gminy.

W ramach programu „Korpus Wsparcia Seniorów” Moduł II - teleopieka ze wsparcia w  postaci opaski korzystało 40 seniorów, którym wraz z opaską został opłacony abonament za świadczoną usługę do grudnia 2024r., z możliwością przedłużenia na kolejny rok. Pracownicy socjalni prowadzą monitoring działania opasek, wprowadzają aktualizację danych o beneficjencie.

    1. Karta Dużej Rodziny

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie realizuje zadanie dotyczące Karty Dużej Rodziny na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2014r o Kacie Dużej Rodziny (Dz. U. 2023 poz. 2424 ze zm.).

O kartę może ubiegać się rodzina mająca na utrzymaniu co najmniej troje dzieci oraz od stycznia 2019r. rodzic (rodzice), który posiadał na utrzymaniu co najmniej troje dzieci bez względu na ich obecny wiek. Karta ta uprawnia do korzystania z  ulg i zniżek podlegających publikacji na stronach: www.mpips.gov.pl oraz www.rodzina.gov.pl

 

Informacja o realizacji Kary Dużej Rodziny w latach 2022 – 2024.

Rok

2022

2023

2024

Liczba wniosków o przyznanie Karty Dużej Rodziny

90

86

42

Liczba wydanych Kart Dużej Rodziny

136

186

97

Koszt realizacji programu (Dotacja )

1631

1751

764

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie.

 

Także zgodnie z porozumieniem partnerskim z dnia 17.08.2017r.,  nr ROPS/III/10/17 między Województwem Zachodniopomorskim, reprezentowanym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Szczecinie a Gminą Wolin, tutejszy Ośrodek realizuje zadania  dotyczące Zachodniopomorskiej Karty Rodziny oraz Zachodniopomorskiej Karty Seniora.

Zachodniopomorska Karta Rodziny skierowana jest do rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci w wieku do 18 roku życia lub do 26 roku życia w przypadku kontynuowania nauki oraz bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności, rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka.

Zachodniopomorska Karta Seniora skierowana jest do osób 60+ mieszkańców województwa zachodniopomorskiego.

Posiadacze Zachodniopomorskiej Karty Rodziny i Zachodniopomorskiej Karty Seniora mogą korzystać z ulg i uprawnień wynikających z programu tylko na terenie województwa zachodniopomorskiego. Wykaz rodzaju ulg i uprawnień wynikających z posiadania Karty opublikowany jest na stronie internetowej Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie www.rops.wzp.pl/region-dla-rodziny.

    1. Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa.

Osoby najbardziej potrzebujące mogą otrzymać pomoc żywnościową w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa za pośrednictwem czterech organizacji partnerskich ogólnopolskich: Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas Polska, Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej i Polskiego Czerwonego Krzyża sieci organizacji partnerskich regionalnych i lokalnych.

Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa to działanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, skierowane do osób, które znajdują się w trudnej sytuacji i uzyskują dochód nieprzekraczający 265% kryterium:

2 056,40 zł  dla osoby samotnie gospodarującej,

1 590 zł  dla osoby w rodzinie.

Gmina Wolin, biorąc pod uwagę dobro społeczności lokalnej i chęć przybliżenia możliwości skorzystania ze wsparcia w postaci produktów żywnościowych od dwóch lat współpracuje z Fundacją SPEAK UP ze Świnoujścia, która po przeprowadzeniu przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie weryfikacji korzystających, zajmuje się wydawaniem paczek żywnościowych w ramach Programu POPŻ z Banku Żywności.

Kwalifikacji do Programu dokonywali pracownicy Ośrodka na podstawie przedłożonych dowodów z osiąganych dochodów.

 

Poniżej zestawienie przedstawiające ilość wydanych skierowań:

POPŻ

2022

2023

2024

Liczba wydanych skierowań w POPŻ

177 + 24 U

228 + 11 U

165 + 5 U

Liczba osób korzystających z POPŻ

380 + 60 U

575 + 34 U

321 + 14 U

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

    1. Organizacja prac społecznie-użytecznych.

W listopadzie 2024r. zakończyły się trwające na terenie naszej Gminy prace społecznie użyteczne organizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie przy udziale Urzędu Miejskiego oraz Powiatowego Urzędu Pracy w Kamieniu Pomorskim z Filią w Wolinie, a także sołectw.

Prace, które trwały od marca do listopada miały na celu aktywizację zawodową osób długotrwale bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Akcją objęto 6 osób bezrobotnych. Z tego 1 osoba zrezygnowała przed terminem, 1 osoba zrezygnowała z powodu złego stanu zdrowia. Na koniec listopada w pracach uczestniczyły 4 osoby.

Aktywizowani wykonywali prace na terenie swojego miejsca zamieszkania, w czasie i w sposób wskazany przez sołtysa lub inny podmiot. Polegały one na sprzątaniu terenu, drobnych pracach remontowych, sadzeniu drzewek, koszeniu trawy, odchwaszczania terenów zielonych. Wynagrodzenie wynosiło od kwietnia do listopada 12,20 zł za godzinę. Wynagrodzenie to jest wolne od wszelkich potrąceń i należało się wyłącznie za godziny przepracowane. W każdym miesiącu należało wypracować 40 godzin, po 10 tygodniowo. Był to sprawdzian możliwości powrotu na rynek pracy, tym bardziej, że byli też tacy, którzy nie pracowali dotychczas zawodowo. Przez cały okres trwania prac wypracowano łącznie 1 830 godzin.

Ogólny koszt organizacji prac to 21 455 zł w tym udział gminy to 40%, pozostała kwota została zrefundowana gminie ze środków Powiatowego Urzędu Pracy – 60% - 12 873 zł .

    1.            Dodatek mieszkaniowy.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie od dnia 01.01.2022 roku realizuje zadania nałożone ustawą o dodatkach mieszkaniowych. Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu umożliwienie osobom o niskich dochodach pokrycie części kosztów utrzymania mieszkania. Taka forma pomocy dla osób, które przy wykorzystaniu własnych możliwości finansowych nie są w stanie pokryć obciążających ich kosztów związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego, została wprowadzona ustawą z dnia 2 lipca 1994 roku o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych.

W 2024 r. przyjęto 69 wniosków o dodatek mieszkaniowy. Łączna liczba wydanych decyzji w minionym roku wyniosła 68, w tym 67 decyzji przyznających oraz 1 decyzja odmowna.  Z pomocy w formie dodatku mieszkaniowego skorzystały 44 gospodarstwa domowe.

Dodatek mieszkaniowy jest wypłacany zarządcy budynku lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, w którym mieszka wnioskodawca.

 

Wyszczególnienie

(użytkownicy mieszkań)

Liczba wypłaconych dodatków mieszkaniowych

Kwota wypłaconych dodatków mieszkaniowych

z tego w zasobie

gminnym

123

31 574,57

spółdzielczym

82

30 821,18

wspólnot mieszkaniowych

139

46 736,18

prywatnym

70

30 405,50

innym

24

14 442,87

Ogółem

438

153 980,30

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

    1. Inne działania.

Ośrodek Pomocy Społecznej współpracuje z wieloma podmiotami. Między innymi z Placówką Wsparcia Dziennego w Wolinie oraz w Ładzinie, które prowadzone są przez Szczecińskie Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, wyłonione w drodze otwartego konkursu ofert na realizację zadania, jakim jest prowadzenie takiego miejsca. Placówki pełnią rolę opiekuńczo-wychowawczą: organizacja czasu wolnego, pomoc w nauce, rozwijanie talentów i zainteresowań. O pobycie dziecka w takiej placówce, który jest bezpłatny decyduje rodzic lub opiekun prawny. Pracownicy Ośrodka informują rodziny o możliwości zagospodarowania czasu wolnego dziecka w tej formie. Wyjątkiem od decyzji rodzica jest sytuacja, kiedy to sąd rodzinny wydaje postanowienie o konieczności uczęszczania dziecka do placówki. W 2024 roku nie wydano takich postanowień. Na koniec roku sprawozdawczego złożonych było w Wolinie 43 deklaracji uczestnictwa, a w Ładzinie uczęszczało 30 dzieci.

 

W sposób ciągły współpracujemy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wolinie. W dalszym ciągu korzystamy z wydanych ulotek:

- Informator Lokalny z wykazem instytucji, jednostek organizacyjnych zajmujących się ochroną zdrowia, rozwiązywaniem problemów uzależnień oraz przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;

- STOP PRZEMOCY – zbiór niezbędnych informacji dla osób stosujących przemoc.

Opracowaniem ulotek zajęli się pracownicy Ośrodka a ich wydanie opłacono ze środków pochodzących z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych tzw. korkowego.

Pracownicy socjalni zgłaszają do GKRPA osoby mające problem alkoholowy.

Ze środków własnych gminy tj. tzw. „kapslowego” opłacane jest poradnictwo psychologiczne, z którego mogą skorzystać bezpłatnie mieszkańcy naszej gminy. Ze wsparcia skorzystało w 2024 roku 29 osób i udzielono 73 porad.

 

Kolejnym podmiotem, z którym współpracuje nasza jednostka jest Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy z Ostromic. W ramach utworzonej klasy przysposabiającej do pracy, realizowany jest program doradztwa zawodowego dla uczestników OREW, którzy na kilka godzin w miesiącu przyjeżdżają do Ośrodka i zapoznają się z pracą na różnych stanowiskach. W 2024 z takiej aktywizacji i doradztwa skorzystało 6 uczestników.

W ramach współpracy z Kuratorium Zachodniopomorskim pracownicy zorganizowali 6 osobową grupę dzieci, która wyjechała na kolonię letnią do Morynia w województwie zachodniopomorskim.

Młodzież Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie od kilku lat prowadzi akcję „Mały podarek, dużo radości” podczas której zbiera słodycze, zabawki, maskotki, sprzedaje ciasta w celu pozyskania środków finansowych na zorganizowanie paczek mikołajkowych, które zostają przekazane dzieciom z rodzin, które wskazał nasz Ośrodek. Paczki, które dostarczyli pracownicy socjalni wraz z Mikołajem i jego pomocnikami sprawiły najmłodszym ogromną radość. Młodzież Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie organizowała zbiórkę produktów żywnościowych, zabawek, gier, książek, z których przygotowała 10 paczek dla dzieci oraz 10 paczek dla osób dorosłych.

W ramach akcji „Duża paka dla dzieciaka i starszaka” organizowanej przez Stowarzyszenie Sołtysów Ośrodek otrzymał i przekazał mieszkańcom naszej gminy 30 paczek.

Ośrodek Pomocy Społecznej w 2024 roku wypłacił pomoc dla uchodźców z Ukrainy. Na teren naszej gminy w 2024 roku przyjechało 2 obywateli Ukrainy. Udzielano wsparcia w postaci pomocy w załatwianiu wszelkich formalności, złożenia dokumentów w celu uzyskania prawa do świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej. Dzieci uczące się w szkołach korzystały z programu dożywiania. Ośrodek wypłacał jednorazowe zasiłki na zagospodarowanie po 300 złotych na osobę oraz zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne.

W roku 2024 wydano łącznie 975 decyzji administracyjne (bez świadczeń rodzinnych) przyznających pomoc społeczną, wydawano 14 decyzji odmownych oraz 65 decyzji uchylających lub umarzających prawo do świadczeń z pomocy społecznej.

Pracownicy socjalni sporządzili, tylko na potrzeby naszej gminy 627 wywiadów środowiskowych wyłącznie do celów pomocy społecznej.

Ponadto oprócz wywiadów środowiskowych niezbędnych do celów pomocy społecznej sporządzali szereg informacji, wniosków dla różnych instytucji. Poniższe zestawienie przedstawia ilości dodatkowych działań i postępowań wykonanych na wnioski instytucji, dotyczące:

  • udzielenia informacji dla sądów, policji, świadczeń rodzinnych, PCPR – 104,
  • interwencji wspólnych z policją, kuratorem, pedagogiem szkolnym,  – 5,
  • liczba wniosków o wgląd w sytuację rodziny ze strony Sądu Rodzinnego – 10,
  • liczba informacji dla Urzędu – 8,
  • liczba wywiadów do celów NFZ – 36,
  • liczba wejść w środowiska w związku z przemocą – 105,
  • liczba wejść w środowiska wyłącznie w związku z pracą socjalną – 231
  • liczba zgłoszeń do GKRPA – 7
  • dożywianie dla dzieci z Ukrainy – 11
  • wywiady, wnioski dla innych instytucji - 157
              • łącznie 674

 

W 2024r. Burmistrza Wolina na podstawie art.28a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej dokonał kontroli realizacji powierzonych zadań. Sporządzono protokół pokontrolny, nie wniesiono uwag, realizacja zadań została oceniona pozytywnie.

Innych kontroli w 2024 roku nie przeprowadzano.

    1. Świadczenia rodzinne

System świadczeń rodzinnych działający od maja 2004 r. jako system poza ubezpieczeniowych świadczeń socjalnych, jest kolejnym zadaniem zleconym Ośrodkowi do realizacji. Celem systemu pomocy rodzinie wprowadzonego przez ustawę o świadczeniach rodzinnych jest stworzenie spójnego wsparcia rodziny znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej, wychowującej dzieci uczęszczające do szkoły, w tym niepełnosprawne.

Ustawa, która była już wielokrotnie nowelizowana przewiduje:

  • jednolite kryteria dochodowe, oparte na kosztach utrzymania rodzin, warunkujące dostęp do świadczeń na poziomie wyższym niż egzystencjalne;
  • jednolite źródło finansowania wydatków, tj. budżet państwa; dwa rodzaje świadczeń rodzinnych;
  • zasiłki rodzinne wraz z dodatkami oraz świadczenia opiekuńcze;
  • zwiększoną pomoc na rzecz rodziny w związku z edukacją dziecka, szczególnie niepełnosprawnego;
  • jeden podmiot wypłacający świadczenia, a mianowicie gminę.

Aktualnie wszystkie świadczenia w ramach ustawy o świadczeniach rodzinnych są wypłacane przez gminę. Podstawowym świadczeniem jest w dalszym ciągu zasiłek rodzinny wraz z dodatkami. Oprócz tego przyznawane jest świadczenie pielęgnacyjne, zasiłek dla opiekuna, specjalny zasiłek opiekuńczy, jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka, zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie rodzicielskie oraz jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu - Program "Za Życiem". W przypadku, gdy członek rodziny osoby uprawnionej do świadczeń rodzinnych pracuje w kraju Unii Europejskiej, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego nasz Ośrodek nie jest organem uprawnionym do wydawania decyzji w zakresie świadczeń rodzinnych. W związku z powyższym współpracujemy z Zachodniopomorskim Urzędem Wojewódzkim w Szczecinie w zakresie realizacji świadczeń rodzinnych dla osób ubiegających się o te świadczenia w krajach UE.

Wypłata świadczeń następuje poprzez przelewy na konta osobiste, przekazem pocztowym oraz wypłatę gotówkową w/g porządku alfabetycznego w kasie Banku Spółdzielczego w Wolinie. Realizacja w formie przelewów jest korzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ przekazywanie świadczeń odbywa się sprawniej i bezgotówkowo.

Zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych zasiłek rodzinny przysługuje osobom, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 674 zł. W przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 764 zł.

Świadczenie to przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 roku życia lub nauki w szkole, jednak nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia, albo 24 roku życia, jeżeli kontynuuje naukę w szkole lub szkole wyższej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.

Wysokość zasiłku rodzinnego od listopada 2015 wynosi:

1)   95,00 zł do ukończenia przez dziecko 5 roku życia;

2) 124,00 zł do ukończenia przez dziecko 18 roku życia;

3) 135,00 zł do ukończenia przez dziecko 21 roku życia.

Do zasiłku rodzinnego przysługują dodatki z tytułu:

1) urodzenia dziecka – 1.000,00 zł;

2) opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego – 400,00 zł;

3) samotnego wychowywania dziecka– 193,00 zł lub 273,00 zł dla dziecka niepełnosprawnego;

4) kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego – 90,00 zł do 5 roku życia i 110,00 zł   

    powyżej 5 roku życia;

5) rozpoczęcia roku szkolnego – 100,00 zł;

6) podjęcia przez dziecko nauki w szkole ponadgimnazjalnej poza miejscem zamieszkania -

     69,00 zł, jeśli dojeżdża; 113,00 zł, jeżeli zamieszkuje w internacie lub stancji;

7) wielodzietność – 95,00 zł na trzecie i kolejne dziecko uprawnione do zasiłku rodzinnego.

Od 2016 r. w świadczeniach rodzinnych jest wprowadzona zasada „zł za zł”. Reguła ta wychodzi naprzeciw rodzinom, których dochód przekroczył wymagane ustawą o świadczeniach rodzinnych kryterium. Dzięki niej rodzice otrzymujący zasiłek rodzinny wraz z dodatkami po uzyskaniu przez członków rodziny dochodu powodującego przekroczenie ustawowego kryterium nie tracą prawa do świadczeń i mogą nadal je otrzymywać. Świadczenia wypłacane są wówczas w wysokości różnicy między przysługującą kwotą świadczeń, tzw. „łączną kwotą zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami” a wysokością dochodu rodziny otrzymywanego ponad kryterium dochodowe. Wysokość świadczeń jest zatem pomniejszona o kwotę „przekroczenia kryterium dochodowego” pomnożoną przez liczbę osób w danej rodzinie.

Aby zasada złotówka za złotówkę mogła zostać zastosowana przez organ, kwota przekroczenia nie może być wyższa niż suma otrzymywanych świadczeń. Wyrównanie jest wypłacane, gdy jego wysokość jest wyższa lub równa 20 zł.

Świadczeniami rodzinnymi również są:

- jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe) w kwocie 1000,00 zł nadal jest uzależnione od przedstawienia przez osobę ubiegającą się zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie kobiety pod opieką medyczną od 10 tygodnia ciąży oraz dochodu rodziny, który w przeliczeniu na osobę nie może przekroczyć kwoty 1922,00 zł;

świadczenie rodzicielskie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje osobie, która urodziła dziecko, a nie otrzymuje zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego. Uprawnieni do pobierania tego świadczenia są więc między innymi:

bezrobotni (niezależnie od rejestracji lub nie w urzędzie pracy), studenci, wykonujący pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,  osoby zatrudnione lub prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, jeśli nie będą pobierały zasiłku macierzyńskiego.

Świadczenie przyznawane jest niezależnie od osiąganego dochodu rodziny i będzie można je pobierać przez 52 tygodnie po urodzeniu dziecka w wysokości 1000 zł miesięcznie, a w przypadku urodzenia wieloraczków ten okres może być wydłużony nawet do 71 tygodni.

Świadczeniami opiekuńczymi wypłacanymi przez Ośrodek są:

- zasiłek pielęgnacyjny jest świadczeniem opiekuńczym wypłacanym bez względu na wysokość dochodu rodziny i wiek osoby, jeżeli posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a także umiarkowanym, jeżeli inwalidztwo powstało w wieku do ukończenia 21 roku życia. Świadczenie w/w przysługuje również osobie powyżej 75 roku życia bez względu na stan zdrowia, a która nie otrzymuje dodatku pielęgnacyjnego z KRUS lub ZUS. Zasiłek ten przysługuje w kwocie 215,84 zł;

- świadczenie pielęgnacyjne na tzw. starych zasadach w wysokości 2998 zł, które przysługuje matce albo ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka, osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną oraz innym osobom, na których zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia, lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą  się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka  w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Za osoby otrzymujące ten rodzaj świadczenia Ośrodek opłaca składkę na ubezpieczenie społeczne (rentowo-emerytalne) oraz zdrowotne;

- świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach obowiązujące od 01.01.2024 r. w wysokości 2998 zł, które przysługuję rodzicom lub innym osobom, które opiekują się dzieckiem z niepełnosprawnością do 18 roku życia legitymującego się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Po ukończeniu przez dziecko 18 lat, jako osoba pełnoletnia będzie mogła ubiegać się o  świadczenie wspierające w ZUS. Świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach będzie przysługiwało opiekunowi na każde uprawnione dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie, a nie tylko na jedno. Jeśli rodzic/opiekun sprawuje opiekę nad więcej niż jednym dzieckiem z niepełnosprawnościami, świadczenie pielęgnacyjne będzie podwyższane o 100 proc. na drugie i każde kolejne dziecko z niepełnosprawnościami. Warunkiem wypłaty będzie złożenie stosownego wniosku przez opiekuna o podwyższenie świadczenia pielęgnacyjnego. Opiekun, który będzie pobierał świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach będzie miał możliwość podjęcia zatrudnienia i dorabiania do świadczenia; 

- specjalny zasiłek opiekuńczy - w wysokości 620 zł - o to świadczenie  mogą ubiegać się osoby, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2082) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonką, jeżeli nie podejmują zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej  w celu sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Osoba ubiegająca się o specjalny zasiłek opiekuńczy musi spełniać również kryterium dochodowe, które w przeliczeniu na osobę wynosi 764,00 zł.

W tutejszym Ośrodku realizowana jest również ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów w wysokości 620 zł. Określa ona warunki nabywania oraz zasady ustalania i wypłacania zasiłków dla opiekunów osobom, które utraciły prawo do świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 1 lipca 2013 r. w związku z wygaśnięciem z mocy prawa decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego.

Ponadto tutejszy Ośrodek realizuje ustawę i Program „Za życiem” – jest to jednorazowe świadczenie w wysokości 4.000,00 zł. Przysługuje bez względu na dochód. Uzależnione od przedstawienia przez osobę ubiegającą się zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie kobiety pod opieką medyczną od 10 tygodnia ciąży oraz zaświadczenia lekarskiego, które potwierdza u dziecka ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu. W 2024 roku wypłacono 1 takie świadczenie.

Za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. wypłacono łącznie 10 679 świadczeń, w tym 159 w ramach koordynacji, na łączną kwotę 4.214.351,79 zł:

 

L.P

Rodzaj świadczenia

Liczba

Świadczeń

Wydatki w zł

2023

2024

2023

2024

1.

Zasiłki rodzinne

5016

3827

 568 191,42

440 484,67

2.

Dodatki do zasiłku rodzinnego:

2931

2308

298 023,74

228 981,12

 

- urodzenia dziecka,

13

12

13 000

12 000,00

- opieka nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,

71

31

26 068,93

11 656,60

- samotne wychowywanie dziecka,

305

236

59 098,85

44 220,12

- kształcenie i rehabilitacja dziecka   

  niepełnosprawnego,

313

240

32 932,96

24 289,85

- rozpoczęcie roku szkolnego,

611

401

29 913,35

22 892,54

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza   miejscem zamieszkania,

718

627

54 424,30

43 912,36

- wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej,

900

761

82 585,35

70 009,65

4.

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka

30

33

30 000

33 000,00

5.

Świadczenie rodzicielskie

300

237

268 325

215 979,00

7.

Świadczenia opiekuńcze, w tym:

4217

3872

2  802 432

2 977 587,00

 

- zasiłki pielęgnacyjne,

3341

3077

721 120

664 140,00

- świadczenia pielęgnacyjne,

864

742

 

2 073 872

2 183 499,00

 

- nowe świadczenie pielęgnacyjne

0

41

 

122 508,00

- specjalny zasiłek opiekuńczy,

12

12

7 440

7 440,00

- zasiłek dla opiekuna

0

0

0

0,00

8.

„Za życiem”

0

1

0

4 000,00

9.

składki na ubezpieczenia społeczne

497

401

316 780,41

314 320,00

10.

składki na ubezpieczenia społeczne ZDO

0

0

0

0,00

 

RAZEM

12 991

10679

4 283 752,54

4 214 351,79

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

W wyniku prowadzonych postępowań administracyjnych o nienależnie pobrane świadczenia rodzinne w 2024 r. odzyskano kwotę 23 329 złotych, z tego 15 676 złotych zostało przekazane do budżetu państwa, gdyż dotyczyło lat ubiegłych, a kwota 7 653 pomniejszyła dotację za 2024 r.

Ze świadczeń rodzinnych skorzystały 422 rodziny. Wydano 633 decyzji administracyjnych. Od decyzji złożyło odwołanie 5 osób. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie w trzech przypadkach decyzję utrzymało w mocy, w dwóch uchyliło decyzję i przekazało do ponownego rozpatrzenia, w 11 przypadkach uchylono i przyznano nowe świadczenia, w 2 przypadku czekamy na rozstrzygnięcie.

Z możliwości opłacenia składki zdrowotnej za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne oraz specjalny zasiłek opiekuńczy skorzystało 39 osób na łączną kwotę 112 307 zł. Liczba świadczeń składki zdrowotnej za 2024 r. wyniosła 435.

    1.  Fundusz Alimentacyjny

Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów daje możliwość wypłacania zasądzonych alimentów, w przypadku ich bezskuteczności, również osobom pozostającym w małżeństwie. Kryterium uprawniające do pomocy wynosiło 1 209 zł  i maksymalna wysokość realizowanych alimentów do 30.09.2024 wynosiła 500,00 zł, a od października – to 1000 złotych.

Od 1 października 2020 r. w funduszu alimentacyjnym wprowadzono zasadę „zł za zł”.

Przy zastosowaniu reguły „złotówka za złotówkę” rodzice otrzymujący świadczenie po przekroczeniu ustawowego kryterium dochodu nie utracą prawa do świadczeń i będą mogły je nadal otrzymywać, ale w odpowiednio niższej wysokości. Dotychczas taki mechanizm ten nie był stosowany przy wypłacie świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Mogły z niego korzystać osoby pobierające zasiłki rodzinne. Zasada będzie miała zastosowanie, gdy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie przekroczy kwotę 1 209 zł o kwotę nie wyższą niż kwota świadczeń z funduszu (przysługująca danej osobie uprawnionej w okresie świadczeniowym, na które ustalane jest prawo do tego świadczenia).

W takiej sytuacji świadczenie z funduszu alimentacyjnego zostanie przyznane w wysokości różnicy między kwotą świadczenia z funduszu alimentacyjnego, jaka przysługuje danej osobie a kwotą, o którą został przekroczony dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie. Świadczenie nie będzie przysługiwało, jeżeli jego wysokość ustalona zgodnie z powyższą zasadą będzie niższa niż 100 zł.

W znacznym stopniu zostały rozszerzone zadania polegające na współpracy z komornikami i sądami w celu zwiększenia skuteczności egzekucji należności.

W roku kalendarzowym 2024 współpracowaliśmy z 112 komornikami z całej Polski oraz  z 505 różnymi instytucjami (liczba ta z roku na rok wzrasta). W związku z powyższym 3% z wypłaconych świadczeń nie jest wystarczające na pokrycie kosztów obsługi funduszu alimentacyjnego. Działania, które podejmowane są wobec dłużników alimentacyjnych pochłaniają znaczne koszty, zwłaszcza prowadzona korespondencja.

W 2024 r. komornicy przekazali na spłatę zadłużenia zaliczki alimentacyjnej kwotę 15 227,24 złotych, z tego dla gminy 7613,62 zł (podział środków 50%/50% gmina/państwo).

Organ właściwy wierzyciela rozlicza kwoty otrzymane z tytułu zwrotu należności z funduszu alimentacyjnego przypadających od dłużnika alimentacyjnego wraz z odsetkami zgodnie z kolejnością: koszty postępowania u komornika, odsetki, a na końcu suma dłużna.

 

Zwroty w funduszu alimentacyjnym (komornicy i dłużnicy) za 2024 rok w łącznej kwocie 364 914,39 zł z tego:

  1. 307 238,17 zł – przekazane na dochody budżetu państwa, w tym 220 723,72 zł stanowią odsetki ustawowe za opóźnienie,
  2. 57 676,22 zł – przekazane na dochody własne gminy.

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Kwota 57 676,22 zł jest dochodem gminy, który można wykorzystać na działania wobec dłużników alimentacyjnych – zgodnie z art. 27 ust. 6 cyt. wyżej ustawy.

Aktualnie Ośrodek nasz realizuje wypłatę dla 73 rodzin. W bazie danych Działu Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego figuruje 497 dłużników alimentacyjnych z czego 307 to dłużnicy Gminy Wolin. Liczba osób uprawnionych do funduszu alimentacyjnego to 119 osób.

W funduszu alimentacyjnym wydano 137 decyzji, z czego 82 to decyzje przyznające świadczenie. Wypłacono 1 241 świadczeń na kwotę 551 754,03 zł.

W wyniku prowadzonych postępowań administracyjnych o nienależnie pobrane świadczenia z funduszu alimentacyjnego w 2024 r. odzyskano kwotę 12719 złotych, z tego 8764 złotych zostało przekazane do budżetu państwa, gdyż dotyczyło lat ubiegłych.

W roku 2024 Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Fundusz Alimentacyjnego podejmowała wobec dłużników alimentacyjnych  działań. Wystosowano 60 wniosków o podjęcie działań wobec naszych dłużników do innych Ośrodków w kraju.

 

Zestawienie przedstawiające działania podjęte wobec dłużników alimentacyjnych w roku 2024 przez Ośrodek Pomocy Społecznej

RODZAJ DZIAŁANIA

LICZBA DZIAŁAŃ 2023

LICZBA DZIAŁAŃ 2024

Decyzja o rozłożeniu na raty należności dłużnika alimentacyjnego

4

3

Decyzja o rozłożenie na raty należności dłużnika alimentacyjnego odmowne

0

2

Informacje o działaniach do innych podmiotów (na wniosek)

21

15

Informacje  o efektach działań

10

13

Informacja o rozpoczęciu realizacji decyzji i terminie wypłat (dla komorników)

80

52

Informacja w trybie art. 209 par. 3 Kodeksu Karnego

59

55

Inny dokument (wszelka korespondencja z różnymi instytucjami)

208

208

Korespondencja z dłużnikiem

119

109

Poinformowanie powiatowego urzędu pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego

6

4

Informacja do komornika o zmianie terminu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego

0

57

Wpłynięcie wniosku o zawieszenie lub umorzenie postępowania egzekucyjnego

0

2

Wszczęcie postępowania dotyczące uznanie dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań

0

0

Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania

0

1

Skierowanie wniosku do Sądu o wpis w księdze wieczystej

1

0

Przekazanie informacji gospodarczej do biura informacji gospodarczej, stosownie do art. 8a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

129

150

Przekazanie komornikowi sądowemu informacji mających wpływ na egzekucję zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w szczególności pochodzących z wywiadu alimentacyjnego oraz oświadczenia majątkowego

2

6

Przeprowadzenie z dłużnikiem alimentacyjnym wywiadu alimentacyjnego oraz odebranie od niego oświadczenia majątkowego, w związku z sytuacją, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy

24

24

Wezwanie na wywiad

70

72

Wniosek do komornika o ustalenie adresu dłużnika

7

3

Wniosek o podjęcie działań

97

85

Wniosek o udostępnienie danych

3

1

Wniosek o udostępnienie danych z CEPIK

1

4

Wniosek o przyłączenie, o rozszerzenie egzekucji,

82

103

Wniosek o wszczęcie egzekucji z nieruchomości

10

0

Wszczęcie postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych

0

2

Wydanie decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych

0

0

Wystąpienie o zatrzymanie, o zwrot prawa jazdy

2

0

Wniosek o wyznaczenie terminu licytacji

9

0

Wniosek o dokonanie opisu i oszacowania nieruchomości dłużnika, zajęcie praw majątkowych

7

0

Zobowiązanie dłużnika do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy

3

4

Złożenie wniosku do prokuratury o ściganie za przestępstwa określone w art. 209 Kodeksu karnego

0

0

Razem

954

975

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

Na realizację zadania - świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny środki finansowe pochodziły z budżetu państwa. Ogólna kwota wynosiła  4 960 120,08 zł, z tego budżet państwa 4 898 723,53 zł oraz wkład własny – 61 396,55 zł. 

WYKORZYSTANO

- Świadczenia Rodzinne

3 673 854,54

- Świadczenia Rodzinne składki (wszystkie formy)

   314 320,72

- Zasiłek dla opiekuna

              0,00

- Fundusz Alimentacyjny

   547 798,71

- Świadczenie Rodzicielskie

   214 525,02

- Za życiem

        4000,00

łącznie

4 754 498,99

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Koszty: dotacja na świadczenia rodzinne minus dotacja na świadczenie rodzicielskie x 3%

 (4 998 000 – 216 638,92) x 3% = 143 440,83 zł

 

Koszt obsługi świadczeń rodzicielskich to 30 zł od każdej wydanej decyzji administracyjnej

22 x 30 zł = 660,00 zł

„Za życiem” 4123,71 x 3% = 123,71

Do realizacji świadczeń w roku 2024 zatrudnionych jest dwóch pracowników. Koszty utrzymania Sekcji Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego sfinansowane z budżetu państwa stanowić mogą maksymalnie 3% otrzymanej dotacji, a koszty obsługi świadczeń rodzicielskich liczone są 30 zł od każdej decyzji. Rzeczywiste koszty obsługi tego działu są o wiele wyższe i wyniosły 205 621,09

Kwota kosztów sfinansowanych w 2024 r. z dotacji nie mogła przekroczyć 144 224,54 zł.

 

Wydatki z wkładu własnego 57 676,22 zł przeznaczone były na podejmowane działania wobec dłużników alimentacyjnych oraz obsługę wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego, które pokryte zostały z dochodów własnych gminy oraz zwrotów od dłużników alimentacyjnych, przekazanych w ramach art. 27 ust.6 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

    1.  Świadczenia wychowawcze 500+

Program Rodzina 800 plus to 800,00 zł miesięcznie przysługuje na wszystkie dzieci do 18 roku życia, bez względu na dochody uzyskiwane przez rodzinę.

Świadczenie wychowawcze 800,00 zł nie jest liczone do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia, dotyczy to w szczególności świadczeń z pomocy społecznej, funduszu alimentacyjnego, świadczeń rodzinnych, dodatków mieszkaniowych.

Świadczenie wychowawcze zostało w 2022 roku przekazane do realizacji Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, jednak Ośrodek realizował wnioski oraz informacje przesłane przez Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie.

Na realizację Programu 800+ wydatkowano łącznie kwotę 2214 zł., jako koszty obsługi (serwis systemu komputerowego).

    1.  Program „Czyste powietrze”

Celem programu „Czyste powietrze” jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć na których program się skupia min, na wymianie pieców i kotłów na paliwo stałe oraz termomodernizacje budynków jednorodzinnych by efektywnie zarządzać energią.

Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Czyste powietrze”, musi posiadać zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. W 2024 r. Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego wydała 97 zaświadczeń do programu.

    1.  Pomoc obywatelom Ukrainy.

Pomoc w formie świadczeń rodzinnych przysługuje obywatelom Ukrainy, legalnie przebywającym, którzy przybyli na terytorium Polski z Ukrainy w okresie od 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa oraz deklarującym zamiar pozostania w Polsce. Rodziny z Ukrainy mogą skorzystać ze świadczeń rodzinnych na takich samych zasadach, jak obywatele Polski. Do ustalenia dochodu rodziny uwzględnia się jednak tylko osoby, które przebywają na terenie Polski. Wysokość zasiłku uzależniona jest od wieku dziecka i może wynosić od 95,00 zł do 135,00 zł na miesiąc na każde dziecko. W zależności do sytuacji, w jakiej znajduje się rodzina, może jeszcze otrzymać dodatki do zasiłku rodzinnego, m.in. z tytułu urodzenia dziecka, opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, samotnego wychowywania dziecka, wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej, kształcenia i rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością, rozpoczęcia roku szkolnego, podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania. Dodatkowo można otrzymać także tzw. becikowe, czyli jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka lub świadczenie rodzicielskie.

Osoby, które mają pod opieką dziecko z niepełnosprawnością, mogą otrzymać dodatkowo świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny lub/i świadczenie pielęgnacyjne. Aby otrzymać te świadczenia, niezbędne jest orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności dziecka.

Za okres od 01 stycznia do 31 grudnia 2024 r. wypłacono łącznie 128 świadczeń rodzinnych na kwotę 34 869,68 zł:

L.P.

Rodzaj Świadczenia

Liczba Świadczeń

Liczba Świadczeń

Wydatki w zł

Wydatki w zł

2023

2024

2023

2024

1.

Zasiłki rodzinne

257

80

29 632,00

9 819,00

2.

Dodatki do zasiłku rodzinnego:

67

27

8 565,00

2 579,00

 

- urodzenia dziecka,

0

0

0,00

0,00

opieka nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,

0

0

0,00

0,00

- samotne wychowywanie dziecka,

23

2

4 439,00

386,00

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego,

0

0

0,00

0,00

- rozpoczęcie roku szkolnego,

10

0

1 000,00

0,00

podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania,

4

7

276,00

483,00

wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej,

30

18

2 850,00

1 710,00

3.

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka

2

1

2 000,00

1 000,00

4.

Świadczenie rodzicielskie

19

14

17 710,00

13 419,40

5.

Świadczenia opiekuńcze, w tym:

40

4

41 249,00

6 407,68

 

- zasiłki pielęgnacyjne,

25

2

5 396,00

431,68

- świadczenia pielęgnacyjne,

15

2

35 853,00

5 976,00

- specjalny zasiłek opiekuńczy,

0

0

0,00

0,00

- zasiłek dla opiekuna

0

0

0,00

0,00

6.

„ Za życiem”

0

0

0,00

0,00

7.

składki na ubezpieczenia społeczne

15

2

9 866,73

1 644,60

8.

składki na ubezpieczenia społeczne

ZDO

0

0

0,00

0,00

 

RAZEM

400

128

109 022,73 zł

34 869,68 zł

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

Ze świadczeń rodzinnych skorzystało 9 rodzin. Wydano 20 decyzji administracyjnych, w tym 4 decyzje przyznające, 1 decyzję odmowną, 13 decyzji zmieniających oraz 2 decyzje uchylające.

 

Na realizację zadań - świadczenia rodzinne obywatelom Ukrainie środki finansowe pochodziły z funduszu pomocy (art. 26 ust 1 pkt 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy). Ogólna Kwota wynosiła 111 750,19 zł

WYKORZYSTANO

- Świadczenia Rodzinne

13 829,68 zł

- Świadczenie Rodzicielskie

          13 419,40 zł

- Świadczenia Pielęgnacyjne

           5 976,00 zł

- Składki Społeczne

            1 644,60 zł

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

Koszty: dotacja na świadczenia rodzinne minus dotacja na świadczenie rodzicielskie 3%  - (36 400-13 509,40) x 3%= 686,72 zł

Koszt obsługi świadczeń rodzicielskich to 30 zł od każdej wydanej decyzji administracyjnej  3 x 30 zł= 90 zł, razem koszty 687,72 + 90 =776,72.

    1.  Refundacja podatku „VAT” tzn. dodatek gazowy.

Od 01 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie realizował wnioski o refundacje podatku VAT.

O refundację podatku VAT mogły się ubiegać osoby, które używają paliw gazowych do celów grzewczych i poniosły koszty zakupu tego paliwa za okres od dnia 01 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. lub od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Wnioskodawcą zatem musiała być osoba, która faktycznie poniosła koszty wynikające z faktury (osoba na którą wystawiona jest faktura). Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musiało zostać potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków CEEB. Wpis powinien być dokonany do 21 grudnia 2022 r. lub po tym dniu w przypadku nowego głównego źródła ogrzewania zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB.

Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:

  • 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
  • 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego 

Dochód weryfikowany był jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku.

Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:

  • od 1 stycznia do 31 lipca 2024 r. – uwzględniany był dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w roku 2022,
  • od 1 sierpnia do 30 września 2024 r.- uwzględniany był dochód gospodarstwa domowego w roku 2023.

Wysokość świadczenia jest równowartość kwoty podatku VAT wynikającej z opłaconej faktury za okres objęty wnioskiem.

W roku 2024 wypłacono łącznie 15 refundacji podatku VAT na kwotę 6.180,23 zł, z tego:

- refundacji podatku VAT za 2023 r.  4.565,10 zł,

- refundacji podatku VAT za 2024 r.  1.615,13 zł.

 

Z refundacji podatku Vat skorzystało 11 rodzin. Wydano 12 informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT oraz 3 decyzje odmowne.

Na realizację Programu Refundacja podatku VAT wydatkowano łącznie kwotę 6303,83 zł, w tym 123,60 zł, jako koszty obsługi. Koszty obsługi to 2% od kwoty wypłaconego podatku Vat: 6180,23 x 2% = 123,60

    1. Dodatek osłonowy.

Od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie realizował wnioski o dodatek osłonowy w ramach Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej, która miała zniwelować rosnące ceny żywności, energii i gazu.

Dodatek osłonowy przysługiwał:

  • gospodarstwom domowym jednoosobowym, których dochód nie przekroczył 2100 zł,
  • gospodarstwom domowym wieloosobowym, w których dochód nie przekraczał 1500 zł na osobę.

W przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego wnioskodawcy przekraczała kwotę, o której mowa wyżej, dodatek osłonowy przysługiwał w wysokości różnicy między kwotą dodatku osłonowego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód. Jeżeli jednak wysokość dodatku osłonowego, ustalona zgodnie z ta zasadą, była niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługiwał.

Gospodarstwu wieloosobowemu przysługiwało jedno świadczenie dla całej rodziny.

Podstawą ustalenia przeciętnego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego wnioskodawcy były dochody osiągnięte w roku 2022.

Wysokość dodatku była uzależniona od źródła ogrzewania. Większą dopłatę otrzymają osoby ogrzewające dom np. węglem lub innym paliwem stałym.

Dodatek osłonowy w 2024 r. wynosił:

  • 228,80 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,
  • 343,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
  • 486,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
  • 657,80 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób,

Przepisy przewidują także podwyższony dodatek osłonowy:

  • 286,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,
  • 429,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
  • 607,75 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
  • 822,25 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

 

W 2024 roku wypłacono 621 dodatków osłonowych na kwotę 219484,23 zł.

L.P.

WYSZCZEGÓLNIENIE DODATKÓW

LICZBA

GOSPODARSTW

DOMOWYCH,

KTÓRE

OTRZYMAŁY

DODATEK

OSŁONOWY

KWOTA WYPŁACONYCH DODATKÓW

1.

Dodatek osłonowy w wersji podstawowej dla gospodarstw domowych:

373

120369,39 zł

 

- jednoosobowe

169

38048,09 zł

- składające się z 2 do 3 osób

116

38416,42 zł

- składające się z 4 do 5 osób

74

34695,68 zł

- składające się z co najmniej 6 osób

14

9209,20 zł

2.

Dodatek osłonowy w wyższej* kwocie dla  gospodarstw domowych:

248

99114,84 zł

 

- jednoosobowe

107

30346,19 zł

- składające się z 2 do 3 osób

83

32754,31 zł

- składające się z 4 do 5 osób

49

28614,09 zł

- składające się z co najmniej 6 osób

9

7400,25 zł

 

RAZEM

621

219484,23 zł

           

*Wyższa kwota dotyczy gospodarstw stosujących następujące źródła ogrzewania: kocioł na  paliwo stałe, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa, piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi — wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Z dodatku osłonowego skorzystało 621 rodzin. Wydano 621 informacji pozytywnych, 65 decyzji odmownych oraz 8 wniosków zostało zamkniętych bez rozpatrzenia.

Na realizację Programu Dodatek Osłonowy wydatkowano łącznie kwotę 223 873,91 zł, w tym 4 389,68 zł , jako koszty obsługi (licencja + serwis, materiały biurowe, korespondencja, część wynagrodzenia pracowników, czynsz dzierżawy za kserokopiarkę + wydruki).

Koszty obsługi to 2% od kwoty wypłaconego dodatku osłonowego

219484,23 zł x 2%= 4389,68 zł.

4.16. Bon energetyczny.

Od 1 sierpnia 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku Ośrodku Pomocy Społecznej w Wolinie realizował wnioski o wypłatę bonu energetycznego, który był jednorazowym dofinansowaniem dla gospodarstw domowych do rachunków za energię elektryczną, które przewiduje nowelizacja ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego.

 

Bon energetyczny przysługuje za okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. każdemu gospodarstwu domowego, jeśli jego miesięczne dochody nie przekraczają:

  • gospodarstwu domowemu jednoosobowemu (samotne zamieszkiwanie i gospodarowanie), w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 r. nie przekraczała kwoty 2500 zł,
  • gospodarstwu domowemu wieloosobowemu (osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące), w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekraczała kwoty 1700 zł.

 

W bonie energetyczny obowiązywała tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego, a kwotą o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie była wypłacana.

Wysokość bonu energetycznego:

  • 300 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
  • 400 zł - gospodarstwu domowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
  • 500 zł - gospodarstwu domowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
  • 600 zł - gospodarstwu domowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

Przy ogrzewaniu energią elektryczną bon energetyczny wyniesie:

  • 600 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
  • 800 zł - gospodarstwu domowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
  • 1000 zł - gospodarstwu domowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
  • 1200 zł - gospodarstwu domowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.

 

W 2024 roku wypłacono 639 bonów energetycznych na kwotę 247394,26 zł.

L.P.

WYSZCZEGÓLNIENIE

LICZBA

GOSPODARSTW

DOMOWYCH,

 

KWOTA WYPŁACONYCH BONÓW ENERGETYCZNYCH

1.

Bon energetyczny w wersji podstawowej dla gospodarstw domowych:

614

230423,16 zł

 

- jednoosobowe

249

72818,76 zł

- składające się z 2 do 3 osób

211

80766,36 zł

- składające się z 4 do 5 osób

122

58365,58 zł

- składające się z co najmniej 6 osób

32

18472,46 zł

2.

Bon energetyczny w wyższej kwocie dla  gospodarstw domowych:

25

16971,10 zł

 

- jednoosobowe

14

7936,48 zł

- składające się z 2 do 3 osób

7

4860,31 zł

- składające się z 4 do 5 osób

3

2974,31 zł

- składające się z co najmniej 6 osób

1

1200,00 zł

 

RAZEM

639

247394,26 zł

           

Z bonu energetycznego skorzystało 639 rodzin. Wydano 639 informacji pozytywnych, 57 decyzji odmownych oraz 10 wniosków zostało zamkniętych bez rozpatrzenia.

Na realizację Programu Bon Energetyczny wydatkowano łącznie kwotę 254816,09 zł, w tym 7421,83 zł , jako koszty obsługi ( licencja + serwis, materiały biurowe, korespondencja, część wynagrodzenia pracowników, czynsz dzierżawy za kserokopiarkę + wydruki).

Koszty obsługi 3% od kwoty wypłaconego dodatku osłonowego

247394,26 zł x 3%= 7421,83 zł.

  1. Wnioski końcowe, zgłaszane potrzeby.

Głównym celem Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie jest umożliwienie osobom oraz rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując przy tym własne uprawnienia, zasoby i możliwości. W wyniku dokonujących się zmian gospodarczych oraz zmian w przepisach prawnych, zmienia się również struktura klientów pomocy społecznej, ich oczekiwania i potrzeby, z których wynika, iż pomoc finansowa, choć nadal ważna, nie może stanowić jedynej formy wsparcia. Działania muszą być wielokierunkowe, zabezpieczające nie tylko sferę materialną, ale przede wszystkim mające działać aktywizująco na lokalną społeczność. Umożliwić im korzystanie ze poradnictwa psychologicznego, prawnego. Zauważyć należy, że znacząca część rodzin nie jest jeszcze nastawiona na zmianę własnych postaw, a to utrudnia im wyjście z trudnej sytuacji.

Ponadto rodziny korzystające ze wsparcia naszego Ośrodka często podnoszą sprawę braku mieszkań socjalnych dla rodzin, których nie stać na zakup mieszkań na tzw. wolnym rynku. Koniecznym jest zwiększenie liczby mieszkań socjalnych o obniżonym standardzie, a tym samym o niskich kosztach związanych z jego użytkowaniem. Zwiększa się liczba osób umieszczanych w ośrodkach wsparcia, np. schroniska dla bezdomnych, za których gmina musi ponosić koszty utrzymania. Pomimo obowiązującej uchwały, zwrot kosztów pobytu bezdomnego w ośrodku, tytułem jego partycypowania w kosztach utrzymania jest znikomy. Osobną kwestią jest ponoszenie odpłatności za pobyt osób starszych w domach pomocy społecznej. Są to dla gminy bardzo wysokie koszty. Średni koszt dopłaty za osobę w domu pomocy społecznej w 2024 roku to 4 526,15 miesięcznie, gdzie w 2025 nastąpił wzrost o około 23%.

Potrzeby finansowe na realizację zadań wynikających z ustaw zostały ujęte w planach finansowych i przyjęte do realizacji w budżecie gminy. Wsparcia finansowego wymaga dział, w którym określone zostały koszty wynagradzania pracowników. Ze względu na małą atrakcyjność zawodową, duże obciążenie psychiczne za stosunkowo niskie wynagrodzenie nie ma chętnych do podjęcia się pracy w charakterze pracownika socjalnego lub opiekunki do opieki nad chorym w domu, przy którym niejednokrotnie trzeba wykonywać wszystkie czynności higieniczne. Od co najmniej 3 lat poszukujemy pracownika socjalnego, pomimo ogłoszeń, nie udało się nikogo zatrudnić, wobec czego gmina nie spełnia warunków wynikających z art. 110 ust.11. Rok 2025 rozpoczął się brakiem 3 pracowników socjalnych.

Warunki środowiska pracy również nie sprzyjają atrakcyjności zatrudnienia. Osoby pracujące przy usługach opiekuńczych narażone są na występowanie m.in. schorzeń kręgosłupa, choroby wirusowe, co powoduje znaczną absencję chorobową. Posiadane środki finansowe na utrzymanie kadry nie pozwalają na zwiększenie wynagrodzenia w takim stopniu, by wynosiły więcej niż minimalne wynagrodzenie. Znaczącym wsparciem jest uruchomiony Program rządowy w formie dodatków motywacyjnych dla pracowników realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej. Zaznaczyć należy, że jest to program, który zakończy się w 2027 roku i nie stanowi całkowitego rozwiązania problemu płac w systemie pomocy społecznej. Dodatek ten nie jest wliczany do uprawnień pracowniczych, np. wynagrodzenia za czas choroby, tzw. 13. Dodatku motywacyjnego nie otrzymują pracownicy Działu świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego i obsługi.

Wysokość wynagrodzenia jest ważnym czynnikiem motywującym. Niestety prestiż zawodu pracownika socjalnego spada, jest mało osób zainteresowanych pracą, gdyż zmienia się katalog osób korzystających, ich postawy i problematyka działań. Przybywa rodzin wieloproblemowych do długotrwałej pracy socjalnej oraz działań na wielu płaszczyznach. Zdarzają się sytuacje, gdzie pracownik socjalny wchodzi w środowisko w asyście drugiego pracownika lub policjanta, ze względu na zagrożenia ze strony klientów Ośrodka. W swojej pracy jesteśmy narażeni na znieważenia, ubliżanie, groźby, czy też naruszenie nietykalności.  Istnieje wysoka potrzeba realizacji szkoleń pracowników Ośrodka w zakresie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracowników w trakcie wykonywania czynności zawodowych.

Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej nałożyła na gminy kolejne obowiązki, z których jesteśmy bardzo skrupulatnie rozliczani podczas kontroli, niestety w ślad za nowymi zadaniami nie można dokonać zmian kadrowych ze względu na braki pracowników. Wykonujemy te zadania w ramach zwiększenia obowiązków dotychczasowych, kosztem np. rozszerzenia działań w ramach pracy socjalnej, brak jest możliwości wydzielenia odpowiedniej sekcji lub wyznaczenia pracownika do tego zadania ze względu na brak funduszy.

Prawidłowa realizacja zadań pomocy społecznej wymaga nie tylko zabezpieczenia w budżecie odpowiednich środków finansowych, ale również zapewnienia niezbędnych zasobów kadrowych, lokalowych, sprzętu i wyposażenia, materiałów biurowych, modernizacji i rozwoju systemu informatycznego. Ustalono, że należy zmodernizować posiadany sprzęt komputerowy, gdyż zwiększa się jego awaryjność. W 2025 roku Ośrodek musi wymienić sprzęt komputerowy na 7 stanowiskach ze względu na brak wsparcia serwisowego dla Windows 10.

Przedstawione potrzeby wskazują na konieczność dalszego rozwoju form wsparcia i rozwoju instrumentów pracy socjalnej (w tym asystentury rodzinnej). Zmiany demograficzne znajdują odzwierciedlenie w wydatkach na pomoc usługową i instytucjonalną skierowaną do osób starszych i niepełnosprawnych.

Rok 2025 będzie dla Ośrodka kontynuacją dotychczas realizowanych zadań i prowadzonych działań wynikających z ustaw oraz podejmowaniem nowych inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów społecznych, które są niezbędne, żeby instytucja pomocy społecznej była skuteczna, efektywna i nowoczesna.

Ważnym jest podejmowanie działań na rzecz zmiany postaw klientów, zwiększania ich aktywności i współuczestniczenia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych, gdyż Ośrodek Pomocy Społecznej nie pełni funkcji opiekuńczych.

 

Małgorzata Klimkowska

Kierownik OPS Wolin

Załączniki do pobrania

Pobierz
Pobierz spakowane pliki

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Krzysztof Konieczny 31-03-2025 13:02
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Małgorzata Klimkowska 31-03-2025
Ostatnia aktualizacja: - 31-03-2025 13:02