Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej Wolin

Sprawozdanie z działalności 2022

 

 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI

OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W WOLINIE

ZA ROK 2022

Realizacja zadań statutowych oraz zgłoszone potrzeby na 2023

 

 

Wolin 2023

 

 

 

  1. Wprowadzenie

  2. Budżet Ośrodka Pomocy Społecznej

  3. Struktura organizacyjna Ośrodka i koszty funkcjonowania

  1. Realizacja zadań z zakresu:

    1. Pomocy społecznej (zasiłki i pomoc w naturze, usługi opiekuńcze),

    2. Program „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej oraz Opieka Wytchnieniowa - edycja 2022”,

    3. Karta Dużej Rodziny, Wspieraj Seniora

    4. Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa,

    5. Prace społecznie użyteczne,

    6. Inne działania,

    7. Świadczenia rodzinne i opiekuńcze,

    8. Fundusz alimentacyjny,

    9. Świadczenia wychowawcze 500+,

    10. Program „Czyste powietrze”,

    11. Pomoc Obywatelom Ukrainy,

    12. Dodatek osłonowy,

    13. Dodatek mieszkaniowy.

  2. Wnioski końcowe, zgłaszane potrzeby.

 

  1. WPROWADZENIE

Podstawą do przedłożenia Radzie Miejskiej w Wolinie rocznego sprawozdania z działalności oraz potrzeb Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie jest zapis art. 110 ust 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. 2021 r., poz. 2268 ze zm.).

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie zadania pomocy społecznej realizuje w oparciu o podstawowy akt prawny, jakim jest ustawa z 12 marca 2004r. o pomocy społecznej i towarzyszące rozporządzenia. Ponadto Uchwałę Nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023, ustawę z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych, ustawę z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i wiele innych aktów.

 

Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje (art.5 i 5a wyciąg):

1) osobom i rodzinom posiadającym obywatelstwo polskie, mającym miejsce zamieszkania

i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej posiadającym zezwolenie na osiedlenie się, zgodę na pobyt

tolerowany lub status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej;

3) obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru

Gospodarczego, przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy uzyskali

zezwolenie na pobyt.

 

Osobom i rodzinom wymienionym w punktach 1-3 przysługuje pomoc jeżeli zostaną spełnione kryteria dochodowe i tak:

1) osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 776 zł. netto

2) osobie w rodzinie, w której dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 600 zł. netto.

W przypadku rodziny kryterium stanowi sumę liczby osób pomnożonej przez 600 zł.

- przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego z powodów wymienionych w art.7 pkt.2-15 ustawy o pomocy społecznej tj.:

  1. ubóstwa;

  2. sieroctwa;

  3. bezdomności;

  4. bezrobocia;

  5. niepełnosprawności;

  6. długotrwałej lub ciężkiej choroby;

  7. przemocy w rodzinie; 7a) potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi;

  8. potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;

  9. bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;

  10. uchylony

  11. trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;

  12. trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

  13. alkoholizmu lub narkomanii;

  14. zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;

  15. klęski żywiołowej lub ekologicznej.

 

Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

  1. miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych;

  2. składki na ubezpieczenie zdrowotne, rentowo-emerytalne;

  3. koszty uzyskania przychodu;

  4. kwotę świadczonych alimentów na rzecz innych osób. Odliczeniu nie podlegają wszelkie zajęcia komornicze.

Zapis art.8 w ust. 4 określa jakich składników dochodu nie wliczamy do dochodu rodziny, np.: świadczenie 500+, stypendia szkolne, jednorazowe wsparcie socjalne.

Powyższe kryteria i okoliczności, z powodu których udziela się świadczeń, wymienione w art.7, decydują o strukturze osób korzystających z pomocy społecznej. Przy czym wystarczy wystąpienie co najmniej jednego z powodów z art.7 pkt.2-15, aby skutecznie domagać się świadczenia pieniężnego. Wybór rodzaju świadczenia należy do kompetencji organu pomocy. Wysokość świadczenia, jeżeli nie jest określona odpowiednim przepisem (patrz zasiłek stały, zasiłek okresowy), należy do uznania administracyjnego.

 

  1. Budżet Ośrodka Pomocy Społecznej

Środki finansowe na pomoc osobom i rodzinom pochodziły z budżetu gminy (zadania własne, własne z dofinansowaniem § 2030) oraz budżetu państwa (zadania zlecone § 2010 oraz § 2060). W 2022 roku środki finansowe zostały zwiększone, gdyż od marca ubiegłego roku Ośrodek nasz realizował część zadań wobec obywateli Ukrainy, którzy schronili się w naszym kraju w związku z działaniami zbrojnymi na terytorium ich kraju.

Poniższe zestawienie przedstawia wysokość środków finansowych planowanych w roku sprawozdawczym oraz dwóch wcześniejszych, dla porównania.

 

Plan wydatków na przestrzeni trzech lat:

Nazwa działu

Rok 2020

Rok 2021

Rok 2022

852 Pomoc społeczna

3 183 324,00

3 324 789,00

4 638 698,84

853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej (Ukraina)

-

-

128 520,00

855 Rodzina

 

16 909 818,42

16 176 830,68

10 015 092,80

Fundusz celowy AOON

OW

-

37 791

 

165 546,00

razem

20 093 142,42

19 539 410,68

14 947 857,64

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Plan wydatków w roku sprawozdawczym z podziałem na źródło finansowania:

Dział

Nazwa działu

Wydatki w 2022r. w złotych

 

 

 

 

Ogółem, w tym:

zlecone § 2010 oraz § 2060

§ 2030 dofin. do własnych

własne

Fundusz Pracy

Fundusz celowy

Ukraina

852

Pomoc społeczna

4 638 698,84

921 305,50

862 677

2 815 360,30

 

3000

-

36356,04

853 Pozostałe zadania

128 520

 

 

 

 

-

128 520

855

Rodzina

10 015 092,80

9 637 930

-

292 062,80

-

-

85 100

Fundusz celowy

165 546

-

-

-

-

165 546

-

razem

14 947 857,64

10 559235,50

862 677

3 107 423,10

3 000

165 546

249 976,04

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Zestawienie wydatków poniesionych na przestrzeni ostatnich trzech lat

 

Wydatki ogółem na przestrzeni trzech lat:

Nazwa działu

Rok 2020

Rok 2021

Rok 2022

852 Pomoc społeczna

2 945 630,49

3 147 198,08

4 463 144,36

853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej (Ukraina)

 

 

123 930,00

855 Rodzina

16 774 688,31

16 096 388,01

9 941 424,61

Fundusz celowy AOON i OW

-

9 305,29

39 775,58

razem

19 720 318,80

19 252 891,38

14 568 274,55

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Wydatki poniesione ogółem w 2022 z podziałem na źródła finansowania i rodzaje zadań:

 

Dział

Nazwa działu

Wydatki w 2022r. w złotych

 

 

 

Ogółem, w tym:

zlecone § 2010 oraz § 2060

§ 2030 dofin. do własnych

własne

Fundusz Pracy

Fundusz celowy

Ukraina

852

Pomoc społeczna

4 463 144,36

889 642,16

837 400,61

2 698 867,26

3000

-

34 234,33

853 Pozostałe zadania

123 930

-

-

-

-

-

123 930

855

Rodzina

9 941 424,61

9 622 385,40

-

233 964,04

-

-

85 075,17

Fundusz celowy

3775,58

-

-

-

-

3775,58

 

razem

14 568 274,55

10 512 027,56

837 400,61

2 932 831,30

3 000

39 775,58

243 239,50

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

W dalszej części przedstawiono wydatki poniesione w Ośrodku Pomocy Społecznej w Wolinie w roku sprawozdawczym z podziałem na poszczególne szczegółowe zadania. Kwoty obejmują całość wydatków łącznie z kosztami. Jedna z kolumn prezentuje liczbę świadczeń zrealizowanych przez jednostkę. Każde świadczenie połączone jest z postępowaniem administracyjnym, sprawdzeniem środowiska lub innym działaniem pracowników.

 

Całość wydatków poniesionych przez jednostkę w 2022r. z podziałem na zadania i rozdziały:

 

Rozdział - nazwa rozdziału

 

zlecone

 

Dofinansowanie

do zadania

§ 2030

 

własne

 

Liczba świadczeń ogółem

Kwota wydatków

 

85202 - Opłata za pobyt w domu pomocy społecznej

 

-

 

-

 

825 110,33

 

251

 

825 110,33

85205 - Przeciwdziałanie przemocy

-

-

8 000

-

8 000

85213 - Składki na ubezpieczenie zdrowotne (zasiłek stały)

-

45 522,75

-

962

45 522,75

85214 § 3110-3

Zasiłki okresowe

-

116 288,49

-

271

116 288,49

85214 § 3110 - Zasiłki i pomoc w naturze: celowe na żywność, zakup opału, leków, inne

w tym zasiłki specjalne

 

 

-

 

 

-

 

 

143 169,04

 

 

356

 

 

 

 

143 169,04

85215 - Dodatki mieszkaniowe

-

-

110 329,93

 

110 329,93

85216 § 3110 Zasiłki stałe

-

361 962,71

-

612

361 962,71

85219 - Utrzymanie jednostki, w tym Fundusz Pracy

 

193 626,66

1 577 165,67

 

3000

-

1 770 792,33

85228 - Usługi opiekuńcze

zlecone

26 790,06

-

-

13 643

267 specj.

26 790,06

85230 - Dożywianie, zasiłki celowe na zakup żywności,

-

120 000,00

37 397,30

14 013

157 397,30

85295 - Dodatek osłonowy

862 852,10

-

-

1347

862 852,10

85295 - Pozostała działalność

-

-

694,99

-

694,99

85501 -Świadczenie wychowawcze 500+

4 548 696,08

-

6 556,67

9 089

4 555 252,75

85502 - Świadczenia rodzinne, fundusz alimentacyjny, skł.społeczne

97179,67

-

30 066,32

16 189

5 001 245,99

85503

Karta Dużej Rodziny

1631,00

-

-

136

1 631,00

85504 - Wspieranie rodziny (opłaty za pobyt w rodz. zastępczych, del. ocena)

-

 

197 341,05

240

197 341,05

85513 - Składki na ubezpieczenie zdrowotne

(świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek dla opiekuna)

100 878,65

-

-

550

100 878,65

Fundusz Celowy - AOON oraz OW

-

27 156,07

 

12 619,51

-

1 232

39 775,58

Pomoc obywatelom Ukrainy

Art.26 i art. 31

209 005,17

-

 

-

405

 

243 239,50

 

art.29-30

 

34 234,33

-

-

4 975

 

razem

10 721 032,73

 

911 410,52

 

2 935 831,30

-

14 568 274,55

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie.

 

  1. Struktura organizacyjna Ośrodka Pomocy Społecznej i koszty funkcjonowania

 

Od 2022 roku środki finansowe poniesione na płace i pochodne pracowników (bez Świadczeń Rodzinnych) oraz utrzymanie Ośrodka księgowane są w jednym rozdziale, bez podziału na działy. Środki na utrzymanie jednostki pochodziły z dotacji Wojewody oraz budżetu Gminy, w ogólnej kwocie 1 772 125,01 .,

 

 

dział

 

 

Rozdział - nazwa rozdziału

 

zlecone

 

 

własne

 

 

Kwota wydatków

 

852

85219 - utrzymanie ośrodka: pracownicy socjalni, opiekunki, asystent rodziny, księgowość, realizacja świadczeń, informatyk, sprzątaczka w tym:

-

1 770 792,33

1 770 792,33

 

wynagrodzenia osobowe, „13”, ubezpieczenie społeczne, FP, PPK, nagrody jubileuszowe,

 

-

 

 

1 553 516,85

3000

 

1 556 516,85

 

materiały i wyposażenie, remonty, szkolenia delegacje, media, odpisy na ZFŚS, inne

-

 

214 275,48

214 275,48

 

85295 - pozostała działalność:

Delegacje pozostałe

-

694,99

694,99

855

85504 - wspieranie rodziny

Delegacje związane z oceną

-

637,69

637,69

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Do realizacji zadań pomocy społecznej (bez Sekcji Świadczeń Rodzinnych) Ośrodek zatrudniał (stan zatrudnienia na koniec 2022r.) 27 pracowników. Zatrudnienie przedstawiało się w następujący sposób:

- kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej 1 osoba

- główna księgowa 1 osoba

- pracownicy socjalni 6 osób

- inspektor ds. realizacji zadań pomocy społecznej 1 osoba

- inspektor ds. płac, ZUS 1 osoba

- inspektor ds. realizacji Usług Opiekuńczych 1 osoba

- opiekunki nad chorym w domu 13 osób w tym 1 osoba ? etatu

- asystent rodziny 1 osoba

- informatyk 1 osoba ? etatu

- sprzątaczka 1 osoba ? etatu

Liczba pracowników socjalnych wynika z zapisów art. 110 ust.11 Ustawy o pomocy społecznej, który wskazuje, że 1 pracownik socjalny przypada na 2 tysiące mieszkańców. Spełnienie tego kryterium jest jednym z warunków otrzymania przez gminę dotacji wojewody z przeznaczeniem na utrzymanie Ośrodka.

 

  1. REALIZACJA ZADAŃ

 

Ośrodek nasz, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej realizuje zadania własne, należące do kompetencji samorządu gminnego oraz zadania zlecone gminie, należące do kompetencji państwa.

Do zadań własnych należy m.in.: sporządzanie bilansu potrzeb, przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, celowych i okresowych (zgodnie z obowiązującymi kryteriami), udzielanie schronienia, przyznawanie posiłku i niezbędnego ubrania, opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne za osoby uprawnione, przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym, organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych osobom samotnym, dożywianie dzieci i młodzieży, osób dorosłych, sprawianie pogrzebu, umieszczanie i opłacanie pobytu osób w domu pomocy społecznej, przyznawanie pomocy finansowej osobom opuszczającym zakłady karne, jeżeli spełniają warunki zawartego między ministerstwami Porozumienia, utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników, zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy, wypłata dodatków mieszkaniowych.

Do zadań zleconych należy: organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie kosztów powstałych w wyniku klęski żywiołowej, pomoc w różnorodnej formie cudzoziemcom, wypłacanie wynagrodzeń dla opiekunów prawnych z postanowień sądu, wypłata dodatków osłonowych.

Dodatkowo realizujemy zadanie gminy polegające na ustalaniu uprawnień osób zgłaszających wnioski do Burmistrza, do bezpłatnej opieki zdrowotnej, finansowanej ze środków publicznych oraz zadania wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej a także w ramach Programu „Czyste powietrze”.

 

    1. Pomoc społeczna.

 

Z pomocy społecznej w 2022r. korzystało 354 rodziny (w roku poprzednim 383), w tym na wsi - 159, o łącznej liczbie 505 osób. Z p racy socjalnej 215 rodzin o liczbie 499 osób. Ogólnie ilość osób korzystających z pomocy społecznej stanowi 4,47% ogółu mieszkańców gminy - 11 300. Ponadto wyłącznie w postaci pracy socjalnej - 60 rodzin.

 

 

Rok 2020

Rok 2021

Rok 2022

Liczba rodzin i gospodarstw jednoosobowych ogółem

435

383

354

Liczba osób w rodzinach

654

567

505

Liczba mieszkańców

11 602

11 461

11300

% korzystających

5,63

4,95

4,47

Liczba rodzin korzystających z pracy socjalnej

35

51

60

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

Praca socjalna, zgodnie z art. 6 ustawy o pomocy społecznej, to wszelka działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz na tworzeniu warunków sprzyjających temu celowi.

 

Powody udzielania wsparcia osobom i rodzinom w latach:

 

Liczba korzystających z powodu (zasadniczy), poza ubóstwem (dochód poniżej kryterium)

 

Rok 2020

Rok 2021

Rok 2022

Bezdomność

5

5

10

Bezrobocie

117

119

97

Niepełnosprawność

125

114

94

Długotrwała lub ciężka choroba

154

152

143

Potrzeba ochrony macierzyństwa

34

27

26

Bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, w tym:

70

63

54

wielodzietność

21

17

15

rodziny niepełne

49

44

38

Trudności po opuszczeniu zakładu karnego

2

5

0

Alkoholizm

44

48

50

Narkomania

4

5

4

Zdarzenia losowego

1

0

2

Przemocy w rodzinie

0

0

0

Klęski żywiołowe

0

0

4

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

W niektórych rodzinach występuje więcej niż jeden powód udzielenia pomocy, do celów statystycznych przyjmujemy wymieniony jako główny.

 

Liczba rodzin i osób, którym udzielono pomocy w szczególności w formach:

 

Liczba osób i rodzin korzystających z form pomocy

 

Rok 2020

Rok 2021

Rok 2022

Zasiłki stałe

79

70

61

Dożywianie dzieci w szkołach

166

117

127

Dożywianie osób dorosłych

14

9

11

Świadczenie pieniężne na zakup żywności lub posiłku

142

140

83

Zasiłki okresowe

64

72

64

Zasiłki celowe (na żywność, opał, leki i leczenie, opłaty mieszkaniowe, środki czystości, zdarzenia losowe, odzież i obuwie), w tym celowe specjalne

172

 

22

174

 

23

134

 

22

Wynagrodzenie dla opiekuna prawnego

1

1

0

Organizacja pogrzebu

1

1

0

Schronienie bezdomnych

2

1

8

Opłata za pobyt w domu pomocy społecznej

19

20

22

Świadczenie usług opiekuńczych, w tym:

67

65

61

świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi

4

4

3

 

Zasiłki okresowe (obowiązkowe zadanie własne gminy) otrzymały 64 rodziny. Świadczenie otrzymała każda rodzina, która spełniała przesłanki do przyznania tego rodzaju wsparcia. Wysokość zasiłku okresowego stanowi 50% różnicy między posiadanym dochodem a kryterium. W dalszym ciągu maleje liczba dzieci objętych dożywianiem w szkołach. Zdarzają się przypadki, że rodzice nie wyrażają chęci, by dzieci spożywały posiłki w szkole, ale też same dzieci nie chcą korzystać z takiej formy wsparcia.

 

Jedną z grup znajdującą się w kręgu zainteresowania pomocy społecznej są osoby starsze, które nie mogą przy pomocy własnych możliwości i uprawnień zaspokoić swoich potrzeb życiowych. Te najczęściej korzystają z usług opiekuńczych.

Usługi opiekuńcze to specyficzny rodzaj pomocy. Od pracowników wymaga dużej empatii, ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i w żadnym wypadku nie można opiekunki środowiskowej kojarzyć z osobą, która tylko sprząta i gotuje. Usługi polegają na toalecie podopiecznych, utrzymaniu czystości pomieszczeń bezpośrednio przez nich zajmowanych, obejmują drobne zabiegi pielęgnacyjne, palenie w piecach, przygotowywanie posiłków, towarzyszenie w spacerach, zakupy dla podopiecznych, zagospodarowanie czasu wolnego, wspieraniu psychicznym samotnych osób, czy też pomoc w załatwianiu spraw urzędowych dla których niejednokrotnie wizyta opiekunki jest jedyną wizytą w ciągu dnia.

W 2022 roku usługami opiekuńczymi objęto 56 osób, w tym 3 specjalistycznymi dla osób z zaburzeniami psychicznymi (dzieci). Wypracowano 13 643 uugogodziny oraz 267 specjalistycznych.

Ze względu na starzenie się społeczeństwa oraz migrację członków rodzin, zainteresowanie usługami opiekuńczymi jest nadal duże. Największe trudności z wykonywaniem zadania pojawiają się w okresie wzmożonej absencji pracowników spowodowanej chorobami (grypa, schorzenia kręgosłupa, przeziębienia, choroby dzieci).

W 2022r. nie uległa zmianie sytuacja w świadczeniach specjalistycznych usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi. W związku z ciągle rosnącym zapotrzebowaniem na ten rodzaj usług dla dzieci, nasz Ośrodek czyni starania, aby sprostać oczekiwaniom rodziców, którzy zwrócili się o taką pomoc. W związku z tym, po raz kolejny zostały podpisane umowy ze specjalistami zajmującymi się rehabilitacją dzieci z zaburzeniami psychicznymi na wykonywanie specjalistycznych usług: integracji sensorycznej, terapii ręki oraz zajęcia z biofeedback.

Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi świadczone są przez Ośrodek od kilku lat i nadal są kontynuowane z bardzo dobrym skutkiem.

Nasi klienci objęci pomocą w formie usług opiekuńczych są to zwykle osoby samotnie zamieszkujące, w podeszłym wieku, dotknięte chorobami. Podopieczni w zdecydowanej większości posiadają rodziny zamieszkujące oddzielnie, które w różnym stopniu pomagają swoim bliskim. Nie jest to jednak regułą, ponieważ usługi opiekuńcze przyznawane są również osobom posiadającym rodziny w miejscu zamieszkania, lecz z różnych powodów nie są w stanie cały czas zajmować się swoimi bliskimi. Ze swojej strony Ośrodek jest cały czas w kontakcie z rodzinami klientów.

W 2022 roku, zgodnie z przyjętą Uchwałą Nr XVIII/171/19 Rady Miejskiej w Wolinie z 28 listopada 2019, kwotę odpłatności za świadczone usługi opiekuńcze w ramach zadań własnych była ustalona w wysokości 1% minimalnego wynagrodzenia w danym roku.

Wpływy, jakie uzyskano z usług opiekuńczych stanowią dochód własny gminy i wyniosły za usługi własne 102 017,55, natomiast odpłatność za specjalistyczne usługi dla osób z zaburzeniami psychicznymi - 2542,55 stanowi dochód państwa.

 

 

    1. Program „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej edycja 2022

Program Opieka Wytchnieniowa edycja 2022

 

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie uzyskał dofinansowanie w ramach przeprowadzonego przez Ministerstwo  Rodziny i Polityki Społecznej naboru wniosków na realizację Programów „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” edycja 2022 oraz „Opieka Wytchnieniowa” edycja 2022. Programy finansowane były ze środków Funduszu Solidarnościowego.

Program AOON kierowany był do opiekunów osób niepełnosprawnych do lat 16, które posiadały orzeczenia o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, lub osób powyżej 16 roku życia posiadających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub orzeczenie równoważne.

Usługi osobistego asystenta realizowane były w zależności od zgłaszanych potrzeb w maksymalnej liczbie 60 godzin w miesiącu na jedną osobę, a w przypadku osób, których opiekun korzysta ze świadczenia pielęgnacyjnego - 30 godzin w miesiącu. Ze wsparcia tego rodzaju skorzystało 7 osób: dwoje dzieci oraz pięć osób dorosłych. W okresach świadczenia usług zatrudnionych było łącznie 4 asystentów. Wypracowano 849 godzin usług asystenckich.

Wykorzystano 27156,07 złotych.

Program „Opieka Wytchnieniowa” edycja 2023 adresowany był do osób, które sprawowały bezpośrednią opiekę nad wspólnie zamieszkującym członkiem rodziny, posiadającym orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności. W naszej gminie realizowana była w formie pobytu dziennego w miejscu zamieszkania w ilości 240 godzin dla każdej osoby. Wypracowano 383 godziny. Wykorzystano kwotę 11302,42 złotych. Ze wsparcia skorzystały 2 rodziny. Informacje o Programach rozpowszechnione były w formie plakatów, na stronie gminy oraz w mediach społecznościowych.

 

    1. Karta Dużej Rodziny

 

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie realizuje zadanie dotyczące Karty Dużej Rodziny na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2014r o Kacie Dużej Rodziny (Dz. U. 2021 poz. 1744 ze zm.).

O kartę może ubiegać się rodzina mająca na utrzymaniu co najmniej troje dzieci oraz od stycznia 2019r. rodzic (rodzice), który posiadał na utrzymaniu co najmniej troje dzieci bez względu na ich obecny wiek. Karta ta uprawnia do korzystania z  ulg i zniżek podlegających publikacji na stronach: www.mpips.gov.pl oraz www.rodzina.gov.pl.

 

Informacja o realizacji Kary Dużej Rodziny w latach 2020 - 2022.

Rok

2020

2021

2022

Liczba wniosków o przyznanie Karty Dużej Rodziny

46

42

90

Liczba wydanych Kart Dużej Rodziny

125

118

136

Koszt realizacji programu (Dotacja )

334,48 zł

500

1631

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie.

 

Także zgodnie z porozumieniem partnerskim z dnia 17.08.2017r., nr ROPS/III/10/17 między Województwem Zachodniopomorskim, reprezentowanym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Szczecinie a Gminą Wolin, tutejszy Ośrodek realizuje zadania dotyczące Zachodniopomorskiej Karty Rodziny oraz Zachodniopomorskiej Karty Seniora.

Zachodniopomorska Karta Rodziny skierowana jest do rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci w wieku do 18 roku życia lub do 26 roku życia w przypadku kontynuowania nauki oraz bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności, rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka.

Zachodniopomorska Karta Seniora skierowana jest do osób 60+ mieszkańców województwa zachodniopomorskiego.

Posiadacze Zachodniopomorskiej Karty Rodziny i Zachodniopomorskiej Karty Seniora mogą korzystać z ulg i uprawnień wynikających z programu tylko na terenie województwa zachodniopomorskiego. Wykaz rodzaju ulg i uprawnień wynikających z posiadania Karty opublikowany jest na stronie internetowej Regionalnego Ośrodka polityki społecznej Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie www.rops.wzp.pl/region-dla-rodziny.

 

PROGRAM „WSPIERAJ SENIORA”

 

W minionym roku Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie w związku z ogłoszonym przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej Programem „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2022 realizowanym w ramach środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, wystąpił o środki finansowe w kwocie 12 500 złotych na realizację Programu.

Adresatami wsparcia byli samotni seniorzy w wieku 65 lat i więcej, którzy nie korzystali z usług opiekuńczych. Osoby te mogły skorzystać ze wsparcia wolontariuszy lub pomocy sąsiedzkiej w czynnościach dnia codziennego (spacery, zakupy, wizyty lekarskie). Informacje na ten temat rozpowszechniano za pośrednictwem mediów społecznościowych, stron internetowych, a także pracowników socjalnych.

W związku z powyższym uchwałą Rady Miejskiej w Wolinie w kwietniu 2022 roku uchwalono gminny program osłonowy „Korpus Wsparcia Seniora dla Gminy Wolin” na 2022 rok, w którym określono wszelki zasady wsparcia i warunki refundacji kosztów. W minionym roku z programu nie korzystał żaden senior.

 

    1. Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa.

 

Osoby najbardziej potrzebujące mogą otrzymać pomoc żywnościową w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa za pośrednictwem czterech organizacji partnerskich ogólnopolskich: Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas Polska, Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej i Polskiego Czerwonego Krzyża sieci organizacji partnerskich regionalnych i lokalnych.

Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa to działanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, skierowane do osób, które znajdują się w trudnej sytuacji i uzyskują dochód nieprzekraczający od listopada 2020 - 220% kryterium:

1 707,20 zł dla osoby samotnie gospodarującej,

1 320 zł dla osoby w rodzinie.

Gmina Wolin, biorąc pod uwagę dobro społeczności lokalnej i chęć przybliżenia możliwości skorzystania ze wsparcia w postaci produktów żywnościowych od dwóch lat współpracuje z Fundacją SPEAK UP ze Świnoujścia, która po przeprowadzeniu przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie weryfikacji korzystających, zajmuje się wydawaniem paczek żywnościowych w ramach Programu POPŻ z Banku Żywności.

Kwalifikacji do Programu dokonywali pracownicy Ośrodka na podstawie przedłożonych dowodów z osiąganych dochodów.

 

Poniżej zestawienie przedstawiające ilość wydanych skierowań:

POPŻ

2020

2021

2022

Liczba wydanych skierowań w POPŻ

202

290

177 + 24 U

Liczba osób korzystających z POPŻ

463

627

380 + 60 U

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

 

    1. Organizacja prac społecznie-użytecznych.

 

Z ostatnim dniem listopada 2022r. zakończyły się trwające na terenie naszej Gminy prace społecznie użyteczne organizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie przy udziale Urzędu Miejskiego oraz Powiatowego Urzędu Pracy w Kamieniu Pomorskim z Filią w Wolinie a także sołectw.

Prace, które trwały od marca do listopada miały na celu aktywizację zawodową osób długotrwale bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Akcją objęto 10 osób bezrobotnych. Z tego 4 osoby zakończyły prace przed terminem: 2 osoby zrezygnowały z uzasadnionych powodów osobistych, 1 osoba została usunięta z powodu przerwania prac społecznie użytecznych, 1 osoba uzyskała wiek emerytalny. Na koniec listopada w pracach uczestniczyło 6 osób.

Aktywizowani wykonywali prace na terenie swojego miejsca zamieszkania, w czasie i w sposób wskazany przez sołtysa lub inny podmiot. Polegały one na sprzątaniu terenu, drobnych pracach remontowych, sadzeniu drzewek, koszeniu trawy, odchwaszczania terenów zielonych. Wynagrodzenie wynosiło od kwietnia do listopada 9,50 zł. za godzinę. Wynagrodzenie to jest wolne od wszelkich potrąceń i należało się wyłącznie za godziny przepracowane. W każdym miesiącu należało wypracować 40 godzin, po 10 tygodniowo. Był to sprawdzian możliwości powrotu na rynek pracy, tym bardziej, że byli też tacy, którzy nie pracowali dotychczas zawodowo. Przez cały okres trwania prac wypracowano łącznie 2641 godzin.

Ogólny koszt organizacji prac to 24582 zł. w tym udział gminy to 40%, pozostała kwota została zrefundowana gminie ze środków Powiatowego Urzędu Pracy - 60% - 14749,20.

 

 

    1. Inne działania.

Ośrodek Pomocy Społecznej współpracuje z wieloma podmiotami. Między innymi z Placówką Wsparcia Dziennego w Wolinie, która prowadzona jest przez Szczecińskie Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, wyłonione w drodze otwartego konkursu ofert na realizację zadania, jakim jest prowadzenie takiego miejsca. Placówka, która rozpoczęła swoją działalność 10 maja 2021 roku, pełni rolę opiekuńczo-wychowawczą: organizacja czasu wolnego, pomoc w nauce, rozwijanie talentów i zainteresowań. O pobycie dziecka w takiej placówce, który jest bezpłatny decyduje rodzic lub opiekun prawny. Pracownicy Ośrodka informują rodziny o możliwości zagospodarowania czasu wolnego dziecka w tej formie. Wyjątkiem od decyzji rodzica jest sytuacja, kiedy to sąd rodzinny wydaje postanowienie o konieczności uczęszczania dziecka do placówki. W 2022 roku nie wydano takich postanowień. Na koniec roku sprawozdawczego złożonych było 39 deklaracji uczestnictwa. We wrześniu otwarto kolejną placówkę, tym razem w Ładzinie, gdzie uczęszczało 30 dzieci.

 

W sposób ciągły współpracujemy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Wolinie. Dzięki środkom finansowym wydano w 2021 roku dwa rodzaje ulotek:

- Informator Lokalny z wykazem instytucji, jednostek organizacyjnych zajmujących się ochroną zdrowia, rozwiązywaniem problemów uzależnień oraz przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;

- STOP PRZEMOCY - zbiór niezbędnych informacji dla osób stosujących przemoc, które były rozpowszechniane w 2022 roku.

Opracowaniem ulotek zajęli się pracownicy Ośrodka a ich wydanie opłacono ze środków pochodzących z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych tzw. korkowego.

 

Kolejny rok kontynuowaliśmy współpracę z Centrum Słowian i Wikingów w Wolinie, które w ramach realizowanego przez siebie projektu prowadzi Centrum Integracji Społecznej. Ośrodek wydał 14 nowych skierowań dla zrekrutowanych uczestników zajęć aktywizacyjnych. Z każdym podpisano indywidualny program zatrudnienia socjalnego. Za te osoby opłacamy składki zdrowotne. Ośrodek kieruje do CIS osoby długotrwale bezrobotne oraz z niepełnosprawnością celem podjęcia zatrudnienia socjalnego na okres 12 miesięcy z możliwością przedłużenia na okres kolejnych 12 miesięcy. W ramach uczestnictwa 3 osoby otrzymały propozycję zatrudnienia, która przyjęły. Współpraca z Centrum w tym zakresie ma pomóc osobom korzystającym z systemu pomocy społecznej powrócić na rynek pracy.

 

Kolejnym podmiotem, z którym współpracuje nasza jednostka jest Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy z Ostromic. W ramach utworzonej klasy przysposabiającej do pracy, realizowany jest program doradztwa zawodowego dla uczestników OREW, którzy na kilka godzin w miesiącu przyjeżdżają do Ośrodka i zapoznają się z pracą na różnych stanowiskach. W 2022 z takiej aktywizacji i doradztwa skorzystało 6 uczestników.

 

W ramach współpracy z Kuratorium Zachodniopomorskim pracownicy zorganizowali 9 osobową grupę dzieci, która wyjechała na kolonię letnią do Przesieki w Karkonoszach.

 

Młodzież Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie od kilku lat prowadzi akcję „Mały podarek, dużo radości” podczas której zbiera słodycze, zabawki, maskotki, sprzedaje ciasta w celu pozyskania środków finansowych na zorganizowanie paczek mikołajkowych, które zostają przekazane dzieciom z rodzin, które wskazał nasz Ośrodek. Paczki, które dostarczyli pracownicy socjalni wraz z Mikołajem i jego pomocnikami sprawiły najmłodszym ogromną radość. Młodzież Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie organizowała zbiórkę produktów żywnościowych, z których przygotowała 25 paczek dla dzieci.

 

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie pośredniczy w przekazywaniu ubrań dla potrzebujących, mebli lub drobnego wyposażenia mieszkań. W tych przypadkach nie obowiązują kryteria dochodowe. Pracownicy przyjmują zgłoszenia na temat zapotrzebowania na określone artykuły lub na ich nieodpłatne zbycie. Najczęściej jest to odzież dziecięca, wózki, łóżeczka. Udostępniana jest także tablica informacyjna, na której zainteresowani mogą powiesić ogłoszenia o chęci oddania lub sprzedaży różnych artykułów, np. łóżka rehabilitacyjne. Ośrodek udostępnia nieodpłatnie sprzęt w postaci chodzików, balkoników i wózków inwalidzkich dla osób potrzebujących. Sprzęty te są wypożyczane i gdy nie są już potrzebne w rodzinach, wracają do jednostki.

 

Dużym wyzwaniem dla Ośrodka Pomocy Społecznej była współorganizacja pomocy dla uchodźców w związku z wybuchem działań wojennych na Ukrainie. Na teren naszej gminy przyjechało 420 obywateli Ukrainy. Prawie wszystkie środowiska, w których się zatrzymali uchodźcy zostało odwiedzone przez pracowników socjalnych. Wspólnie z pracownikami Urzędu udzielano wsparcia w postaci pomocy w załatwianiu wszelkich formalności, złożenia dokumentów w celu uzyskania prawa do świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej. Dzieci uczące się w szkołach korzystały z programu dożywiania. Wypłatą należności za pobyt w kwocie 40 zł dziennie zajmował się Urząd Miejski. Ośrodek natomiast wypłacał jednorazowe zasiłki na zagospodarowanie po 300 złotych na osobę oraz zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne.

Wspólnie z wolontariuszami zgromadzonymi w Gminnym Centrum Kultury, Sportu, Turystyki i Rekreacji w Wolinie, Strażakami z gminnych OSP, mieszkańcami organizowano pomoc w formie magazynu z produktami spożywczymi, środkami higienicznymi i czystości. Produkty żywnościowe pozyskiwano także poprzez zbiórki wolontariuszy prowadzone w naszych miejscowych dyskontach. Prowadzony jest nadal magazyn z odzieżą. Z formy tej mogli skorzystać także nasi potrzebujący mieszkańcy. Wsparcie dla uchodźców prowadziło wiele podmiotów w naszej gminie, każdy uwzględniając swoje możliwości. Mieszkańcy naszej gminy byli zaangażowanie w niesienie pomocy.

W roku 2022 wydano łącznie 1273 decyzje administracyjne (bez świadczeń rodzinnych) przyznających pomoc społeczną, nie wydawano decyzji odmownych.

Pracownicy socjalni sporządzili, tylko na potrzeby naszej gminy 907 wywiadów środowiskowych wyłącznie do celów pomocy społecznej.

Ponadto oprócz wywiadów środowiskowych niezbędnych do celów pomocy społecznej sporządzali szereg informacji dla różnych instytucji. Poniższe zestawienie przedstawia ilości dodatkowych działań i postępowań wykonanych na wnioski instytucji, dotyczące:

  • udzielenia informacji dla sądów, policji, świadczeń rodzinnych, PCPR - 99,

  • interwencji wspólnych z policją, kuratorem, pedagogiem szkolnym, - 2,

  • liczba wniosków o wgląd w sytuację rodziny ze strony Sądu Rodzinnego - 3,

  • liczba informacji dla Urzędu - 18,

  • liczba wywiadów do celów NFZ - 17,

  • liczba wejść w środowiska w związku z przemocą - 62,

  • liczba wejść w środowiska wyłącznie w związku z pracą socjalną - 205

  • liczba wejść w środowiska w związku z kwarantanną - 0

  • liczba zgłoszeń do GKRPA - 6

  • dożywianie dla dzieci z Ukrainy - 78

  • wywiady, wnioski dla innych instytucji - 18

              • łącznie 508

 

W 2022r. Burmistrza Wolina na podstawie art.28a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej dokonał kontroli realizacji powierzonych zadań. Sporządzono protokół pokontrolny, nie wniesiono uwag, realizacja zadań została oceniona pozytywnie.

Ponadto w Ośrodku Pomocy Społecznej w Wolinie dokonano kontroli realizacji zadań gminy w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Okres kontroli kompleksowej obejmował lata od stycznia 2020 do września 2022 roku. Kontrolujący nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości czy uchybień, nie wydano zaleceń pokontrolnych.

Kolejnym zagadnieniem kontrolowanym przez Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki była realizacja przez gminę zadań z zakresu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Działalność gminy w zakresie objętym kontrolą oceniono pozytywnie z uchybieniami. Wskazano jedno uchybienie i zalecono, by w przypadku każdej rodziny, z której dziecko przebywa w pieczy zastępczej, plan pracy z rodziną opracowywać we współpracy z koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej. Wystąpił jeden taki przypadek, gdzie plan skoordynowano z koordynatorem placówki.

Innych kontroli nie przeprowadzano.

 

    1. Świadczenia rodzinne

 

System świadczeń rodzinnych działający od maja 2004 r. jako system poza ubezpieczeniowych świadczeń socjalnych, jest kolejnym zadaniem zleconym Ośrodkowi do realizacji. Celem systemu pomocy rodzinie wprowadzonego przez ustawę o świadczeniach rodzinnych jest stworzenie spójnego wsparcia rodziny znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej, wychowującej dzieci uczęszczające do szkoły, w tym niepełnosprawne.

Ustawa, która była już wielokrotnie nowelizowana przewiduje:

  • jednolite kryteria dochodowe, oparte na kosztach utrzymania rodzin, warunkujące dostęp do świadczeń na poziomie wyższym niż egzystencjalne;

  • jednolite źródło finansowania wydatków, tj. budżet państwa; dwa rodzaje świadczeń rodzinnych;

  • zasiłki rodzinne wraz z dodatkami oraz świadczenia opiekuńcze;

  • zwiększoną pomoc na rzecz rodziny w związku z edukacją dziecka, szczególnie niepełnosprawnego;

  • jeden podmiot wypłacający świadczenia, a mianowicie gminę.

Aktualnie wszystkie świadczenia w ramach ustawy o świadczeniach rodzinnych są wypłacane przez gminę. Podstawowym świadczeniem jest w dalszym ciągu zasiłek rodzinny wraz z dodatkami. Oprócz tego przyznawane jest świadczenie pielęgnacyjne, zasiłek dla opiekuna, specjalny zasiłek opiekuńczy, jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka, zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie rodzicielskie oraz jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu - Program "Za Życiem". W przypadku, gdy członek rodziny osoby uprawnionej do świadczeń rodzinnych pracuje w kraju Unii Europejskiej, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego nasz Ośrodek nie jest organem uprawnionym do wydawania decyzji w zakresie świadczeń rodzinnych. W związku z powyższym współpracujemy z Zachodniopomorskim Urzędem Wojewódzkim w Szczecinie w zakresie realizacji świadczeń rodzinnych dla osób ubiegających się o te świadczenia w krajach UE.

Wypłata świadczeń następuje poprzez przelewy na konta osobiste, przekazem pocztowym oraz wypłatę gotówkową w/g porządku alfabetycznego w kasie Banku Spółdzielczego w Wolinie. Realizacja w formie przelewów jest korzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ przekazywanie świadczeń odbywa się sprawniej i bezgotówkowo.

Zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych zasiłek rodzinny przysługuje osobom, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 674 zł. W przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 764 zł.

Świadczenie to przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 roku życia lub nauki w szkole, jednak nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia, albo 24 roku życia, jeżeli kontynuuje naukę w szkole lub szkole wyższej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.

Wysokość zasiłku rodzinnego od listopada 2015 wynosi:

1) 95,00 zł do ukończenia przez dziecko 5 roku życia;

2) 124,00 zł do ukończenia przez dziecko 18 roku życia;

3) 135,00 zł do ukończenia przez dziecko 21 roku życia.

Do zasiłku rodzinnego przysługują dodatki z tytułu:

1) urodzenia dziecka - 1.000,00 zł;

2) opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego - 400,00 zł;

3) samotnego wychowywania dziecka- 193,00 zł lub 273,00 zł dla dziecka niepełnosprawnego;

4) kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego - 90,00 zł do 5 roku życia i 110,00 zł

powyżej 5 roku życia;

5) rozpoczęcia roku szkolnego - 100,00 zł;

6) podjęcia przez dziecko nauki w szkole ponadgimnazjalnej poza miejscem zamieszkania -

69,00 zł, jeśli dojeżdża; 113,00 zł, jeżeli zamieszkuje w internacie lub stancji;

7) wielodzietność - 95,00 zł na trzecie i kolejne dziecko uprawnione do zasiłku rodzinnego.

Od 2016 r. w świadczeniach rodzinnych jest wprowadzona zasada „zł za zł”. Reguła ta wychodzi naprzeciw rodzinom, których dochód przekroczył wymagane ustawą o świadczeniach rodzinnych kryterium. Dzięki niej rodzice otrzymujący zasiłek rodzinny wraz z dodatkami po uzyskaniu przez członków rodziny dochodu powodującego przekroczenie ustawowego kryterium nie tracą prawa do świadczeń i mogą nadal je otrzymywać. Świadczenia wypłacane są wówczas w wysokości różnicy między przysługującą kwotą świadczeń, tzw. „łączną kwotą zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami” a wysokością dochodu rodziny otrzymywanego ponad kryterium dochodowe. Wysokość świadczeń jest zatem pomniejszona o kwotę „przekroczenia kryterium dochodowego” pomnożoną przez liczbę osób w danej rodzinie.

Aby zasada złotówka za złotówkę mogła zostać zastosowana przez organ, kwota przekroczenia nie może być wyższa niż suma otrzymywanych świadczeń. Wyrównanie jest wypłacane, gdy jego wysokość jest wyższa lub równa 20 zł.

 

Świadczeniami rodzinnymi również są:

- jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe) w kwocie 1 000,00 zł nadal jest uzależnione od przedstawienia przez osobę ubiegającą się zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie kobiety pod opieką medyczną od 10 tygodnia ciąży oraz dochodu rodziny, który w przeliczeniu na osobę nie może przekroczyć kwoty 1 922,00 zł;

- świadczenie rodzicielskie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje osobie, która urodziła dziecko, a nie otrzymuje zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego. Uprawnieni do pobierania tego świadczenia są więc między innymi:

bezrobotni (niezależnie od rejestracji lub nie w urzędzie pracy), studenci, wykonujący pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, osoby zatrudnione lub prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, jeśli nie będą pobierały zasiłku macierzyńskiego.

Świadczenie przyznawane jest niezależnie od osiąganego dochodu rodziny i będzie można je pobierać przez 52 tygodnie po urodzeniu dziecka w wysokości 1000 zł miesięcznie, a w przypadku urodzenia wieloraczków ten okres może być wydłużony nawet do 71 tygodni.

Świadczeniami opiekuńczymi wypłacanymi przez Ośrodek są:

- zasiłek pielęgnacyjny jest świadczeniem opiekuńczym wypłacanym bez względu na wysokość dochodu rodziny i wiek osoby, jeżeli posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a także umiarkowanym, jeżeli inwalidztwo powstało w wieku do ukończenia 21 roku życia. Świadczenie w/w przysługuje również osobie powyżej 75 roku życia bez względu na stan zdrowia, a która nie otrzymuje dodatku pielęgnacyjnego z KRUS lub ZUS. Zasiłek ten przysługuje w kwocie 215,84 zł;

- świadczenie pielęgnacyjne w wysokości 2.119, które przysługuje matce albo ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka, osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną oraz innym osobom, na których zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia, lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Za osoby otrzymujące ten rodzaj świadczenia Ośrodek opłaca składkę na ubezpieczenie społeczne (rentowo-emerytalne) oraz zdrowotne;

- specjalny zasiłek opiekuńczy - w wysokości 620 zł - o to świadczenie mogą ubiegać się osoby, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2082) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonką, jeżeli nie podejmują zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Osoba ubiegająca się o specjalny zasiłek opiekuńczy musi spełniać również kryterium dochodowe, które w przeliczeniu na osobę wynosi 764,00 zł.

W tutejszym Ośrodku realizowana jest również ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów w wysokości 620 zł. Określa ona warunki nabywania oraz zasady ustalania i wypłacania zasiłków dla opiekunów osobom, które utraciły prawo do świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 1 lipca 2013 r. w związku z wygaśnięciem z mocy prawa decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego.

 

Ponadto tutejszy Ośrodek realizuje ustawę i Program „Za życiem” - jest to jednorazowe świadczenie w wysokości 4000,00 zł. Przysługuje bez względu na dochód. Uzależnione od przedstawienia przez osobę ubiegającą się zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie kobiety pod opieką medyczną od 10 tygodnia ciąży oraz zaświadczenia lekarskiego, które potwierdza u dziecka ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu. W 2022 roku nie dokonywano takich wypłat.

 

Za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. wypłacono łącznie 14 866 świadczeń, w tym 189 w ramach koordynacji, na łączną kwotę 4 298 881,57:

 

L.P

Rodzaj świadczenia

Liczba

Świadczeń

Wydatki w zł

 

 

2021

2022

2021

2022

1.

Zasiłki rodzinne

7343

6321

831 095,71

720 356,81

2.

Dodatki do zasiłku rodzinnego:

3805

3303

391 692,97

353 760,81

 

- urodzenia dziecka,

30

23

20 922,16

19 305,64

 

- opieka nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,

96

75

37 071,67

27 057,50

 

- samotne wychowywanie dziecka,

355

365

66 190,93

70 691,78

 

- kształcenie i rehabilitacja dziecka

niepełnosprawnego,

414

378

42 825,64

38 676,62

 

- rozpoczęcie roku szkolnego,

738

561

41 799,59

36 725,22

 

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania,

1033

818

77 774,92

60 997,89

 

- wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej,

1139

1083

105 108,06

100 306,16

4.

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka

54

46

54 000

46 000

5.

Świadczenie rodzicielskie

375

348

324 754

305 294

7.

Świadczenia opiekuńcze, w tym:

4211

4315

2 250 593

2 584 207

 

- zasiłki pielęgnacyjne,

3364

3403

726 085

734 504

 

- świadczenia pielęgnacyjne,

766

887

1 475 176

1 834 203

 

- specjalny zasiłek opiekuńczy,

73

25

44 372

15 500

 

- zasiłek dla opiekuna

8

0

4 960

0

8.

„Za życiem”

0

0

0

0

9.

składki na ubezpieczenia społeczne

547

533

263 511,25

289 262,95

10.

składki na ubezpieczenia społeczne ZDO

0

0

0

0

 

RAZEM

16335

14866

4 115 646,93

4 298 881,57

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

W wyniku prowadzonych postępowań administracyjnych o nienależnie pobrane świadczenia rodzinne w 2022 r. odzyskano kwotę 17 476,94 złotych, z tego 12 207,36 złotych zostało przekazane do budżetu państwa, gdyż dotyczyło lat ubiegłych, a kwota 5 269,58 pomniejszyła dotację za 2022 r.

Ze świadczeń rodzinnych skorzystało 598 rodzin. Wydano 767 decyzji administracyjnych. Od decyzji złożyło odwołanie 17 osób. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie w 3 przypadkach decyzję utrzymało w mocy, w 1 uchyliło decyzję i przekazało do ponownego rozpatrzenia, w 13 przypadkach uchylono i przyznano nowe świadczenia, w 1 przypadku wydali postanowienie.

 

 

    1. Fundusz Alimentacyjny

 

Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów daje możliwość wypłacania zasądzonych alimentów, w przypadku ich bezskuteczności, również osobom pozostającym w małżeństwie. Kryterium uprawniające do pomocy wynosi 900 zł i maksymalna wysokość realizowanych alimentów - 500,00 zł.

Od 1 października 2020 r. w funduszu alimentacyjnym wprowadzono zasadę „zł za zł”.

Przy zastosowaniu reguły „złotówka za złotówkę” rodzice otrzymujący świadczenie po przekroczeniu ustawowego kryterium dochodu nie utracą prawa do świadczeń i będą mogły je nadal otrzymywać, ale w odpowiednio niższej wysokości. Dotychczas taki mechanizm ten nie był stosowany przy wypłacie świadczeń z funduszu alimentacyjnego. Mogły z niego korzystać osoby pobierające zasiłki rodzinne. Zasada będzie miała zastosowanie, gdy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie przekroczy kwotę 900 zł o kwotę nie wyższą niż kwota świadczeń z funduszu (przysługująca danej osobie uprawnionej w okresie świadczeniowym, na które ustalane jest prawo do tego świadczenia).

W takiej sytuacji świadczenie z funduszu alimentacyjnego zostanie przyznane w wysokości różnicy między kwotą świadczenia z funduszu alimentacyjnego, jaka przysługuje danej osobie a kwotą, o którą został przekroczony dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie. Świadczenie nie będzie przysługiwało, jeżeli jego wysokość ustalona zgodnie z powyższą zasadą będzie niższa niż 100 zł.

W znacznym stopniu zostały rozszerzone zadania polegające na współpracy z komornikami i sądami w celu zwiększenia skuteczności egzekucji należności.

W roku kalendarzowym 2022 współpracowaliśmy z 99 komornikami z całej Polski oraz z 491 różnymi instytucjami (liczba ta z roku na rok wzrasta). W związku z powyższym 3% z wypłaconych świadczeń nie jest wystarczające na pokrycie kosztów obsługi funduszu alimentacyjnego. Działania, które podejmowane są wobec dłużników alimentacyjnych pochłaniają znaczne koszty, zwłaszcza prowadzona korespondencja.

W 2022 r. komornicy przekazali na spłatę zadłużenia zaliczki alimentacyjnej kwotę 6.806,29 złotych, z tego dla gminy 3.403,15 zł (podział środków 50%/50% gmina/państwo).

Organ właściwy wierzyciela rozlicza kwoty otrzymane z tytułu zwrotu należności z funduszu alimentacyjnego przypadających od dłużnika alimentacyjnego wraz z odsetkami zgodnie z kolejnością:

- koszty postępowania u komornika,

- odsetki, a na końcu suma dłużna.

Zwroty w funduszu alimentacyjnym (komornicy i dłużnicy) za 2022 rok w łącznej kwocie 314.893,00 zł z tego:

  1. 238.151,84 - przekazane na dochody budżetu państwa, w tym 123 040,48stanowią odsetki ustawowe za opóźnienie,

  2. 76.741,16 - przekazane na dochody własne gminy.

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Kwota 76 741,16 jest dochodem gminy, który można wykorzystać na działania wobec dłużników alimentacyjnych - zgodnie z art.27 ust.6 cyt. wyżej ustawy.

Aktualnie Ośrodek nasz realizuje wypłatę dla 100 rodzin. W bazie danych Działu Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego figuruje 474 dłużników alimentacyjnych z czego 286 to dłużnicy Gminy Wolin. Liczba osób uprawnionych do funduszu alimentacyjnego to 113 osób.

W funduszu alimentacyjnym wydano 120 decyzji, z czego 92 to decyzje przyznające świadczenie. Wypłacono 1 323 świadczeń na kwotę 536 492,44.

W wyniku prowadzonych postępowań administracyjnych o nienależnie pobrane świadczenia z funduszu alimentacyjnego w 2022 r. odzyskano kwotę 3 940,19 złotych, z tego 3 670,19 złotych zostało przekazane do budżetu państwa, gdyż dotyczyło lat ubiegłych, a kwota 270,00 pomniejszyła dotację za 2022 r.

W roku 2022 Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Fundusz Alimentacyjnego podejmowała wobec dłużników alimentacyjnych 521 działań. Wystosowano 51 wniosków o podjęcie działań wobec naszych dłużników do innych Ośrodków w kraju.

 

Zestawienie przedstawiające działania podjęte wobec dłużników alimentacyjnych w roku 2022 przez Ośrodek Pomocy Społecznej

 

RODZAJ DZIAŁANIA

LICZBA DZIAŁAŃ 2021

LICZBA DZIAŁAŃ 2022

Decyzja o rozłożeniu na raty należności dłużnika alimentacyjnego

1

1

Informacje o działaniach do innych podmiotów (na wniosek)

18

15

Informacje o efektach działań

43

28

Informacja o rozpoczęciu realizacji decyzji i terminie wypłat (dla komorników)

96

43

Informacja w trybie art. 209 par. 3 Kodeksu Karnego

41

42

Inny dokument (wszelka korespondencja z różnymi instytucjami)

178

152

Korespondencja z dłużnikiem

110

45

Poinformowanie powiatowego urzędu pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego

4

3

Informacja do komornika o zmianie terminu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego

0

0

Wpłynięcie wniosku o zawieszenie lub umorzenie postępowania egzekucyjnego

0

0

Wszczęcie postępowania dotyczące uznanie dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań

0

1

Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania

0

0

Skierowanie wniosku do Sądu o wpis w księdze wieczystej

0

1

Przekazanie informacji gospodarczej do biura informacji gospodarczej, stosownie do art. 8a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

18

11

Przekazanie komornikowi sądowemu informacji mających wpływ na egzekucję zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w szczególności pochodzących z wywiadu alimentacyjnego oraz oświadczenia majątkowego

2

4

Przeprowadzenie z dłużnikiem alimentacyjnym wywiadu alimentacyjnego oraz odebranie od niego oświadczenia majątkowego, w związku z sytuacją, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy

21

14

Wezwanie na wywiad

80

41

Wniosek do komornika o ustalenie adresu dłużnika

5

3

Wniosek o podjęcie działań

85

46

Wniosek o udostępnienie danych

2

5

Wniosek o udostępnienie danych z CEPIK

6

4

Wniosek o przyłączenie, o rozszerzenie egzekucji,

108

45

Wniosek o wszczęcie egzekucji z nieruchomości

7

0

Wszczęcie postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych

4

2

Wydanie decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych

6

1

Wystąpienie o zatrzymanie, o zwrot prawa jazdy

2

0

Wniosek o wyznaczenie terminu licytacji

2

7

Wniosek o dokonanie opisu i oszacowania nieruchomości dłużnika, zajęcie praw majątkowych

5

5

Zobowiązanie dłużnika do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy

1

2

Złożenie wniosku do prokuratury o ściganie za przestępstwa określone w art. 209 Kodeksu karnego

17

0

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Na realizację zadania - świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny środki finansowe pochodziły z budżetu państwa. Ogólna kwota wynosiła  5 001 245,99 zł., z tego budżet państwa 4 971 179,67 zł oraz wkład własny - 30 066,32 zł.

 

WYKORZYSTANO

- Świadczenia Rodzinne

3 699 054,47

- Świadczenia Rodzinne składki (wszystkie formy)

289 262,95

- Zasiłek dla opiekuna

0,00

- Fundusz Alimentacyjny

536 222,44

- Świadczenie Rodzicielskie

305 293,80

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

Koszty: dotacja na świadczenia rodzinne minus dotacja na świadczenie rodzicielskie x 3%

4 985 843 - 306 253,8 x 3% = 140 387,68 zł

 

Koszt obsługi świadczeń rodzicielskich to 30 zł od każdej wydanej decyzji administracyjnej

32 x 30 zł = 960,00 zł

 

Do realizacji świadczeń w roku 2022 zatrudnionych było do IV trzech pracowników, później dwóch pracowników. Koszty utrzymania Sekcji Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego sfinansowane z budżetu państwa stanowić mogą maksymalnie 3% otrzymanej dotacji, a koszty obsługi świadczeń rodzicielskich liczone są 30 zł od każdej decyzji. Rzeczywiste koszty obsługi tego działu są o wiele wyższe i wyniosły 171 412,33

Kwota kosztów sfinansowanych w 2022 r. z dotacji nie mogła przekroczyć 141 347,68 zł.

 

Wydatki z wkładu własnego 30 066,32 przeznaczone były na podejmowane działania wobec dłużników alimentacyjnych oraz obsługę wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego, które pokryte zostały z dochodów własnych gminy oraz zwrotów od dłużników alimentacyjnych, przekazanych w ramach art. 27 ust.6 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

 

    1. Świadczenia wychowawcze 500+

 

Program Rodzina 500 plus to 500,00 zł miesięcznie przysługuje na wszystkie dzieci do 18 roku życia, bez względu na dochody uzyskiwane przez rodzinę.

Świadczenie wychowawcze 500,00 zł nie jest liczone do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia, dotyczy to w szczególności świadczeń z pomocy społecznej, funduszu alimentacyjnego, świadczeń rodzinnych, dodatków mieszkaniowych.

 

Świadczenie wychowawcze zostało w 2022 roku przekazane do realizacji Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, jednak Ośrodek realizował wnioski złożone do dnia 31.12.2021 r. oraz informacje przesłane przez Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie. Ponadto Ośrodek podejmował działania mające na celu ułatwienie składania wniosków o świadczenie „500+” w formie elektronicznej, polegające na organizowaniu spotkań z pracownikami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i mieszkańcami Gminy.

Za okres 2022 roku wypłacono łącznie 9 089 świadczeń na kwotę 4 533 685,09. Nienależne pobrane świadczenia wychowawcze za 2022 r. wyniosły 10.231,32 zł, całość dotyczyła świadczeń nienależnie pobranych w ramach koordynacji. Do budżetu państwa przekazano 10.231,32 zł, gdyż dotyczyły lat ubiegłych.

Na realizację Programu 500+ wydatkowano łącznie kwotę 4 555 252,75, w tym 21 567,66 zł jako koszty obsługi (korespondencja, część wynagrodzenia pracowników, czynsz, dzierżawy za kserokopiarkę i wykonane kopie, najem pomieszczeń, serwis systemu komputerowego).

 

    1. Program „Czyste powietrze

 

Celem programu „Czyste powietrze” jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć na których program się skupia min, na wymianie pieców i kotłów na paliwo stałe oraz termomodernizacje budynków jednorodzinnych by efektywnie zarządzać energią.

Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Czyste powietrze”, musi posiadać zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. W 2022 r. Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego wydała 34 zaświadczeń do programu.

 

    1. Pomoc obywatelom Ukrainy.

 

Pomoc w formie świadczeń rodzinnych przysługuje obywatelom Ukrainy, legalnie przebywającym, którzy przybyli na terytorium Polski z Ukrainy w okresie od 24 lutego 2022 r. w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa oraz deklarującym zamiar pozostania w Polsce. Rodziny z Ukrainy mogą skorzystać ze świadczeń rodzinnych na takich samych zasadach, jak obywatele Polski. Do ustalenia dochodu rodziny uwzględnia się jednak tylko osoby, które przebywają na terenie Polski. Wysokość zasiłku uzależniona jest od wieku dziecka i może wynosić od 95,00 zł do 135,00 zł na miesiąc na każde dziecko. W zależności do sytuacji, w jakiej znajduje się rodzina, może jeszcze otrzymać dodatki do zasiłku rodzinnego, m.in. z tytułu urodzenia dziecka, opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego, samotnego wychowywania dziecka, wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej, kształcenia i rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością, rozpoczęcia roku szkolnego, podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania. Dodatkowo można otrzymać także tzw. becikowe, czyli jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka lub świadczenie rodzicielskie.

Osoby, które mają pod opieką dziecko z niepełnosprawnością, mogą otrzymać dodatkowo świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny lub/i świadczenie pielęgnacyjne. Aby otrzymać te świadczenia, niezbędne jest orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności dziecka.

Za okres od 24 lutego do 31 grudnia 2022 r. wypłacono łącznie 639 świadczeń rodzinnych na kwotę 82.579,20 zł:

 

L.P.

Rodzaj Świadczenia

Liczba Świadczeń

Wydatki w zł

 

 

2022

2022

1.

Zasiłki rodzinne

523

62 735,00

2.

Dodatki do zasiłku rodzinnego:

106

13.894,00

 

- urodzenia dziecka,

1

1.000,00

 

opieka nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,

0

0,00

 

- samotne wychowywanie dziecka,

35

6.755,00

 

- kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego,

0

0,00

 

- rozpoczęcie roku szkolnego,

33

3.300,00

 

podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania,

26

1.794,00

 

wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej,

11

1.045,00

3.

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka

2

2.000,00

4.

Świadczenie rodzicielskie

3

2.871,00

5.

Świadczenia opiekuńcze, w tym:

5

1.079,20

 

- zasiłki pielęgnacyjne,

5

1.079,20

 

- świadczenia pielęgnacyjne,

0

0,00

 

- specjalny zasiłek opiekuńczy,

0

0,00

 

- zasiłek dla opiekuna

0

0,00

6.

Za życiem”

0

0,00

7.

składki na ubezpieczenia społeczne

0

0,00

8.

składki na ubezpieczenia społeczne

ZDO

0

0,00

 

RAZEM

639

82.579,20

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

Ze świadczeń rodzinnych skorzystało 74 rodziny. Wydano 138 decyzji administracyjnych, w tym 96 decyzji przyznających, 1 decyzję odmowną, 2 decyzje zmieniające oraz 39 decyzji uchylających. Odwołanie od decyzji złożyła 1 osoba. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie w tym jednym przypadku uchyliło decyzję i przekazało do ponownego rozpatrzenia.

 

Na realizację zadań- świadczenia rodzinne obywatelom Ukrainie środki finansowe pochodziły z funduszu pomocy (art. 26 ust 1 pkt 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Ogólna Kwota wynosiła 85.075,17 zł

 

WYKORZYSTANO

- Świadczenia Rodzinne

79.708,20 zł

- Świadczenie Rodzicielskie

2.871,00 zł

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

Koszty: dotacja na świadczenia rodzinne minus dotacja na świadczenie rodzicielskie 3%

85100-2901 x 3%= 2465,97 zł

 

Koszt obsługi świadczeń rodzicielskich to 30 zł od każdej wydanej decyzji administracyjnej

1 x 30 zł= 30 zł

 

 

    1. Dodatek Osłonowy.

Od 10 stycznia 2022 r. do 31.10.2022 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie realizował wnioski o dodatek osłonowy w ramach Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej, która miała zniwelować rosnące ceny żywności, energii i gazu.

Dodatek osłonowy przysługiwał:

  • gospodarstwom domowym jednoosobowym, których dochód nie przekraczał 2100 zł,

  • gospodarstwom domowym wieloosobowym, w których dochód nie przekraczał 1500 zł na osobę.

W przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego wnioskodawcy przekraczała kwotę, o której mowa wyżej, dodatek osłonowy przysługiwał w wysokości różnicy między kwotą dodatku osłonowego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód. Jeżeli jednak wysokość dodatku osłonowego, ustalona zgodnie z tą zasadą, była niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługiwał.

Gospodarstwu wieloosobowemu przysługiwało jedno świadczenie dla całej rodziny.

Podstawą ustalenia przeciętnego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego wnioskodawcy były dochody osiągnięte:

  • w 2020 r. - w przypadku wniosku złożonego w okresie od 1 stycznia do 31 lipca 2022r.:

  • w 2021 r. - w przypadku wniosku złożonego w okresie od 1 sierpnia do 31 października 2022r.

 

Za okres 2022 roku wypłacono łącznie 1 347 dodatków osłonowych na kwotę 846 308,43 zł. W wyniku przeprowadzonych postępowań administracyjnych o nienależnie pobranym dodatku osłonowym za 2022 r. odzyskano kwotę 375,00 złotych, która pomniejszyła dotację za 2021 r.

l.p.

Dodatki

Liczba gospodarstw domowych, które otrzymały dodatek osłonowy

Kwota wypłaconych dodatków

1.

Dodatek osłonowy w wersji podstawowej dla gospodarstw domowych:

675

371 170,84 zł

 

- jednoosobowe

283

110 512,32 zł

 

- składające się z 2 do 3 osób

255

141 665,97 zł

 

- składające się z 4 do 5 osób

121

100 592,55 zł

 

- składające się z co najmniej 6 osób

16

18 400,00 zł

2.

Dodatek osłonowy w wyższej* kwocie dla gospodarstw domowych:

672

474 762,59 zł

 

- jednoosobowe

256

126 883,38 zł

 

- składające się z 2 do 3 osób

271

189 886, 77 zł

 

- składające się z 4 do 5 osób

122

125 458,27 zł

 

- składające się z co najmniej 6 osób

23

32 534,17 zł

 

RAZEM

1 347

845 933,43 zł

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

* Wyższa kwota dotyczy gospodarstw stosujących następujące źródła ogrzewania: kocioł na paliwo stałe, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa, piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi — wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Wysokość dodatku była uzależniona od źródła ogrzewania. Większą dopłatę otrzymają osoby ogrzewające dom np. węglem lub innym paliwem stałym.

Z dodatku osłonowego skorzystało 1 347 rodzin. Wydano 1 417 decyzji administracyjnych, w tym 1 351 decyzji przyznających, 56 decyzji odmownych, 5 decyzji zmieniających oraz 5 decyzji uchylających.

Na realizację Programu Dodatek Osłonowy wydatkowano łącznie kwotę 862 852,10 zł, w tym 16.918,67 zł , jako koszty obsługi ( licencja + serwis, materiały biurowe, korespondencja, opłaty za przekazy pocztowe, część wynagrodzenia pracowników, czynsz dzierżawy za kserokopiarkę + wydruki).

Koszty obsługi 2% od kwoty wypłaconego dodatku osłonowego

845.933,43 zł x 2%= 16.918,67 zł

 

 

    1. Dodatek Mieszkaniowy.

 

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie od dnia 01.01.2022 roku realizuje zadania nałożone ustawą o dodatkach mieszkaniowych. Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym na celu umożliwienie osobom o niskich dochodach pokrycie części kosztów utrzymania mieszkania. Taka forma pomocy dla osób, które przy wykorzystaniu własnych możliwości finansowych nie są w stanie pokryć obciążających ich kosztów związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego, została wprowadzona ustawą z dnia 2 lipca 1994 roku o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych.

W 2022 r. przyjęto 93 wnioski o dodatek mieszkaniowy. Łączna liczba wydanych decyzji w minionym roku wyniosła 93, w tym decyzje przyznające 88, decyzje odmowne 4 oraz 1 decyzja uchylająca. Z pomocy w formie dodatku mieszkaniowego skorzystały 52 gospodarstwa domowe.

Dodatek mieszkaniowy jest wypłacany zarządcy budynku lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, w którym mieszka wnioskodawca.

 

Wyszczególnienie

(użytkownicy mieszkań)

Liczba wypłaconych dodatków mieszkaniowych

Kwota wypłaconych dodatków mieszkaniowych

z tego w zasobie

gminnym

89

18 252,51 zł

 

spółdzielczym

80

22 840,10 zł

 

wspólnot mieszkaniowych

131

36 127,77 zł

 

prywatnym

62

19 075,09 zł

 

innym

26

14 034,46 zł

Ogółem

388

110 329,93

Dane Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie

 

 

  1. Wnioski końcowe, zgłaszane potrzeby.

 

Głównym celem Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie jest umożliwienie osobom oraz rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując przy tym własne uprawnienia, zasoby i możliwości. W wyniku dokonujących się zmian gospodarczych oraz zmian w przepisach prawnych, zmienia się również struktura klientów pomocy społecznej, ich oczekiwania i potrzeby, z których wynika, iż pomoc finansowa, choć nadal ważna, nie może stanowić jedynej formy wsparcia. Działania muszą być wielokierunkowe, zabezpieczające nie tylko sferę materialną, ale przede wszystkim mające działać aktywizująco na lokalną społeczność.

Ponadto rodziny korzystające ze wsparcia naszego Ośrodka często podnoszą sprawę braku mieszkań socjalnych dla rodzin, których nie stać na zakup mieszkań na tzw. wolnym rynku. Koniecznym jest zwiększenie liczby mieszkań socjalnych o obniżonym standardzie, a tym samym o niskich kosztach związanych z jego użytkowaniem.

 

Potrzeby finansowe na realizację zadań wynikających z ustaw zostały ujęte w planach finansowych i przyjęte do realizacji w budżecie gminy. Wsparcia finansowego wymaga dział, w którym określone zostały koszty wynagradzania pracowników. Ze względu na małą atrakcyjność zawodową, duże obciążenie psychiczne za stosunkowo niskie wynagrodzenie nie ma chętnych do podjęcia się pracy w charakterze pracownika socjalnego lub opiekunki do opieki nad chorym w domu, przy którym niejednokrotnie trzeba wykonywać wszystkie czynności higieniczne. W następnym roku na emeryturę przejdzie 2 pracowników socjalnych, wobec czego jednostka już w 2023 rozpocznie poszukiwania następnych pracowników, tak by wprowadzić nowe osoby w realizowane zadania. Warunki środowiska pracy również nie sprzyjają atrakcyjności zatrudnienia. Osoby pracujące przy usługach opiekuńczych narażone są na występowanie m.in. schorzeń kręgosłupa, choroby wirusowe, co powoduje znaczną absencję chorobową. Posiadane środki finansowe na utrzymanie kadry nie pozwalają na zwiększenie wynagrodzenia w takim stopniu, by wynosiły więcej niż minimalne wynagrodzenie. Pracownicy chętnie dbają o swój rozwój dokształcając się - kończą różnego rodzaju szkolenia. Należy nadmienić, że praca opiekunki lub pracownika socjalnego nie należy do najłatwiejszych, gdyż bardzo często oczekuje się od nich natychmiastowego rozwiązania problemu, co nie jest możliwe.

Wysokość wynagrodzenia jest ważnym czynnikiem motywującym. Niestety prestiż tego zawodu spada, jest mało osób zainteresowanych pracą, gdyż zmienia się katalog osób korzystających, ich postawy i problematyka działań. Przybywa rodzin wieloproblemowych do długotrwałej pracy socjalnej oraz działań na wielu płaszczyznach. Zdarzają się sytuacje, gdzie pracownik socjalny wchodzi w środowisko w asyście drugiego pracownika lub policjanta, ze względu na zagrożenia ze strony klientów Ośrodka. W swojej pracy jesteśmy narażeni na znieważenia, ubliżanie, groźby, czy też naruszenie nietykalności. Pracownicy socjalni składali stosowne zawiadomienia, wzywana była policja w celu podjęcia interwencji. Istnieje wysoka potrzeba realizacji szkoleń pracowników Ośrodka w zakresie przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracowników w trakcie wykonywania czynności zawodowych.

Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nałożyła na gminy kolejne obowiązki, z których jesteśmy bardzo skrupulatnie rozliczani podczas kontroli, niestety w ślad za nowymi zadaniami nie przyszły środki finansowe. Wykonujemy te zadania w ramach zwiększenia obowiązków dotychczasowych, jednak brak jest możliwości wydzielenia odpowiedniej sekcji lub wyznaczenia pracownika do tego zadania ze względu na brak funduszy. Pracownicy Ośrodka nie otrzymują z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Rok 2023 zapowiada duże zmiany w tym zakresie, wobec czego, w naszej ocenie należy podjąć działania w celu zatrudnienia pracownika, który będzie odpowiedzialny za ich realizację.

Prawidłowa realizacja zadań pomocy społecznej wymaga nie tylko zabezpieczenia w budżecie odpowiednich środków finansowych, ale również zapewnienia niezbędnych zasobów kadrowych, lokalowych, sprzętu i wyposażenia, materiałów biurowych, modernizacji i rozwoju systemu informatycznego. Ustalono, że należy zmodernizować posiadany sprzęt komputerowy, gdyż zwiększa się jego awaryjność.

Przedstawione potrzeby wskazują na konieczność dalszego rozwoju form wsparcia i rozwoju instrumentów pracy socjalnej (w tym asystentury rodzinnej). Zmiany demograficzne znajdują odzwierciedlenie w wydatkach na pomoc usługową i instytucjonalną skierowaną do osób starszych i niepełnosprawnych.

Rok 2023 będzie dla Ośrodka kontynuacją dotychczas realizowanych zadań i prowadzonych działań wynikających z ustaw oraz podejmowaniem nowych inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów społecznych, które są niezbędne, żeby instytucja pomocy społecznej była skuteczna, efektywna i nowoczesna. W szczególności poprzez wdrażanie opracowanej przez pracowników Ośrodka Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Wolin na lata 2021-2030, realizację Gminnego Programu Wspierania Rodziny, realizację Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy, podejmowanie działań na rzecz zmiany postaw klientów, zwiększania ich aktywności i współuczestniczenia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych.

 

Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Wolinie za rok 2022.

 

 

4

 

 

 

 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Krzysztof Konieczny 30-03-2023 17:52
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Małgorzata Klimkowska 30-03-2023
Ostatnia aktualizacja: Krzysztof Konieczny 30-03-2023 17:53