Sprawozdanie z działalności 2023
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W WOLINIE
ZA ROK 2023
Realizacja zadań statutowych oraz zgłoszone potrzeby na 2024
Wolin 2024
- Wprowadzenie
- Budżet Ośrodka Pomocy Społecznej
- Struktura organizacyjna Ośrodka i koszty funkcjonowania
- Realizacja zadań z zakresu:
- Pomocy społecznej (zasiłki i pomoc w naturze, usługi opiekuńcze),
- Program „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej oraz Opieka Wytchnieniowa – edycja 2023”,
- Program „Korpus wsparcia seniorów” edycja 2023
- Karta Dużej Rodziny, Korpus Wsparcia Seniorów
- Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa,
- Prace społecznie użyteczne,
- Dodatek mieszkaniowy,
- Inne działania,
- Świadczenia rodzinne i opiekuńcze,
- Fundusz alimentacyjny,
- Świadczenia wychowawcze 500+,
- Program „Czyste powietrze”,
- Pomoc Obywatelom Ukrainy,
- Refundacja podatku „VAT” tzn. dodatek gazowy.
- Wnioski końcowe, zgłaszane potrzeby.
- WPROWADZENIE
Podstawą do przedłożenia Radzie Miejskiej w Wolinie rocznego sprawozdania z działalności oraz potrzeb Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie jest zapis art. 110 ust 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. 2021 r., poz. 2268 ze zm.).
Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie zadania pomocy społecznej realizuje w oparciu o podstawowy akt prawny, jakim jest ustawa z 12 marca 2004r. o pomocy społecznej i towarzyszące rozporządzenia. Ponadto Uchwałę Nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023, ustawę z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych, ustawę z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej i wiele innych aktów.
Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje (art.5 i 5a wyciąg):
1) osobom i rodzinom posiadającym obywatelstwo polskie, mającym miejsce zamieszkania
i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej posiadającym zezwolenie na osiedlenie się, zgodę na pobyt
tolerowany lub status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej;
3) obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru
Gospodarczego, przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy uzyskali
zezwolenie na pobyt.
Osobom i rodzinom wymienionym w punktach 1-3 przysługuje pomoc jeżeli zostaną spełnione kryteria dochodowe i tak:
1) osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 776 zł. netto
2) osobie w rodzinie, w której dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 600 zł. netto.
W przypadku rodziny kryterium stanowi sumę liczby osób pomnożonej przez 600 zł.
- przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego z powodów wymienionych w art.7 pkt.2-15 ustawy o pomocy społecznej tj.:
- ubóstwa;
- sieroctwa;
- bezdomności;
- bezrobocia;
- niepełnosprawności;
- długotrwałej lub ciężkiej choroby;
- przemocy w rodzinie; 7a) potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi;
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;
- uchylony
- trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
- alkoholizmu lub narkomanii;
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;
- klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:
- miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
- składki na ubezpieczenie zdrowotne, rentowo-emerytalne;
- koszty uzyskania przychodu;
- kwotę świadczonych alimentów na rzecz innych osób. Odliczeniu nie podlegają wszelkie zajęcia komornicze.
Zapis art.8 w ust. 4 określa jakich składników dochodu nie wliczamy do dochodu rodziny, np.: świadczenie 500+, stypendia szkolne, jednorazowe wsparcie socjalne.
Powyższe kryteria i okoliczności, z powodu których udziela się świadczeń, wymienione w art.7, decydują o strukturze osób korzystających z pomocy społecznej. Przy czym wystarczy wystąpienie co najmniej jednego z powodów z art.7 pkt.2-15, aby skutecznie domagać się świadczenia pieniężnego. Wybór rodzaju świadczenia należy do kompetencji organu pomocy. Wysokość świadczenia, jeżeli nie jest określona odpowiednim przepisem (patrz zasiłek stały, zasiłek okresowy), należy do uznania administracyjnego.
- Budżet Ośrodka Pomocy Społecznej
Środki finansowe na pomoc osobom i rodzinom pochodziły z budżetu gminy (zadania własne, własne z dofinansowaniem § 2030) oraz budżetu państwa (zadania zlecone § 2010 oraz § 2060). W 2022 roku środki finansowe zostały zwiększone, gdyż od marca ubiegłego roku Ośrodek nasz realizował część zadań wobec obywateli Ukrainy, którzy schronili się w naszym kraju w związku z działaniami zbrojnymi na terytorium ich kraju.
Poniższe zestawienie przedstawia wysokość środków finansowych planowanych w roku sprawozdawczym oraz dwóch wcześniejszych, dla porównania.
Plan wydatków na przestrzeni trzech lat:
Nazwa działu |
Rok 2021 |
Rok 2022 |
Rok 2023 |
852 Pomoc społeczna |
3 324 789,00 |
4 638 698,84 |
4 373 742,18 |
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej (Ukraina) |
- |
128 520,00 |
18 972,00 |
855 Rodzina
|
16 176 830,68 |
10 015 092,80 |
5 625 976,30 |
Fundusz celowy AOON OW |
37 791
|
165 546,00 |
111 326,88 |
razem |
19 539 410,68 |
14 947 857,64 |
10 130 017,36 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Plan wydatków w roku sprawozdawczym z podziałem na źródło finansowania:
Dział Nazwa działu |
Wydatki w 2023r. w złotych |
|
|
|
|||
Ogółem, w tym: |
zlecone § 2010 oraz § 2060 |
§ 2030 dofin. do własnych |
własne |
Fundusz Pracy |
Fundusz celowy |
Ukraina |
|
852 Pomoc społeczna |
4 373 742,18 |
42812,00 |
922 656 |
3 380 914,18
|
3 000 |
- |
27360 |
853 Pozostałe zadania |
18 972 |
|
|
|
|
- |
18 972 |
855 Rodzina |
5 625 976,30 |
5 166 934 |
- |
343 042,30 |
- |
- |
114 000 |
Fundusz celowy |
111 326,88 |
- |
- |
- |
- |
111 326,88 |
- |
razem |
10 130 017,36 |
5 209 746 |
922 656 |
3 723 956,48 |
3 000 |
111 326,88 |
160 332 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Zestawienie wydatków poniesionych na przestrzeni ostatnich trzech lat
Wydatki ogółem na przestrzeni trzech lat:
Nazwa działu |
Rok 2021 |
Rok 2022 |
Rok 2023 |
852 Pomoc społeczna |
3 147 198,08 |
4 463 144,36 |
4 180 201,37 |
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej (Ukraina) |
|
123 930,00 |
18 972,00 |
855 Rodzina |
16 096 388,01 |
9 941 424,61 |
5 570 923,03 |
Fundusz celowy AOON i OW |
9 305,29 |
39 775,58 |
80 818,36 |
razem |
19 252 891,38 |
14 568 274,55 |
9 850 914,76 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Wydatki poniesione ogółem w 2023 z podziałem na źródła finansowania i rodzaje zadań:
Dział Nazwa działu |
Wydatki w 2022r. w złotych |
|
|
||||
Ogółem, w tym: |
zlecone § 2010 oraz § 2060 |
§ 2030 dofin. do własnych |
własne |
Fundusz Pracy |
Fundusz celowy |
Ukraina |
|
852 Pomoc społeczna |
4 180 201,37 |
32 631,73 |
884 171,19 |
3 233 972,41 |
8 800,70 |
- |
20 625,39 |
853 Pozostałe zadania |
18 972 |
- |
- |
- |
- |
- |
18 972 |
855 Rodzina |
5 570 923,03 |
5 121 862,15 |
- |
335 310,69 |
2 000 |
- |
111 750,19 |
Fundusz celowy |
80 818,36 |
- |
- |
- |
- |
80 818,36 |
|
razem |
9 850 914,76 |
5 154 493,88 |
884 171,14 |
3 569 283,10 |
10 800,70 |
80 818,36 |
151 347,58 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
W dalszej części przedstawiono wydatki poniesione w Ośrodku Pomocy Społecznej w Wolinie w roku sprawozdawczym z podziałem na poszczególne szczegółowe zadania. Kwoty obejmują całość wydatków łącznie z kosztami. Jedna z kolumn prezentuje liczbę świadczeń zrealizowanych przez jednostkę. Każde świadczenie połączone jest z postępowaniem administracyjnym, sprawdzeniem środowiska lub innym działaniem pracowników.
Całość wydatków poniesionych przez jednostkę w 2023r. z podziałem na zadania i rozdziały:
Rozdział – nazwa rozdziału |
zlecone
|
Dofinansowanie do zadania § 2030 |
własne
|
Liczba świadczeń ogółem |
Kwota wydatków
|
|
85202 – Opłata za pobyt w domu pomocy społecznej |
- |
- |
946 454,06 |
248 |
946 454,06 |
|
85205 – Przeciwdziałanie przemocy |
- |
- |
5 555,90 |
- |
5 555,90 |
|
85213 – Składki na ubezpieczenie zdrowotne (zasiłek stały + cis) |
- |
27 168,27
5 435,64 |
- |
493
84 |
27 168
5 435,64 |
|
85214 § 3110-3 Zasiłki okresowe |
- |
140 843,72
pogorzelcy 4 800
|
- |
303 |
140 843,72
4 800
|
|
85214 § 3110 – Zasiłki i pomoc w naturze: celowe na żywność, zakup opału, leków, inne w tym zasiłki specjalne |
- |
- |
136 097,03 pogorzelcy 1 200
|
338
|
136 097,03
1 200 |
|
85215 - Dodatki mieszkaniowe |
- |
- |
166 464,09 |
527 |
166 464,09 |
|
85216 § 3110 Zasiłki stałe |
- |
338 292,08 |
- |
580 |
338 292,08 |
|
85219 – Opłata za opiekuna prawnego |
1592 |
- |
- |
1 |
1592 |
|
85219 – Utrzymanie jednostki, w tym Fundusz Pracy |
|
194 012,00 |
1 940 347,81
8 800,70 FP |
- |
2 134 359,61 |
|
85228 – Usługi opiekuńcze zlecone |
31 039,73 |
- |
-
|
295 specj. |
31 039,73 |
|
85230 – Dożywianie, zasiłki celowe na zakup żywności, |
- |
152 915,43 |
38 573,77 |
14 802 |
191 489,20 |
|
85295 – Dodatek gazowy |
- |
- |
2 842,05 |
10 |
2 842,05 |
|
85295 – Pozostała działalność |
- |
- |
59,80 |
- |
59,80 |
|
85295 – Korpus Wsparcia Seniorów moduł II |
- |
20 704 |
5 178,80 |
- |
25 882,80 |
|
85502 –Świadczenie wychowawcze 500+ |
44 200 |
- |
- |
85 |
44 200 |
|
85502 – Świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, skł.społeczne |
4 961 850,82 |
- |
55 569,84 |
16 161 |
5 017 420,66 |
|
85503 Karta Dużej Rodziny |
1751,00 |
- |
- |
186 |
1751,00 |
|
85504 – Wspieranie rodziny (opłaty za pobyt w rodz. zastępczych, del. ocena) |
- |
- |
281 740,85 |
265 |
281 740,85 |
|
85513 – Składki na ubezpieczenie zdrowotne (świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek dla opiekuna) |
114 060,33 |
- |
- |
534 |
114 060,33 |
|
Fundusz Celowy – AOON oraz OW |
- |
65 928,40
14 889,96 |
- |
1821
408 |
80 818,36 |
|
Pomoc obywatelom Ukrainy |
Art.26 i art. 31 |
130 722,19 |
-
|
- |
639 63 |
151 347,58 |
art.29-30
|
20 625,39 |
- |
- |
2580 |
||
razem |
5 305 841,46 |
964 989,50
|
3 580 083,80 |
- |
9 850 914,76 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie.
- Struktura organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej i koszty funkcjonowania
Od 2023 roku środki finansowe poniesione na płace i pochodne pracowników (bez Świadczeń Rodzinnych) oraz utrzymanie Ośrodka księgowane są w jednym rozdziale, bez podziału na działy. Środki na utrzymanie jednostki pochodziły z dotacji Wojewody oraz budżetu Gminy, w ogólnej kwocie 2 129 182,16 zł.,
dział
|
Rozdział – nazwa rozdziału |
zlecone
|
własne
|
Kwota wydatków
|
852 |
85219 – utrzymanie ośrodka: pracownicy socjalni, opiekunki, asystent rodziny, księgowość, realizacja świadczeń, informatyk, sprzątaczka w tym: |
- |
2 125 558,91 |
2 125 558,91 |
|
wynagrodzenia osobowe, „13”, ubezpieczenie społeczne, PPK, nagrody jubileuszowe, FP |
-
|
1 906 600,31 8 800,70 |
1 915 401,01 |
|
materiały i wyposażenie, remonty, szkolenia delegacje, media, odpisy na ZFŚS, inne |
-
|
210 157,90 |
210 157,90 |
|
85295 – pozostała działalność: Delegacje pozostałe |
- |
59,80 |
59,80 |
855 |
85504 – wspieranie rodziny Delegacje związane z oceną Wynagrodzenie i pochodne |
- |
1063,34 500,11 wł. 2 000 FP |
3 563,45 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Do realizacji zadań pomocy społecznej (bez Sekcji Świadczeń Rodzinnych) Ośrodek zatrudniał (stan zatrudnienia na koniec 2023r.) 25 pracowników. Zatrudnienie przedstawiało się w następujący sposób:
- kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej 1 osoba
- główna księgowa 1 osoba
- pracownicy socjalni 5 osób
- inspektor ds. realizacji zadań pomocy społecznej 1 osoba
- inspektor ds. płac, ZUS 1 osoba
- inspektor ds. realizacji Usług Opiekuńczych 1 osoba
- opiekunki nad chorym w domu 12 osób
- asystent rodziny 1 osoba
- informatyk 1 osoba ¼ etatu
- sprzątaczka 1 osoba ½ etatu
Liczba pracowników socjalnych wynika z zapisów art. 110 ust.11 Ustawy o pomocy społecznej, który wskazuje, że 1 pracownik socjalny przypada na 2 tysiące mieszkańców. Spełnienie tego kryterium jest jednym z warunków otrzymania przez gminę dotacji wojewody z przeznaczeniem na utrzymanie Ośrodka. Od lipca 2023 roku gmina nie spełnia tego warunku, albowiem jeden pracownik odszedł na emeryturę. Kolejny nie został zatrudniony, gdyż pomimo ogłoszeń nikt się nie zgłasza.
- REALIZACJA ZADAŃ
Ośrodek nasz, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej realizuje zadania własne, należące do kompetencji samorządu gminnego oraz zadania zlecone gminie, należące do kompetencji państwa.
Do zadań własnych należy m.in.: sporządzanie bilansu potrzeb, przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, celowych i okresowych (zgodnie z obowiązującymi kryteriami), udzielanie schronienia, przyznawanie posiłku i niezbędnego ubrania, opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne za osoby uprawnione, przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym, organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych osobom samotnym, dożywianie dzieci i młodzieży, osób dorosłych, sprawianie pogrzebu, umieszczanie i opłacanie pobytu osób w domu pomocy społecznej, przyznawanie pomocy finansowej osobom opuszczającym zakłady karne, jeżeli spełniają warunki zawartego między ministerstwami Porozumienia, utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników, zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy, wypłata dodatków mieszkaniowych.
Do zadań zleconych należy: organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie kosztów powstałych w wyniku klęski żywiołowej, pomoc w różnorodnej formie cudzoziemcom, wypłacanie wynagrodzeń dla opiekunów prawnych z postanowień sądu, wypłata dodatków osłonowych.
Dodatkowo realizujemy zadanie gminy polegające na ustalaniu uprawnień osób zgłaszających wnioski do Burmistrza, do bezpłatnej opieki zdrowotnej, finansowanej ze środków publicznych oraz zadania wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej a także w ramach Programu „Czyste powietrze”.
-
- Pomoc społeczna.
Z pomocy społecznej w 2023r. korzystało 371 rodzin (w roku poprzednim 354), w tym na wsi - 174, o łącznej liczbie 523 osób. Z p racy socjalnej 191 rodzin o liczbie 445 osób. Ogólnie ilość osób korzystających z pomocy społecznej wyniosła 4,55 % ogółu zameldowanych mieszkańców gminy – 11 295. Ponadto wyłącznie w postaci pracy socjalnej – 47 rodzin.
|
Rok 2021 |
Rok 2022 |
Rok 2023 |
Liczba rodzin i gospodarstw jednoosobowych ogółem |
383 |
354 |
371 |
Liczba osób w rodzinach |
567 |
505 |
523 |
Liczba mieszkańców |
11 461 |
11 300 |
11 489 |
% korzystających |
4,95 |
4,47 |
4,55 |
Liczba rodzin korzystających z pracy socjalnej |
51 |
60 |
47 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Praca socjalna, zgodnie z art. 6 ustawy o pomocy społecznej, to wszelka działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz na tworzeniu warunków sprzyjających temu celowi.
Powody udzielania wsparcia osobom i rodzinom w latach:
|
Liczba korzystających z powodu (zasadniczy), poza ubóstwem (dochód poniżej kryterium) |
||
|
Rok 2021 |
Rok 2022 |
Rok 2023 |
Bezdomność |
5 |
10 |
11 |
Bezrobocie |
119 |
97 |
89 |
Niepełnosprawność |
114 |
94 |
90 |
Długotrwała lub ciężka choroba |
152 |
143 |
159 |
Potrzeba ochrony macierzyństwa |
27 |
26 |
29 |
Bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, w tym: |
63 |
54 |
69 |
wielodzietność |
17 |
15 |
25 |
rodziny niepełne |
44 |
38 |
50 |
Trudności po opuszczeniu zakładu karnego |
5 |
0 |
4 |
Alkoholizm |
48 |
50 |
60 |
Narkomania |
5 |
4 |
7 |
Zdarzenia losowego |
0 |
2 |
2 |
Przemocy w rodzinie |
0 |
0 |
0 |
Klęski żywiołowe |
0 |
4 |
0 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
W niektórych rodzinach występuje więcej niż jeden powód udzielenia pomocy, do celów statystycznych przyjmujemy wymieniony jako główny.
Liczba rodzin i osób, którym udzielono pomocy w szczególności w formach:
|
Liczba osób i rodzin korzystających z form pomocy |
||
|
Rok 2021 |
Rok 2022 |
Rok 2023 |
Zasiłki stałe |
70 |
61 |
60 |
Dożywianie dzieci w szkołach |
117 |
127 |
141 |
Dożywianie osób dorosłych |
9 |
11 |
14 |
Świadczenie pieniężne na zakup żywności lub posiłku |
140 |
83 |
83 |
Zasiłki okresowe |
72 |
64 |
68 |
Zasiłki celowe (na żywność, opał, leki i leczenie, opłaty mieszkaniowe, środki czystości, zdarzenia losowe, odzież i obuwie), w tym celowe specjalne |
174
23 |
134
22 |
111
16 |
Wynagrodzenie dla opiekuna prawnego |
1 |
0 |
1 |
Organizacja pogrzebu |
1 |
0 |
1 |
Schronienie bezdomnych |
1 |
8 |
8 |
Opłata za pobyt w domu pomocy społecznej |
20 |
22 |
25 |
Świadczenie usług opiekuńczych, w tym: |
65 |
61 |
72 |
świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi |
4 |
3 |
3 |
Zasiłki okresowe (obowiązkowe zadanie własne gminy) otrzymało 68 rodzin. Świadczenie otrzymała każda rodzina, która spełniała przesłanki do przyznania tego rodzaju wsparcia. Wysokość zasiłku okresowego stanowi 50% różnicy między posiadanym dochodem a kryterium. W dalszym ciągu maleje liczba dzieci objętych dożywianiem w szkołach. Zdarzają się przypadki, że rodzice nie wyrażają chęci, by dzieci spożywały posiłki w szkole, ale też same dzieci nie chcą korzystać z takiej formy wsparcia.
Jedną z grup znajdującą się w kręgu zainteresowania pomocy społecznej są osoby starsze, które nie mogą przy pomocy własnych możliwości i uprawnień zaspokoić swoich potrzeb życiowych. Te najczęściej korzystają z usług opiekuńczych.
Usługi opiekuńcze to specyficzny rodzaj pomocy. Od pracowników wymaga dużej empatii, ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i w żadnym wypadku nie można opiekunki środowiskowej kojarzyć z osobą, która tylko sprząta i gotuje. Usługi polegają na toalecie podopiecznych, utrzymaniu czystości pomieszczeń bezpośrednio przez nich zajmowanych, obejmują drobne zabiegi pielęgnacyjne, palenie w piecach, przygotowywanie posiłków, towarzyszenie w spacerach, zakupy dla podopiecznych, zagospodarowanie czasu wolnego, wspieraniu psychicznym samotnych osób, czy też pomoc w załatwianiu spraw urzędowych dla których niejednokrotnie wizyta opiekunki jest jedyną wizytą w ciągu dnia.
W 2023 roku usługami opiekuńczymi objęto 72 osoby, w tym 3 specjalistycznymi dla osób z zaburzeniami psychicznymi (dzieci). Wypracowano 15 298 usługogodziny oraz 295 specjalistycznych.
Ze względu na starzenie się społeczeństwa oraz migrację członków rodzin, zainteresowanie usługami opiekuńczymi jest nadal duże. Największe trudności z wykonywaniem zadania pojawiają się w okresie wzmożonej absencji pracowników spowodowanej chorobami (grypa, schorzenia kręgosłupa, przeziębienia, choroby dzieci).
W 2023r. nie uległa zmianie sytuacja w świadczeniach specjalistycznych usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi. W związku z zapotrzebowaniem na ten rodzaj usług dla dzieci, nasz Ośrodek czyni starania, aby sprostać oczekiwaniom rodziców, którzy zwrócili się o taką pomoc. W związku z tym, po raz kolejny zostały podpisane umowy ze specjalistami zajmującymi się rehabilitacją dzieci z zaburzeniami psychicznymi na wykonywanie specjalistycznych usług, np: integracji sensorycznej.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi świadczone są przez Ośrodek od kilku lat i nadal są kontynuowane z bardzo dobrym skutkiem.
Nasi klienci objęci pomocą w formie usług opiekuńczych są to zwykle osoby samotnie zamieszkujące, w podeszłym wieku, dotknięte chorobami. Podopieczni w zdecydowanej większości posiadają rodziny zamieszkujące oddzielnie, które w różnym stopniu pomagają swoim bliskim. Nie jest to jednak regułą, ponieważ usługi opiekuńcze przyznawane są również osobom posiadającym rodziny w miejscu zamieszkania, lecz z różnych powodów nie są w stanie cały czas zajmować się swoimi bliskimi. Ze swojej strony Ośrodek jest cały czas w kontakcie z rodzinami klientów.
W 2023 roku, zgodnie z przyjętą Uchwałą Nr XVIII/171/19 Rady Miejskiej w Wolinie z 28 listopada 2019, kwotę odpłatności za świadczone usługi opiekuńcze w ramach zadań własnych była ustalona w wysokości 1% minimalnego wynagrodzenia w danym roku.
Wpływy, jakie uzyskano z usług opiekuńczych stanowią dochód własny gminy i wyniosły za usługi własne 144 627,15, natomiast odpłatność za specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 2791,75 stanowi dochód państwa.
- Program „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej” edycja 2023
- Program „Opieka Wytchnieniowa” edycja 2023
Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie uzyskał dofinansowanie w ramach przeprowadzonego przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej naboru wniosków na realizację Programów „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” edycja 2023 oraz „Opieka Wytchnieniowa” edycja 2023. Programy finansowane były ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Program AOON kierowany był do opiekunów osób niepełnosprawnych do lat 16, które posiadały orzeczenia o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, lub osób powyżej 16 roku życia posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub orzeczenie równoważne.
Usługi osobistego asystenta realizowane były w zależności od zgłaszanych potrzeb. Ze wsparcia tego rodzaju skorzystało 8 osób: dwoje dzieci oraz sześć osób dorosłych. W okresach świadczenia usług zatrudnionych było łącznie 6 asystentów. Wypracowano 1821 godzin usług asystenckich. Wykorzystano 65 928,40 złotych.
Program „Opieka Wytchnieniowa” edycja 2023 adresowany był do osób, które sprawowały bezpośrednią opiekę nad wspólnie zamieszkującym członkiem rodziny, posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności. W naszej gminie realizowana była w formie pobytu dziennego w miejscu zamieszkania. Wypracowano 408 godzin. Wykorzystano kwotę 14889,96 złotych. Ze wsparcia skorzystały 2 rodziny. Informacje o Programach rozpowszechnione były w formie plakatów, na stronie gminy oraz w mediach społecznościowych.
-
- Program „Korpus Wsparcia Seniorów” – Moduł II - edycja 2023
W minionym roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie uzyskał dofinansowanie na realizację rządowego programu „Korpus Wsparcia Seniorów” – Moduł II - teleopieka - edycja 2023r. Finansowanie odbywało się w ramach środków z dotacji celowych budżetu państwa. Uzyskano środki finansowe w wysokości 20 704,00 zł. Całość kosztów wyniosła 25 882,80 złotych, z tego 5178,80 był to wkład własny gminy. Kwota ta pozwoliła na zakup 20 „opasek bezpieczeństwa” i opłacenie abonamentu od lipca do grudnia 2023.
Przystąpienie do Programu miało na celu poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych, przez zwiększanie dostępu do tzw. „opieki na odległość”. Jest to rodzaj usług opiekuńczych świadczonych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Adresatami programu byli seniorzy w wieku 65 lat i więcej, którzy mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzą samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkają z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia np. ze względu na pracę zawodową. Każda „opaska bezpieczeństwa” wyposażona jest w następujące funkcji:
- przycisk bezpieczeństwa – sygnał SOS
- detektor upadku
- czujnik zdjęcia opaski
- lokalizator GPS
- funkcje umożliwiające komunikowanie się z centrum obsługi i opiekunami
- funkcje monitorujące podstawowe czynności życiowe (puls, saturacja).
Opaska bezpieczeństwa połączona jest z całodobowym Centrum monitoringu, co daje naszym seniorom poczucie bezpieczeństwa. Pozwala na bardziej komfortowe funkcjonowanie w swoim środowisku lokalnym. W przypadku trudnej sytuacji lub nagłego zagrożenia życia wystarczyło wcisnąć guzik alarmowy znajdujący się na opasce, który umożliwiał połączenie się z dyspozytorem (ratownikiem medycznym, opiekunem medycznym, pielęgniarką), podejmującym decyzję o sposobie udzielenia pomocy seniorowi.
Usługa „opieka na odległość” realizowana w ramach programu aktualnie jest bezpłatna dla seniorów naszej gminy.
W ramach programu „Korpus Wsparcia Seniorów” Moduł II - teleopieka wsparcie w postaci opaski otrzymało 20 seniorów, którym wraz z opaską został opłacony abonament za świadczoną usługę do grudnia 2023r., z możliwością przedłużenia na kolejny rok. Pracownicy socjalni prowadzą monitoring działania opasek, wprowadzają aktualizację danych o beneficjencie.
-
- Karta Dużej Rodziny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie realizuje zadanie dotyczące Karty Dużej Rodziny na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2014r o Kacie Dużej Rodziny (Dz. U. 2023 poz. 1234 ze zm.).
O kartę może ubiegać się rodzina mająca na utrzymaniu co najmniej troje dzieci oraz od stycznia 2019r. rodzic (rodzice), który posiadał na utrzymaniu co najmniej troje dzieci bez względu na ich obecny wiek. Karta ta uprawnia do korzystania z ulg i zniżek podlegających publikacji na stronach: www.mpips.gov.pl oraz www.rodzina.gov.pl.
Informacja o realizacji Kary Dużej Rodziny w latach 2021 – 2023.
Rok |
2021 |
2022 |
2023 |
Liczba wniosków o przyznanie Karty Dużej Rodziny |
42 |
90 |
86 |
Liczba wydanych Kart Dużej Rodziny |
118 |
136 |
186 |
Koszt realizacji programu (Dotacja ) |
500 |
1631 |
1751 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie.
Także zgodnie z porozumieniem partnerskim z dnia 17.08.2017r., nr ROPS/III/10/17 między Województwem Zachodniopomorskim, reprezentowanym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Szczecinie a Gminą Wolin, tutejszy Ośrodek realizuje zadania dotyczące Zachodniopomorskiej Karty Rodziny oraz Zachodniopomorskiej Karty Seniora.
Zachodniopomorska Karta Rodziny skierowana jest do rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci w wieku do 18 roku życia lub do 26 roku życia w przypadku kontynuowania nauki oraz bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności, rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka.
Zachodniopomorska Karta Seniora skierowana jest do osób 60+ mieszkańców województwa zachodniopomorskiego.
Posiadacze Zachodniopomorskiej Karty Rodziny i Zachodniopomorskiej Karty Seniora mogą korzystać z ulg i uprawnień wynikających z programu tylko na terenie województwa zachodniopomorskiego. Wykaz rodzaju ulg i uprawnień wynikających z posiadania Karty opublikowany jest na stronie internetowej Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie www.rops.wzp.pl/region-dla-rodziny.
-
- Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa.
Osoby najbardziej potrzebujące mogą otrzymać pomoc żywnościową w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa za pośrednictwem czterech organizacji partnerskich ogólnopolskich: Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas Polska, Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej i Polskiego Czerwonego Krzyża sieci organizacji partnerskich regionalnych i lokalnych.
Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa to działanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, skierowane do osób, które znajdują się w trudnej sytuacji i uzyskują dochód nieprzekraczający od listopada 2020 - 220% kryterium:
1 707,20 zł dla osoby samotnie gospodarującej,
1 320 zł dla osoby w rodzinie.
Gmina Wolin, biorąc pod uwagę dobro społeczności lokalnej i chęć przybliżenia możliwości skorzystania ze wsparcia w postaci produktów żywnościowych od dwóch lat współpracuje z Fundacją SPEAK UP ze Świnoujścia, która po przeprowadzeniu przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie weryfikacji korzystających, zajmuje się wydawaniem paczek żywnościowych w ramach Programu POPŻ z Banku Żywności.
Kwalifikacji do Programu dokonywali pracownicy Ośrodka na podstawie przedłożonych dowodów z osiąganych dochodów.
Poniżej zestawienie przedstawiające ilość wydanych skierowań:
POPŻ |
2021 |
2022 |
2023 |
Liczba wydanych skierowań w POPŻ |
290 |
177 + 24 U |
228 + 11 U |
Liczba osób korzystających z POPŻ |
627 |
380 + 60 U |
575 + 34 U |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
-
- Organizacja prac społecznie-użytecznych.
Z ostatnim dniem listopada 2023r. zakończyły się trwające na terenie naszej Gminy prace społecznie użyteczne organizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie przy udziale Urzędu Miejskiego oraz Powiatowego Urzędu Pracy w Kamieniu Pomorskim z Filią w Wolinie a także sołectw.
Prace, które trwały od marca do listopada miały na celu aktywizację zawodową osób długotrwale bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Akcją objęto 10 osób bezrobotnych. Z tego 3 osoby zakończyły prace przed terminem: 2 osoby zrezygnowały z powodu złego stanu zdrowia, 1 osoba uzyskała wiek emerytalny. Na koniec listopada w pracach uczestniczyło 8 osób.
Aktywizowani wykonywali prace na terenie swojego miejsca zamieszkania, w czasie i w sposób wskazany przez sołtysa lub inny podmiot. Polegały one na sprzątaniu terenu, drobnych pracach remontowych, sadzeniu drzewek, koszeniu trawy, odchwaszczania terenów zielonych. Wynagrodzenie wynosiło od kwietnia do listopada 10,90 zł. za godzinę. Wynagrodzenie to jest wolne od wszelkich potrąceń i należało się wyłącznie za godziny przepracowane. W każdym miesiącu należało wypracować 40 godzin, po 10 tygodniowo. Był to sprawdzian możliwości powrotu na rynek pracy, tym bardziej, że byli też tacy, którzy nie pracowali dotychczas zawodowo. Przez cały okres trwania prac wypracowano łącznie 2 930 godzin.
Ogólny koszt organizacji prac to 30 439 zł. w tym udział gminy to 40%, pozostała kwota została zrefundowana gminie ze środków Powiatowego Urzędu Pracy – 60% - 18 263,40 zł
-
- Dodatek mieszkaniowy.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie od dnia 01.01.2022 roku realizuje zadania nałożone ustawą o dodatkach mieszkaniowych. Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu umożliwienie osobom o niskich dochodach pokrycie części kosztów utrzymania mieszkania. Taka forma pomocy dla osób, które przy wykorzystaniu własnych możliwości finansowych nie są w stanie pokryć obciążających ich kosztów związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego, została wprowadzona ustawą z dnia 2 lipca 1994 roku o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych.
W 2023 r. przyjęto 86 wniosków o dodatek mieszkaniowy. Łączna liczba wydanych decyzji w minionym roku wyniosła 86, w tym decyzje przyznające 84, decyzje odmowne 1 oraz 2 decyzja wstrzymujące. Z pomocy w formie dodatku mieszkaniowego skorzystały 43 gospodarstwa domowe.
Dodatek mieszkaniowy jest wypłacany zarządcy budynku lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, w którym mieszka wnioskodawca.
Wyszczególnienie (użytkownicy mieszkań) |
Liczba wypłaconych dodatków mieszkaniowych |
Kwota wypłaconych dodatków mieszkaniowych |
|
z tego w zasobie |
gminnym |
142 |
30 094,90 zł |
spółdzielczym |
100 |
37 904,92 zł |
|
wspólnot mieszkaniowych |
178 |
53 845,16 zł |
|
prywatnym |
81 |
28 788,76 zł |
|
innym |
26 |
15 830,35 zł |
|
Ogółem |
527 |
166 464,09 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
-
- nne działania.
Ośrodek Pomocy Społecznej współpracuje z wieloma podmiotami. Między innymi z Placówką Wsparcia Dziennego w Wolinie, która prowadzona jest przez Szczecińskie Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, wyłonione w drodze otwartego konkursu ofert na realizację zadania, jakim jest prowadzenie takiego miejsca. Placówka, która rozpoczęła swoją działalność 10 maja 2021 roku, pełni rolę opiekuńczo-wychowawczą: organizacja czasu wolnego, pomoc w nauce, rozwijanie talentów i zainteresowań. O pobycie dziecka w takiej placówce, który jest bezpłatny decyduje rodzic lub opiekun prawny. Pracownicy Ośrodka informują rodziny o możliwości zagospodarowania czasu wolnego dziecka w tej formie. Wyjątkiem od decyzji rodzica jest sytuacja, kiedy to sąd rodzinny wydaje postanowienie o konieczności uczęszczania dziecka do placówki. W 2023 roku nie wydano takich postanowień. Na koniec roku sprawozdawczego złożonych było w Wolinie 43 deklaracje uczestnictwa, a w Ładzinie uczęszczało 30 dzieci.
W sposób ciągły współpracujemy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wolinie. W dalszym ciągu korzystamy z wydanych 2021 roku ulotek:
- Informator Lokalny z wykazem instytucji, jednostek organizacyjnych zajmujących się ochroną zdrowia, rozwiązywaniem problemów uzależnień oraz przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;
- STOP PRZEMOCY – zbiór niezbędnych informacji dla osób stosujących przemoc.
Opracowaniem ulotek zajęli się pracownicy Ośrodka a ich wydanie opłacono ze środków pochodzących z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych tzw. korkowego.
Pracownicy socjalni zgłaszają do GKRPA osoby mające problem alkoholowy.
Ze środków własnych gminy tj. tzw. „kapslowego” opłacane jest poradnictwo psychologiczne, z którego mogą skorzystać bezpłatnie mieszkańcy naszej gminy. Ze wsparcia skorzystało w 2023 roku 38 osób i udzielono 108 porad.
Kolejny rok kontynuowaliśmy współpracę z Centrum Słowian i Wikingów w Recławiu, które w ramach realizowanego przez siebie projektu prowadzi Centrum Integracji Społecznej. W 2023 roku nie wydano nowych skierowań, gdyż 14 osób kontynuowało działania z 2022 roku. Z każdym podpisano indywidualny program zatrudnienia socjalnego. Za te osoby opłacamy składki zdrowotne. Ośrodek kieruje do CIS osoby długotrwale bezrobotne oraz z niepełnosprawnością celem podjęcia zatrudnienia socjalnego na okres 12 miesięcy z możliwością przedłużenia na okres kolejnych 12 miesięcy. W ramach uczestnictwa 4 osoby otrzymały propozycję zatrudnienia, która przyjęły. Współpraca z Centrum w tym zakresie ma pomóc osobom korzystającym z systemu pomocy społecznej powrócić na rynek pracy.
Kolejnym podmiotem, z którym współpracuje nasza jednostka jest Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy z Ostromic. W ramach utworzonej klasy przysposabiającej do pracy, realizowany jest program doradztwa zawodowego dla uczestników OREW, którzy na kilka godzin w miesiącu przyjeżdżają do Ośrodka i zapoznają się z pracą na różnych stanowiskach. W 2023 z takiej aktywizacji i doradztwa skorzystało 6 uczestników.
W ramach współpracy z Kuratorium Zachodniopomorskim pracownicy zorganizowali 6 osobową grupę dzieci, która wyjechała na kolonię letnią do Tlenia w województwie kujawsko-pomorskim.
Młodzież Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie od kilku lat prowadzi akcję „Mały podarek, dużo radości” podczas której zbiera słodycze, zabawki, maskotki, sprzedaje ciasta w celu pozyskania środków finansowych na zorganizowanie paczek mikołajkowych, które zostają przekazane dzieciom z rodzin, które wskazał nasz Ośrodek. Paczki, które dostarczyli pracownicy socjalni wraz z Mikołajem i jego pomocnikami sprawiły najmłodszym ogromną radość. Młodzież Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie organizowała zbiórkę produktów żywnościowych, zabawek, gier, książek, z których przygotowała 21 paczek dla dzieci oraz 10 paczek dla osób dorosłych.
Kolejnych 10 paczek żywnościowych zorganizowanych przez grupę radnych Rady Miejskiej w Wolinie przekazano najuboższym osobom.
W ramach akcji „Duża paka dla dzieciaka i starszaka” organizowanej przez Stowarzyszenie Sołtysów Ośrodek otrzymał i przekazał mieszkańcom naszej gminy 40 paczek.
Ośrodek Pomocy Społecznej w 2023 roku wypłacił pomoc dla uchodźców w związku z wybuchem działań wojennych na Ukrainie. Na teren naszej gminy w 2023 roku przyjechało 66 obywateli Ukrainy. Środowiska, w których się zatrzymali uchodźcy zostały odwiedzone przez pracowników socjalnych. Udzielano wsparcia w postaci pomocy w załatwianiu wszelkich formalności, złożenia dokumentów w celu uzyskania prawa do świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej. Dzieci uczące się w szkołach korzystały z programu dożywiania. Wypłatą należności za pobyt w kwocie 40 zł dziennie zajmował się Urząd Miejski. Ośrodek natomiast wypłacał jednorazowe zasiłki na zagospodarowanie po 300 złotych na osobę oraz zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne.
W roku 2023 wydano łącznie 1108 decyzji administracyjne (bez świadczeń rodzinnych) przyznających pomoc społeczną, wydawano 8 decyzji odmownych oraz 85 decyzji uchylających lub umarzających prawo do świadczeń z pomocy społecznej.
Pracownicy socjalni sporządzili, tylko na potrzeby naszej gminy 682 wywiady środowiskowe wyłącznie do celów pomocy społecznej.
Ponadto oprócz wywiadów środowiskowych niezbędnych do celów pomocy społecznej sporządzali szereg informacji, wniosków dla różnych instytucji. Poniższe zestawienie przedstawia ilości dodatkowych działań i postępowań wykonanych na wnioski instytucji, dotyczące:
- udzielenia informacji dla sądów, policji, świadczeń rodzinnych, PCPR – 82,
- interwencji wspólnych z policją, kuratorem, pedagogiem szkolnym, – 3,
- liczba wniosków o wgląd w sytuację rodziny ze strony Sądu Rodzinnego – 6,
- liczba informacji dla Urzędu – 12,
- liczba wywiadów do celów NFZ – 21,
- liczba wejść w środowiska w związku z przemocą – 42,
- liczba wejść w środowiska wyłącznie w związku z pracą socjalną – 221
- liczba zgłoszeń do GKRPA – 12
- dożywianie dla dzieci z Ukrainy – 28
- wywiady, wnioski dla innych instytucji - 125
-
-
-
-
-
- łącznie 552
-
-
-
-
-
W 2023r. Burmistrza Wolina na podstawie art.28a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej dokonał kontroli realizacji powierzonych zadań. Sporządzono protokół pokontrolny, nie wniesiono uwag, realizacja zadań została oceniona pozytywnie.
Ponadto w Ośrodku Pomocy Społecznej w Wolinie dokonano kompleksowej kontroli realizacji zadań gminy w zakresie pomocy społecznej. Okres kontroli kompleksowej obejmował lata od stycznia 2022 do dnia kontroli. Kontrola odbyła się w dniach 4-7 grudnia 2023 roku, oczekujemy na protokół.
Innych kontroli w 2023 roku nie przeprowadzano.
-
- Świadczenia rodzinne
System świadczeń rodzinnych działający od maja 2004 r. jako system poza ubezpieczeniowych świadczeń socjalnych, jest kolejnym zadaniem zleconym Ośrodkowi do realizacji. Celem systemu pomocy rodzinie wprowadzonego przez ustawę o świadczeniach rodzinnych jest stworzenie spójnego wsparcia rodziny znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej, wychowującej dzieci uczęszczające do szkoły, w tym niepełnosprawne.
Ustawa, która była już wielokrotnie nowelizowana przewiduje:
- jednolite kryteria dochodowe, oparte na kosztach utrzymania rodzin, warunkujące dostęp do świadczeń na poziomie wyższym niż egzystencjalne;
- jednolite źródło finansowania wydatków, tj. budżet państwa; dwa rodzaje świadczeń rodzinnych;
- zasiłki rodzinne wraz z dodatkami oraz świadczenia opiekuńcze;
- zwiększoną pomoc na rzecz rodziny w związku z edukacją dziecka, szczególnie niepełnosprawnego;
- jeden podmiot wypłacający świadczenia, a mianowicie gminę.
Aktualnie wszystkie świadczenia w ramach ustawy o świadczeniach rodzinnych są wypłacane przez gminę. Podstawowym świadczeniem jest w dalszym ciągu zasiłek rodzinny wraz z dodatkami. Oprócz tego przyznawane jest świadczenie pielęgnacyjne, zasiłek dla opiekuna, specjalny zasiłek opiekuńczy, jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka, zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie rodzicielskie oraz jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu - Program "Za Życiem". W przypadku, gdy członek rodziny osoby uprawnionej do świadczeń rodzinnych pracuje w kraju Unii Europejskiej, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego nasz Ośrodek nie jest organem uprawnionym do wydawania decyzji w zakresie świadczeń rodzinnych. W związku z powyższym współpracujemy z Zachodniopomorskim Urzędem Wojewódzkim w Szczecinie w zakresie realizacji świadczeń rodzinnych dla osób ubiegających się o te świadczenia w krajach UE.
Wypłata świadczeń następuje poprzez przelewy na konta osobiste, przekazem pocztowym oraz wypłatę gotówkową w/g porządku alfabetycznego w kasie Banku Spółdzielczego w Wolinie. Realizacja w formie przelewów jest korzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ przekazywanie świadczeń odbywa się sprawniej i bezgotówkowo.
Zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych zasiłek rodzinny przysługuje osobom, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 674 zł. W przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 764 zł.
Świadczenie to przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 roku życia lub nauki w szkole, jednak nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia, albo 24 roku życia, jeżeli kontynuuje naukę w szkole lub szkole wyższej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.
Wysokość zasiłku rodzinnego od listopada 2015 wynosi:
1) 95,00 zł do ukończenia przez dziecko 5 roku życia;
2) 124,00 zł do ukończenia przez dziecko 18 roku życia;
3) 135,00 zł do ukończenia przez dziecko 21 roku życia.
Do zasiłku rodzinnego przysługują dodatki z tytułu:
1) urodzenia dziecka – 1.000,00 zł;
2) opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego – 400,00 zł;
3) samotnego wychowywania dziecka– 193,00 zł lub 273,00 zł dla dziecka niepełnosprawnego;
4) kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego – 90,00 zł do 5 roku życia i 110,00 zł
powyżej 5 roku życia;
5) rozpoczęcia roku szkolnego – 100,00 zł;
6) podjęcia przez dziecko nauki w szkole ponadgimnazjalnej poza miejscem zamieszkania -
69,00 zł, jeśli dojeżdża; 113,00 zł, jeżeli zamieszkuje w internacie lub stancji;
7) wielodzietność – 95,00 zł na trzecie i kolejne dziecko uprawnione do zasiłku rodzinnego.
Od 2016 r. w świadczeniach rodzinnych jest wprowadzona zasada „zł za zł”. Reguła ta wychodzi naprzeciw rodzinom, których dochód przekroczył wymagane ustawą o świadczeniach rodzinnych kryterium. Dzięki niej rodzice otrzymujący zasiłek rodzinny wraz z dodatkami po uzyskaniu przez członków rodziny dochodu powodującego przekroczenie ustawowego kryterium nie tracą prawa do świadczeń i mogą nadal je otrzymywać. Świadczenia wypłacane są wówczas w wysokości różnicy między przysługującą kwotą świadczeń, tzw. „łączną kwotą zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami” a wysokością dochodu rodziny otrzymywanego ponad kryterium dochodowe. Wysokość świadczeń jest zatem pomniejszona o kwotę „przekroczenia kryterium dochodowego” pomnożoną przez liczbę osób w danej rodzinie.
Aby zasada złotówka za złotówkę mogła zostać zastosowana przez organ, kwota przekroczenia nie może być wyższa niż suma otrzymywanych świadczeń. Wyrównanie jest wypłacane, gdy jego wysokość jest wyższa lub równa 20 zł.
Świadczeniami rodzinnymi również są:
- jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe) w kwocie 1000,00 zł nadal jest uzależnione od przedstawienia przez osobę ubiegającą się zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie kobiety pod opieką medyczną od 10 tygodnia ciąży oraz dochodu rodziny, który w przeliczeniu na osobę nie może przekroczyć kwoty 1922,00 zł;
– świadczenie rodzicielskie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje osobie, która urodziła dziecko, a nie otrzymuje zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego. Uprawnieni do pobierania tego świadczenia są więc między innymi:
bezrobotni (niezależnie od rejestracji lub nie w urzędzie pracy), studenci, wykonujący pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, osoby zatrudnione lub prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, jeśli nie będą pobierały zasiłku macierzyńskiego.
Świadczenie przyznawane jest niezależnie od osiąganego dochodu rodziny i będzie można je pobierać przez 52 tygodnie po urodzeniu dziecka w wysokości 1000 zł miesięcznie, a w przypadku urodzenia wieloraczków ten okres może być wydłużony nawet do 71 tygodni.
Świadczeniami opiekuńczymi wypłacanymi przez Ośrodek są:
- zasiłek pielęgnacyjny jest świadczeniem opiekuńczym wypłacanym bez względu na wysokość dochodu rodziny i wiek osoby, jeżeli posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a także umiarkowanym, jeżeli inwalidztwo powstało w wieku do ukończenia 21 roku życia. Świadczenie w/w przysługuje również osobie powyżej 75 roku życia bez względu na stan zdrowia, a która nie otrzymuje dodatku pielęgnacyjnego z KRUS lub ZUS. Zasiłek ten przysługuje w kwocie 215,84 zł;
- świadczenie pielęgnacyjne w wysokości 2.458,00 zł, które przysługuje matce albo ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka, osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną oraz innym osobom, na których zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia, lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Za osoby otrzymujące ten rodzaj świadczenia Ośrodek opłaca składkę na ubezpieczenie społeczne (rentowo-emerytalne) oraz zdrowotne;
- specjalny zasiłek opiekuńczy - w wysokości 620 zł - o to świadczenie mogą ubiegać się osoby, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2082) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonką, jeżeli nie podejmują zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Osoba ubiegająca się o specjalny zasiłek opiekuńczy musi spełniać również kryterium dochodowe, które w przeliczeniu na osobę wynosi 764,00 zł.
W tutejszym Ośrodku realizowana jest również ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów w wysokości 620 zł. Określa ona warunki nabywania oraz zasady ustalania i wypłacania zasiłków dla opiekunów osobom, które utraciły prawo do świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 1 lipca 2013 r. w związku z wygaśnięciem z mocy prawa decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego.
Ponadto tutejszy Ośrodek realizuje ustawę i Program „Za życiem” – jest to jednorazowe świadczenie w wysokości 4.000,00 zł. Przysługuje bez względu na dochód. Uzależnione od przedstawienia przez osobę ubiegającą się zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie kobiety pod opieką medyczną od 10 tygodnia ciąży oraz zaświadczenia lekarskiego, które potwierdza u dziecka ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu. W 2023 roku nie dokonywano takich wypłat.
Za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. wypłacono łącznie 12 991 świadczeń, w tym 183 w ramach koordynacji, na łączną kwotę 4.283.752,16 zł:
L.P |
Rodzaj świadczenia |
Liczba Świadczeń |
Wydatki w zł |
||
2022 |
2023 |
2022 |
2023 |
||
1. |
Zasiłki rodzinne |
6321 |
5016 |
720 356,81 |
568 191,42 |
2. |
Dodatki do zasiłku rodzinnego: |
3303 |
2931 |
353 760,81 |
298 023,74 |
|
- urodzenia dziecka, |
23 |
13 |
19 305,64 |
13 000 |
- opieka nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, |
75 |
71 |
27 057,50 |
26 068,93 |
|
- samotne wychowywanie dziecka, |
365 |
305 |
70 691,78 |
59 098,85 |
|
- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego, |
378 |
313 |
38 676,62 |
32 932,96 |
|
- rozpoczęcie roku szkolnego, |
561 |
611 |
36 725,22 |
29 913,35 |
|
- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania, |
818 |
718 |
60 997,89 |
54 424,30 |
|
- wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej, |
1083 |
900 |
100 306,16 |
82 585,35 |
|
4. |
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka |
46 |
30 |
46 000 |
30 000 |
5. |
Świadczenie rodzicielskie |
348 |
300 |
305 294 |
268 325 |
7. |
Świadczenia opiekuńcze, w tym: |
4315 |
4217 |
2 584 207 |
2 802 432 |
|
- zasiłki pielęgnacyjne, |
3403 |
3341 |
734 504 |
721 120 |
- świadczenia pielęgnacyjne, |
887 |
864 |
1 834 203 |
2 073 872 |
|
- specjalny zasiłek opiekuńczy, |
25 |
12 |
15 500 |
7 440 |
|
- zasiłek dla opiekuna |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
8. |
„Za życiem” |
0 |
0 |
0 |
0 |
9. |
składki na ubezpieczenia społeczne |
533 |
497 |
289 262,95 |
316 780,41 |
10. |
składki na ubezpieczenia społeczne ZDO |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
RAZEM |
14866 |
12 991 |
4 298 881,57 |
4 283 752,54 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
W wyniku prowadzonych postępowań administracyjnych o nienależnie pobrane świadczenia rodzinne w 2023 r. odzyskano kwotę 23 759 złotych, z tego 15 718 złotych zostało przekazane do budżetu państwa, gdyż dotyczyło lat ubiegłych, a kwota 8 041 pomniejszyła dotację za 2023 r.
Ze świadczeń rodzinnych skorzystało 494 rodzin. Wydano 719 decyzji administracyjnych. Od decyzji złożyło odwołanie 15 osób. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie w jednym przypadkach decyzję utrzymało w mocy, w jednym uchyliło decyzję i przekazało do ponownego rozpatrzenia, w 11 przypadkach uchylono i przyznano nowe świadczenia, w 2 przypadku czekamy na rozstrzygnięcie.
Z możliwości opłacenia składki zdrowotnej za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne oraz specjalny zasiłek opiekuńczy skorzystało 41 osób na łączną kwotę 114.060,33 zł. Liczba świadczeń składki zdrowotnej za 2023 r. wyniosła 534.
-
- Fundusz Alimentacyjny
Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów daje możliwość wypłacania zasądzonych alimentów, w przypadku ich bezskuteczności, również osobom pozostającym w małżeństwie. Kryterium uprawniające do pomocy wynosiło do 30.09.2023 r. 900 zł, a od 01.10.2023 r. kryterium wynosi 1 209 zł i maksymalna wysokość realizowanych alimentów – 500,00 zł.
Od 1 października 2020 r. w funduszu alimentacyjnym wprowadzono zasadę „zł za zł”.
Przy zastosowaniu reguły „złotówka za złotówkę” rodzice otrzymujący świadczenie po przekroczeniu ustawowego kryterium dochodu nie utracą prawa do świadczeń i będą mogły je nadal otrzymywać, ale w odpowiednio niższej wysokości. Dotychczas taki mechanizm ten nie był stosowany przy wypłacie świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Mogły z niego korzystać osoby pobierające zasiłki rodzinne. Zasada będzie miała zastosowanie, gdy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie przekroczy kwotę 900 zł do dnia 30.09.2023 r., a od dnia 01.10.2023 r. 1 209 zł o kwotę nie wyższą niż kwota świadczeń z funduszu (przysługująca danej osobie uprawnionej w okresie świadczeniowym, na które ustalane jest prawo do tego świadczenia).
W takiej sytuacji świadczenie z funduszu alimentacyjnego zostanie przyznane w wysokości różnicy między kwotą świadczenia z funduszu alimentacyjnego, jaka przysługuje danej osobie a kwotą, o którą został przekroczony dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie. Świadczenie nie będzie przysługiwało, jeżeli jego wysokość ustalona zgodnie z powyższą zasadą będzie niższa niż 100 zł.
W znacznym stopniu zostały rozszerzone zadania polegające na współpracy z komornikami i sądami w celu zwiększenia skuteczności egzekucji należności.
W roku kalendarzowym 2023 współpracowaliśmy z 100 komornikami z całej Polski oraz z 502 różnymi instytucjami (liczba ta z roku na rok wzrasta). W związku z powyższym 3% z wypłaconych świadczeń nie jest wystarczające na pokrycie kosztów obsługi funduszu alimentacyjnego. Działania, które podejmowane są wobec dłużników alimentacyjnych pochłaniają znaczne koszty, zwłaszcza prowadzona korespondencja.
W 2023 r. komornicy przekazali na spłatę zadłużenia zaliczki alimentacyjnej kwotę 26 371,71 złotych, z tego dla gminy 13 185,85 zł (podział środków 50%/50% gmina/państwo).
Organ właściwy wierzyciela rozlicza kwoty otrzymane z tytułu zwrotu należności z funduszu alimentacyjnego przypadających od dłużnika alimentacyjnego wraz z odsetkami zgodnie z kolejnością:
- koszty postępowania u komornika,
- odsetki, a na końcu suma dłużna.
Zwroty w funduszu alimentacyjnym (komornicy i dłużnicy) za 2023 rok w łącznej kwocie 293 165,95 zł z tego: |
|
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Kwota 49 511,05 zł jest dochodem gminy, który można wykorzystać na działania wobec dłużników alimentacyjnych – zgodnie z art. 27 ust. 6 cyt. wyżej ustawy.
Aktualnie Ośrodek nasz realizuje wypłatę dla 70 rodzin. W bazie danych Działu Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego figuruje 482 dłużników alimentacyjnych z czego 294 to dłużnicy Gminy Wolin. Liczba osób uprawnionych do funduszu alimentacyjnego to 103 osób.
W funduszu alimentacyjnym wydano 110 decyzji, z czego 89 to decyzje przyznające świadczenie. Wypłacono 1 295 świadczeń na kwotę 543 318,67 zł.
W wyniku prowadzonych postępowań administracyjnych o nienależnie pobrane świadczenia z funduszu alimentacyjnego w 2023 r. odzyskano kwotę 6 731 złotych, z tego 6 731 złotych zostało przekazane do budżetu państwa, gdyż dotyczyło lat ubiegłych.
W roku 2023 Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Fundusz Alimentacyjnego podejmowała wobec dłużników alimentacyjnych działań. Wystosowano 51 wniosków o podjęcie działań wobec naszych dłużników do innych Ośrodków w kraju.
Zestawienie przedstawiające działania podjęte wobec dłużników alimentacyjnych w roku 2023 przez Ośrodek Pomocy Społecznej
RODZAJ DZIAŁANIA |
LICZBA DZIAŁAŃ 2022 |
LICZBA DZIAŁAŃ 2023 |
Decyzja o rozłożeniu na raty należności dłużnika alimentacyjnego |
1 |
4 |
Informacje o działaniach do innych podmiotów (na wniosek) |
15 |
21 |
Informacje o efektach działań |
28 |
10 |
Informacja o rozpoczęciu realizacji decyzji i terminie wypłat (dla komorników) |
43 |
80 |
Informacja w trybie art. 209 par. 3 Kodeksu Karnego |
42 |
59 |
Inny dokument (wszelka korespondencja z różnymi instytucjami) |
152 |
208 |
Korespondencja z dłużnikiem |
45 |
119 |
Poinformowanie powiatowego urzędu pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego |
3 |
6 |
Informacja do komornika o zmianie terminu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego |
0 |
0 |
Wpłynięcie wniosku o zawieszenie lub umorzenie postępowania egzekucyjnego |
0 |
0 |
Wszczęcie postępowania dotyczące uznanie dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań |
1 |
0 |
Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania |
0 |
0 |
Skierowanie wniosku do Sądu o wpis w księdze wieczystej |
1 |
1 |
Przekazanie informacji gospodarczej do biura informacji gospodarczej, stosownie do art. 8a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów |
11 |
129 |
Przekazanie komornikowi sądowemu informacji mających wpływ na egzekucję zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w szczególności pochodzących z wywiadu alimentacyjnego oraz oświadczenia majątkowego |
4 |
2 |
Przeprowadzenie z dłużnikiem alimentacyjnym wywiadu alimentacyjnego oraz odebranie od niego oświadczenia majątkowego, w związku z sytuacją, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy |
14 |
24 |
Wezwanie na wywiad |
41 |
70 |
Wniosek do komornika o ustalenie adresu dłużnika |
3 |
7 |
Wniosek o podjęcie działań |
46 |
97 |
Wniosek o udostępnienie danych |
5 |
3 |
Wniosek o udostępnienie danych z CEPIK |
4 |
1 |
Wniosek o przyłączenie, o rozszerzenie egzekucji, |
45 |
82 |
Wniosek o wszczęcie egzekucji z nieruchomości |
0 |
10 |
Wszczęcie postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych |
2 |
0 |
Wydanie decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych |
1 |
0 |
Wystąpienie o zatrzymanie, o zwrot prawa jazdy |
0 |
2 |
Wniosek o wyznaczenie terminu licytacji |
7 |
9 |
Wniosek o dokonanie opisu i oszacowania nieruchomości dłużnika, zajęcie praw majątkowych |
5 |
7 |
Zobowiązanie dłużnika do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy |
2 |
3 |
Złożenie wniosku do prokuratury o ściganie za przestępstwa określone w art. 209 Kodeksu karnego |
0 |
0 |
Razem |
521 |
954 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Na realizację zadania - świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny środki finansowe pochodziły z budżetu państwa. Ogólna kwota wynosiła 5 017 420,66 zł, z tego budżet państwa 4 961 850,82 zł oraz wkład własny – 55 569,84 zł.
WYKORZYSTANO |
|
- Świadczenia Rodzinne |
3 690 606,21 |
- Świadczenia Rodzinne składki (wszystkie formy) |
316 780,41 |
- Zasiłek dla opiekuna |
0,00 |
- Fundusz Alimentacyjny |
543 318,67 |
- Świadczenie Rodzicielskie |
268 324,86 |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Koszty: dotacja na świadczenia rodzinne minus dotacja na świadczenie rodzicielskie x 3%
(5 005 734 – 269 044, 86) x 3% = 142 100,67 zł
Koszt obsługi świadczeń rodzicielskich to 30 zł od każdej wydanej decyzji administracyjnej
24 x 30 zł = 720,00 zł
Do realizacji świadczeń w roku 2023 zatrudnionych jest dwóch pracowników. Koszty utrzymania Sekcji Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego sfinansowane z budżetu państwa stanowić mogą maksymalnie 3% otrzymanej dotacji, a koszty obsługi świadczeń rodzicielskich liczone są 30 zł od każdej decyzji. Rzeczywiste koszty obsługi tego działu są o wiele wyższe i wyniosły 198 390,51 zł
Kwota kosztów sfinansowanych w 2023 r. z dotacji nie mogła przekroczyć 142 820,67 zł.
Wydatki z wkładu własnego 55 569,84 zł przeznaczone były na podejmowane działania wobec dłużników alimentacyjnych oraz obsługę wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego, które pokryte zostały z dochodów własnych gminy oraz zwrotów od dłużników alimentacyjnych, przekazanych w ramach art. 27 ust.6 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
-
- Świadczenia wychowawcze 500+
Program Rodzina 500 plus to 500,00 zł miesięcznie przysługuje na wszystkie dzieci do 18 roku życia, bez względu na dochody uzyskiwane przez rodzinę.
Świadczenie wychowawcze 500,00 zł nie jest liczone do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia, dotyczy to w szczególności świadczeń z pomocy społecznej, funduszu alimentacyjnego, świadczeń rodzinnych, dodatków mieszkaniowych.
Świadczenie wychowawcze zostało w 2022 roku przekazane do realizacji Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, jednak Ośrodek realizował wnioski oraz informacje przesłane przez Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie.
Za okres 2023 roku wypłacono łącznie 85 świadczeń na kwotę 42 200 zł. Nienależne pobrane świadczenia wychowawcze za 2023 r. wyniosły 26 774,03 zł, całość dotyczyła świadczeń nienależnie pobranych w ramach koordynacji. Do budżetu państwa przekazano 26 744,03 zł, gdyż dotyczyły lat ubiegłych.
Na realizację Programu 500+ wydatkowano łącznie kwotę 44 200 zł, w tym 2 000 zł jako koszty obsługi (korespondencja, serwis systemu komputerowego).
-
- Program „Czyste powietrze”
Celem programu „Czyste powietrze” jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć na których program się skupia min, na wymianie pieców i kotłów na paliwo stałe oraz termomodernizacje budynków jednorodzinnych by efektywnie zarządzać energią.
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Czyste powietrze”, musi posiadać zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. W 2023 r. Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego wydała 55 zaświadczeń do programu.
-
- Pomoc obywatelom Ukrainy.
Pomoc w formie świadczeń rodzinnych przysługuje obywatelom Ukrainy, legalnie przebywającym, którzy przybyli na terytorium Polski z Ukrainy w okresie od 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa oraz deklarującym zamiar pozostania w Polsce. Rodziny z Ukrainy mogą skorzystać ze świadczeń rodzinnych na takich samych zasadach, jak obywatele Polski. Do ustalenia dochodu rodziny uwzględnia się jednak tylko osoby, które przebywają na terenie Polski. Wysokość zasiłku uzależniona jest od wieku dziecka i może wynosić od 95,00 zł do 135,00 zł na miesiąc na każde dziecko. W zależności do sytuacji, w jakiej znajduje się rodzina, może jeszcze otrzymać dodatki do zasiłku rodzinnego, m.in. z tytułu urodzenia dziecka, opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, samotnego wychowywania dziecka, wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej, kształcenia i rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością, rozpoczęcia roku szkolnego, podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania. Dodatkowo można otrzymać także tzw. becikowe, czyli jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka lub świadczenie rodzicielskie.
Osoby, które mają pod opieką dziecko z niepełnosprawnością, mogą otrzymać dodatkowo świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny lub/i świadczenie pielęgnacyjne. Aby otrzymać te świadczenia, niezbędne jest orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności dziecka.
Za okres od 01 stycznia do 31 grudnia 2023 r. wypłacono łącznie świadczeń rodzinnych na kwotę 109 022,73 zł:
L.P. |
Rodzaj Świadczenia |
Liczba Świadczeń |
Liczba Świadczeń |
Wydatki w zł |
Wydatki w zł |
2022 |
2023 |
2022 |
2023 |
||
1. |
Zasiłki rodzinne |
523 |
257 |
62 735,00 |
29 632,00 |
2. |
Dodatki do zasiłku rodzinnego: |
106 |
67 |
13 894,00 |
8 565,00 |
|
- urodzenia dziecka, |
1 |
0 |
1 000,00 |
0,00 |
opieka nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, |
0 |
0 |
0,00 |
0,00 |
|
- samotne wychowywanie dziecka, |
35 |
23 |
6 755,00 |
4 439,00 |
|
- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego, |
0 |
0 |
0,00 |
0,00 |
|
- rozpoczęcie roku szkolnego, |
33 |
10 |
3 300,00 |
1 000,00 |
|
podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania, |
26 |
4 |
1 794,00 |
276,00 |
|
wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej, |
11 |
30 |
1 045,00 |
2 850,00 |
|
3. |
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka |
2 |
2 |
2 000,00 |
2 000,00 |
4. |
Świadczenie rodzicielskie |
3 |
19 |
2 871,00 |
17 710,00 |
5. |
Świadczenia opiekuńcze, w tym: |
5 |
40 |
1 079,20 |
41 249,00 |
|
- zasiłki pielęgnacyjne, |
5 |
25 |
1 079,20 |
5 396,00 |
- świadczenia pielęgnacyjne, |
0 |
15 |
0,00 |
35 853,00 |
|
- specjalny zasiłek opiekuńczy, |
0 |
0 |
0,00 |
0,00 |
|
- zasiłek dla opiekuna |
0 |
0 |
0,00 |
0,00 |
|
6. |
„ Za życiem” |
0 |
0 |
0,00 |
0,00 |
7. |
składki na ubezpieczenia społeczne |
0 |
15 |
0,00 |
9 866,73 |
8. |
składki na ubezpieczenia społeczne ZDO |
0 |
0 |
0,00 |
0,00 |
|
RAZEM |
639 |
400 |
82 579,20 |
109 022,73 zł |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Ze świadczeń rodzinnych skorzystało 15 rodzin. Wydano 48 decyzji administracyjnych, w tym 21 decyzji przyznających, 1 decyzję odmowną, 12 decyzji zmieniających oraz 10 decyzji uchylających. Odwołanie od decyzji złożyła 1 osoba. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie w tym jednym przypadku uchyliło decyzję i przekazało do ponownego rozpatrzenia.
Na realizację zadań - świadczenia rodzinne obywatelom Ukrainie środki finansowe pochodziły z funduszu pomocy (art. 26 ust 1 pkt 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy). Ogólna Kwota wynosiła 111 750,19 zł
WYKORZYSTANO |
|
- Świadczenia Rodzinne |
45 345,10 zł |
- Świadczenie Rodzicielskie |
17 709,80 zł |
- Świadczenia Pielęgnacyjne |
35 853,00 zł |
- Składki Społeczne |
9 866,73 zł |
Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie
Koszty: dotacja na świadczenia rodzinne minus dotacja na świadczenie rodzicielskie
3%
(114 000-17 799,80) x 3%= 2 886,00 zł
Koszt obsługi świadczeń rodzicielskich to 30 zł od każdej wydanej decyzji administracyjnej
3 x 30 zł= 90 zł
W wyniku prowadzonych postępowań administracyjnych o nienależnie pobrane świadczenia rodzinne UKR w 2023 r. odzyskano kwotę 248,00 złotych, z tego kwota 248,00 zł pomniejszyła dotację za 2023 r.
-
- Refundacja podatku „VAT” tzn. dodatek gazowy.
Od 01 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie realizował wnioski o refundacje podatku VAT.
O refundację podatku VAT mogły się ubiegać osoby, które używają paliw gazowych do celów grzewczych i poniosły koszty zakupu tego paliwa za okres od dnia 01 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Wnioskodawcą zatem musiała być osoba, która faktycznie poniosła koszty wynikające z faktury (osoba na którą wystawiona jest faktura). Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musiało zostać potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków CEEB. Wpis powinien być dokonany do 21 grudnia 2022 r. lub po tym dniu w przypadku nowego głównego źródła ogrzewania zgłoszonego po raz pierwszy do CEEB.
Prawo do refundacji przysługuje pod warunkiem spełnienia przez gospodarstwo domowe kryterium dochodowego wynoszącego:
- 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego
Dochód weryfikowany był jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku.
Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:
- od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. – uwzględniany był dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w roku 2021,
- od 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r.- uwzględniany był dochód gospodarstwa domowego w roku 2022.
Wysokość świadczenia jest równowartość kwoty podatku VAT wynikającej z opłaconej faktury za okres objęty wnioskiem.
Za okres 2023 roku wypłacono łącznie 10 refundacji podatku VAT na kwotę 2 786,32 zł.
Z dodatku osłonowego skorzystało 13 rodzin. Wydano 13 informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT oraz 4 decyzje odmowne.
Na realizację Programu Refundacja podatku VAT wydatkowano łącznie kwotę 2 842,05 zł, w tym 55,73 zł , jako koszty obsługi.
Koszty obsługi 2% od kwoty wypłaconego dodatku osłonowego
2 786,32 zł x 2%= 55,73 zł
- Wnioski końcowe, zgłaszane potrzeby.
Głównym celem Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie jest umożliwienie osobom oraz rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując przy tym własne uprawnienia, zasoby i możliwości. W wyniku dokonujących się zmian gospodarczych oraz zmian w przepisach prawnych, zmienia się również struktura klientów pomocy społecznej, ich oczekiwania i potrzeby, z których wynika, iż pomoc finansowa, choć nadal ważna, nie może stanowić jedynej formy wsparcia. Działania muszą być wielokierunkowe, zabezpieczające nie tylko sferę materialną, ale przede wszystkim mające działać aktywizująco na lokalną społeczność.
Ponadto rodziny korzystające ze wsparcia naszego Ośrodka często podnoszą sprawę braku mieszkań socjalnych dla rodzin, których nie stać na zakup mieszkań na tzw. wolnym rynku. Koniecznym jest zwiększenie liczby mieszkań socjalnych o obniżonym standardzie, a tym samym o niskich kosztach związanych z jego użytkowaniem.
Potrzeby finansowe na realizację zadań wynikających z ustaw zostały ujęte w planach finansowych i przyjęte do realizacji w budżecie gminy. Wsparcia finansowego wymaga dział, w którym określone zostały koszty wynagradzania pracowników. Ze względu na małą atrakcyjność zawodową, duże obciążenie psychiczne za stosunkowo niskie wynagrodzenie nie ma chętnych do podjęcia się pracy w charakterze pracownika socjalnego lub opiekunki do opieki nad chorym w domu, przy którym niejednokrotnie trzeba wykonywać wszystkie czynności higieniczne. Już w 2023 roku poszukiwano pracownika socjalnego, pomimo ogłoszeń, nie udało się nikogo zatrudnić, wobec czego gmina nie spełnia warunków wynikających z art. 110 ust.11. W kolejnym roku na emeryturę przejdzie 1 pracownik socjalny.
Warunki środowiska pracy również nie sprzyjają atrakcyjności zatrudnienia. Osoby pracujące przy usługach opiekuńczych narażone są na występowanie m.in. schorzeń kręgosłupa, choroby wirusowe, co powoduje znaczną absencję chorobową. Posiadane środki finansowe na utrzymanie kadry nie pozwalają na zwiększenie wynagrodzenia w takim stopniu, by wynosiły więcej niż minimalne wynagrodzenie.
Pracownicy chętnie dbają o swój rozwój dokształcając się – kończą różnego rodzaju szkolenia. Należy nadmienić, że praca opiekunki lub pracownika socjalnego nie należy do najłatwiejszych, gdyż bardzo często oczekuje się od nich natychmiastowego rozwiązania problemu, co nie jest możliwe.
Wysokość wynagrodzenia jest ważnym czynnikiem motywującym. Niestety prestiż tego zawodu spada, jest mało osób zainteresowanych pracą, gdyż zmienia się katalog osób korzystających, ich postawy i problematyka działań. Przybywa rodzin wieloproblemowych do długotrwałej pracy socjalnej oraz działań na wielu płaszczyznach. Zdarzają się sytuacje, gdzie pracownik socjalny wchodzi w środowisko w asyście drugiego pracownika lub policjanta, ze względu na zagrożenia ze strony klientów Ośrodka. W swojej pracy jesteśmy narażeni na znieważenia, ubliżanie, groźby, czy też naruszenie nietykalności. Istnieje wysoka potrzeba realizacji szkoleń pracowników Ośrodka w zakresie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracowników w trakcie wykonywania czynności zawodowych.
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej nałożyła na gminy kolejne obowiązki, z których jesteśmy bardzo skrupulatnie rozliczani podczas kontroli, niestety w ślad za nowymi zadaniami nie przyszły środki finansowe. Wykonujemy te zadania w ramach zwiększenia obowiązków dotychczasowych, jednak brak jest możliwości wydzielenia odpowiedniej sekcji lub wyznaczenia pracownika do tego zadania ze względu na brak funduszy. Pracownicy Ośrodka nie otrzymują z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Rok 2024 zapowiada duże zmiany w tym zakresie, wobec czego, w naszej ocenie należy podjąć działania w celu zatrudnienia pracownika, który będzie odpowiedzialny za ich realizację.
Prawidłowa realizacja zadań pomocy społecznej wymaga nie tylko zabezpieczenia w budżecie odpowiednich środków finansowych, ale również zapewnienia niezbędnych zasobów kadrowych, lokalowych, sprzętu i wyposażenia, materiałów biurowych, modernizacji i rozwoju systemu informatycznego. Ustalono, że należy zmodernizować posiadany sprzęt komputerowy, gdyż zwiększa się jego awaryjność.
Przedstawione potrzeby wskazują na konieczność dalszego rozwoju form wsparcia i rozwoju instrumentów pracy socjalnej (w tym asystentury rodzinnej). Zmiany demograficzne znajdują odzwierciedlenie w wydatkach na pomoc usługową i instytucjonalną skierowaną do osób starszych i niepełnosprawnych.
Rok 2024 będzie dla Ośrodka kontynuacją dotychczas realizowanych zadań i prowadzonych działań wynikających z ustaw oraz podejmowaniem nowych inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów społecznych, które są niezbędne, żeby instytucja pomocy społecznej była skuteczna, efektywna i nowoczesna. W 2024 roku czeka nas ewaluacja wdrożonej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Wolin na lata 2021-2030. Niezbędnym będzie powołanie zespołu do prac nad zmianami w Strategii, zarówno finansowymi jak i merytorycznymi.
Ważnym jest podejmowanie działań na rzecz zmiany postaw klientów, zwiększania ich aktywności i współuczestniczenia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych, gdyż Ośrodek Pomocy Społecznej nie pełni funkcji opiekuńczych. Nowe władze samorządowe wybrane w 2024 roku zmierzą się ze zmianami jakie niesie zmiana polityki społecznej państwa, np. utworzenie Centrum Usług Społecznych na terenie naszej gminy.
Małgorzata Klimkowska
Kierownik OPS Wolin
Załączniki do pobrania
Pobierz |
---|
Pobierz spakowane pliki |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Krzysztof Konieczny | 25-04-2024 17:32 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Małgorzata Klimkowska | 25-04-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | Krzysztof Konieczny | 25-04-2024 17:33 |