Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Ośrodek Pomocy Społecznej Wolin

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI

OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W WOLINIE ZA ROK 2018.

Realizacja zadań statutowych oraz zgłoszone potrzeby na rok 2019.

 

Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie zadania pomocy społecznej realizuje w oparciu o podstawowy akt prawny, jakim jest ustawa z 12 marca 2004r. o pomocy społecznej i towarzyszące rozporządzenia. Ponadto Uchwałę Nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023, ustawę z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych, ustawę z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i wiele innych aktów.

 

Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje (art.5 i 5a wyciąg):

1) osobom i rodzinom posiadającym obywatelstwo polskie, mającym miejsce zamieszkania

i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej posiadającym zezwolenie na osiedlenie się, zgodę na pobyt

tolerowany lub status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej;

3) obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru

Gospodarczego, przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy uzyskali

zezwolenie na pobyt.

 

Osobom i rodzinom wymienionym w punktach 1-3 przysługuje pomoc jeżeli zostaną spełnione kryteria dochodowe i tak:

1) osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 701 zł. netto

2) osobie w rodzinie, w której dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 528 zł. netto.

W przypadku rodziny kryterium stanowi sumę liczby osób pomnożonej przez 528 zł.

- przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego z powodów wymienionych w art.7 pkt.2-15 ustawy o pomocy społecznej tj.:

  1. ubóstwa;
  2. sieroctwa;
  3. bezdomności;
  4. bezrobocia;
  5. niepełnosprawności;
  6. długotrwałej lub ciężkiej choroby;
  7. przemocy w rodzinie; 7a) potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi;
  8. potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności;
  9. bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych;
  10. uchylony
  11. trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
  12. trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;
  13. alkoholizmu lub narkomanii;
  14. zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej;
  15. klęski żywiołowej lub ekologicznej.

 

Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

  1. miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
  2. składki na ubezpieczenie zdrowotne, rentowo-emerytalne
  3. kwotę świadczonych alimentów na rzecz innych osób. Odliczeniu nie podlegają wszelkie zajęcia komornicze.

Zapis art.8 w ust. 4 określa jakich składników dochodu nie wliczamy do dochodu rodziny, np.: świadczenie 500+, stypendia szkolne, jednorazowe wsparcie socjalne.

Powyższe kryteria i okoliczności, z powodu których udziela się świadczeń, wymienione w art.7, decydują o strukturze osób korzystających z pomocy społecznej. Przy czym wystarczy wystąpienie co najmniej jednego z powodów z art.7 pkt.2-15, aby skutecznie domagać się świadczenia pieniężnego. Wybór rodzaju świadczenia należy do kompetencji organu pomocy. Wysokość świadczenia, jeżeli nie jest określona odpowiednim przepisem (patrz zasiłek stały, zasiłek okresowy), należy do uznania administracyjnego.

 

 

R E A L I Z A C J A Ś W I A D C Z E Ń

 

Z pomocy społecznej w 2018r. korzystało 449 rodzin (w roku poprzednim 487), w tym na wsi - 194, o łącznej liczbie 702 osób, w tym z p racy socjalnej 207 rodziny o liczbie 519 osób. Ogólnie ilość osób korzystających z pomocy społecznej stanowi 5,96 % ogółu mieszkańców gminy – 11 785. Ponadto wyłącznie w postaci pracy socjalnej – 207 rodzin.

Praca socjalna, zgodnie z art. 6 ustawy o pomocy społecznej, to wszelka działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz na tworzeniu warunków sprzyjających temu celowi.

 

Liczba rodzin i osób, którym udzielano pomocy z powodu występującego:

1) ubóstwa 37

2) bezdomności 9

3) bezrobocia 107

4) niepełnosprawności 136

5) długotrwałej lub ciężkiej choroby 155

6) potrzeby ochrony macierzyństwa 23

7) bezradności w sprawach 57 w tym 15 to wielodzietność

opiekuńczo-wychowawczych 40 to rodziny niepełne

i prowadzenia gospodarstwa domowego

8) trudności w przystosowaniu 2

do życia po opuszczeniu zakładu

karnego

9) alkoholizmu 42

10) narkomanii 3

11) zdarzenia losowego 1

12) przemoc w rodzinie 1

13) klęska żywiołowa 0

W niektórych rodzinach występuje więcej niż jeden powód udzielenia pomocy.

 

 

 

Liczba rodzin i osób, którym udzielono pomocy w szczególności w formach:

 

1) dożywianie dzieci w szkołach ogółem: 359

w tym zasiłki celowe i świadczenia rzeczowe

2) zasiłki okresowe 73

3) zasiłki celowe (żywność, wsparcie, opał,

leki, schronienie bezdomnych, sprawienie 173

  1. zdarzenia losowe)

w tym specjalne

4) opłata za pobyt w domu 18

pomocy społecznej

5) usługi opiekuńcze 62

w tym specjalistyczne 4

 

 

 

 

FINANSOWANIE ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ

Ośrodek nasz, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej realizuje zadania własne, należące do kompetencji samorządu gminnego oraz zadania zlecone gminie, należące do kompetencji państwa.

 

Do zadań własnych należy m.in.: sporządzanie bilansu potrzeb, przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, celowych i okresowych, (zgodnie z obowiązującymi kryteriami), udzielanie schronienia, przyznawanie posiłku i niezbędnego ubrania, opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz społeczne za osoby uprawnione, przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym, organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych osobom samotnym, dożywianie dzieci i młodzieży, osób dorosłych, sprawianie pogrzebu, umieszczanie i opłacanie pobytu osób w domu pomocy społecznej, przyznawanie pomocy finansowej osobom opuszczającym zakłady karne, jeżeli spełniają warunki zawartego między ministerstwami Porozumienia, utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.

Do zadań zleconych należy: organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie kosztów powstałych w wyniku klęski żywiołowej, pomoc w różnorodnej formie cudzoziemcom, wypłacanie wynagrodzeń dla opiekunów prawnych z postanowień sądu.

Dodatkowo realizujemy zadanie gminy polegające na ustalaniu uprawnień osób zgłaszających wnioski do Burmistrza, do bezpłatnej opieki zdrowotnej, finansowanej ze środków publicznych oraz zadania wynikające z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

 

 

 

 

 

 

 

Środki finansowe na pomoc osobom i rodzinom pochodziły ze środków własnych gminy (zadania własne) oraz z budżetu państwa (zadania zlecone).

 

Dział

 

Nazwa działu

 

Wydatki w zł.

 

ogółem

własne

Zlecone § 2010

§ 2060, §2690

 

852

 

Opieka społeczna

 

2 757 852,76

 

2 690 095,85

67 756,91

855

Rodzina

 

11 992 576,77

190 024,03

11 802 552,74

 

razem

 

14 750 429,53

2 880 119,88

11 870 309,65

 

 

 

Rozdział – nazwa rozdziału

 

zlecone

 

Dofinansowanie

do zadania

§ 2030

 

własne

 

Liczba świadczeń ogółem

Kwota wydatków

 

85202 – opłata za pobyt w domu pomocy społecznej

 

-

 

-

 

506 802,70

 

201

 

506 802,70

85205 – przeciwdziałanie przemocy

 

-

 

-

 

3 152,03

 

-

 

3 152,03

85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne (zasiłek stały, świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek dla opiekuna)

 

 

39 131,91

 

35 140,85

 

-

 

746

 

 

74 272,76

 

85216 § 3110 zasiłki stałe

-

 

410 612,61

-

 

811

 

410 612,63

85214§ 3110-3

zasiłki okresowe

 

-

 

75 342,52

 

-

 

229

 

75 342,52

85214 § 3110 – zasiłki i pomoc w naturze

zasiłki celowe na żywność, zakup opału, leków, inne

w tym zasiłki specjalne

 

 

-

 

 

-

 

 

68 330,03

 

 

441

 

 

68 330,03

85228 – usługi opiekuńcze

w tym zlecone

28 625

-

614 263,21

20 067

516 specj.

642 888,21

85230 – dożywianie, zasiłki celowe na zakup żywności, w tym Program Osłonowy, ogółem

 

-

 

120 000

 

32 255,55

 

24 228

 

152 255,55

85503

Karta Dużej Rodziny

115,67

-

2 296,77

11

2 412,44

85504 – wspieranie rodziny (asystent rodziny, opłaty za pobyt w rodzinach zastępczych)

-

12 281

4 830

w §2690

119 004,30

196

136 115,30

             

 

Zasiłki okresowe (obowiązkowe zadanie własne gminy) otrzymało 73 rodziny. Każda rodzina, która spełniała przesłanki do przyznania tego świadczenia, otrzymała je. Wysokość zasiłku okresowego stanowi 50% różnicy między posiadanym dochodem a kryterium. W dalszym ciągu zdarzają się przypadki, że rodzice nie wyrażają chęci, by dzieci spożywały posiłki w szkole, ale też same dzieci nie chcą korzystać z takiej formy wsparcia.

 

Kartę Dużej Rodziny realizujemy na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2014r. o Karcie Dużej Rodziny. W roku 2018 wniosek o wydanie karty złożyło 11 rodzin

O kartę może ubiegać się rodzina mająca na utrzymaniu co najmniej troje dzieci. Uprawnia ona do korzystania z ulg i zniżek podlegających publikacji na stronach: www.mpips.gov.pl oraz www.rodzina.gov.pl. Koszt obsługi 1 wniosku to 13,67 zł.

 

 

UTRZYMANIE OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

 

Na płace pracowników oraz utrzymanie Ośrodka (bez Świadczeń Rodzinnych), środki pochodziły z dotacji Wojewody oraz budżetu Gminy, w ogólnej kwocie 1 507 771,63zł.,

 

 

dział

 

 

Rozdział – nazwa rozdziału

 

 

 

zlecone

 

 

własne

 

 

 

 

Kwota wydatków

 

 

852

85219 – utrzymanie ośrodka

 

-

8 824 196,33

 

824 196,33

 

85219 – wynagrodzenia osobowe, „13”, ubezpieczenie społeczne, FP, PFRON, 2 nagrody jubileuszowe,

 

 

-

 

696 565,99

 

 

696 565,99

 

85219 – materiały i wyposażenie, remonty, szkolenia delegacje, media, odpisy na ZFŚS, inne

 

-

127 630,34

 

127 630,34

 

85504wspieranie rodziny – zatrudnienie asystenta rodziny – umowa o pracę I – XII

 

-

40 687,09

 

40 687,09

 

85228 – usługi opiekuńcze

wynagrodzenia osobowe, „13”, ubezpieczenie społeczne, FP, PFRON,

3 nagrody jub.

 

-

 

591 529,76

 

591 529,76

 

 

85228 – materiały i wyposażenie, remonty, szkolenia delegacje, media, odpisy na ZFŚS, inne

 

-

51 358,45

 

51 358,45

 

Razem 85228

 

642 888,21

 

642 888,21

 

Jedną z grup znajdującą się w kręgu zainteresowania pomocy społecznej są osoby starsze, które nie mogą przy pomocy własnych możliwości i uprawnień zaspokoić swoich potrzeb życiowych. Te najczęściej korzystają z usług opiekuńczych.

 

Usługi opiekuńcze to specyficzny rodzaj pomocy. Od pracowników wymaga dużej empatii, ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i żadnym wypadku nie można opiekunki środowiskowej nie należy kojarzyć z osobą, która tylko sprząta i gotuje. Usługi polegają na toalecie podopiecznych, utrzymaniu czystości pomieszczeń bezpośrednio przez nich zajmowanych, obejmują drobne zabiegi pielęgnacyjne, palenie w piecach, przygotowywanie posiłków, towarzyszenie w spacerach, zakupy dla podopiecznych, zagospodarowanie czasu wolnego, wspieraniu psychicznym samotnych osób, czy też pomoc w załatwianiu spraw urzędowych dla których niejednokrotnie wizyta opiekunki jest jedyną wizytą w ciągu dnia.

W 2018 roku usługami opiekuńczymi objęto 62 osoby (o 4 osoby mniej niż w roku poprzednim) w tym 4 (o 1 więcej) specjalistycznymi dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Wypracowano 20 583 usługogodzin, w tym 515 specjalistycznych. W przypadku usług realizowanych w ramach zadań własnych ilość przepracowanych godzin kształtuje się na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym. Nie wszystkie osoby miały świadczone usługi opiekuńcze przez cały rok.

W związku z dużym zapotrzebowaniem na usługi, podopiecznych ciągle przybywa. Zapotrzebowanie na świadczenie usług opiekuńczych jest nadal bardzo duże - obecnie 3 osoby oczekują na przyznanie usług, których w chwili obecnej z powodu braków kadrowych nie mamy możliwości świadczyć. Największe trudności z wykonywaniem zadania pojawiają się w okresie wzmożonej absencji pracowników spowodowanej chorobami (grypa, schorzenia kręgosłupa, przeziębienia, choroby dzieci), np. w grudniu i styczniu.

W 2018 r. zmianie uległa sytuacja w świadczeniach specjalistycznych usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi. W związku z ciągle rosnącym zapotrzebowaniem na ten rodzaj usług dla dzieci, nasz Ośrodek czyni starania, aby sprostać oczekiwaniom rodziców, którzy zwrócili się o taką pomoc. W związku z tym, po raz kolejny zostały podpisane umowy ze specjalistami zajmującymi się rehabilitacją dzieci z zaburzeniami psychicznymi na wykonywanie specjalistycznych usług: integracji sensorycznej, terapia ręki oraz zajęcia z biofeedback.

Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi świadczone są przez Ośrodek od miesiąca maja 2016r. i nadal są kontynuowane z bardzo dobrym skutkiem.

Nasi klienci objęci pomocą w formie usług opiekuńczych są to zwykle osoby samotnie zamieszkujące, w podeszłym wieku, dotknięte chorobami. Podopieczni w zdecydowanej większości posiadają rodziny zamieszkujące oddzielnie, które w różnym stopniu pomagają swoim bliskim. Nie jest to jednak regułą, ponieważ usługi opiekuńcze przyznawane są również osobom posiadającym rodziny w miejscu zamieszkania, lecz z różnych powodów nie są w stanie cały czas zajmować się swoimi bliskimi. Ze swojej strony Ośrodek jest cały czas w kontakcie z rodzinami klientów.

Wpływy jakie uzyskano z usług opiekuńczych stanowią dochód własny gminy –59175,38, specjalistyczne natomiast stanowią dochód państwa – 4 714,83.

 

Do realizacji zadań pomocy społecznej (bez Sekcji Świadczeń Rodzinnych) Ośrodek zatrudniał (stan zatrudnienia na koniec 2018r.) 26 pracowników. Zatrudnienie przedstawiało się w następujący sposób:

- kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej 1 osoba

- główna księgowa 1 osoba

- pracownicy socjalni 5 osób (powinno być 6, brak 1 pracownika od roku)

- podinspektor ds. realizacji zadań pomocy społecznej 1 osoba

- inspektor ds. płac, ZUS 1 osoba

- inspektor ds. realizacji Usług Opiekuńczych 1 osoba

- opiekunki nad chorym w domu 13 osób

- sprzątaczka 1 osoba ½ etatu

- asystent rodziny 1 osoba

- pomoc administracyjna 1 osoba

(zatrudnienie obowiązkowe po stażu aktywizacyjnym)

 

Na dzień 31 grudnia 2018r. brakowało 1 pracownika socjalnego, 3 opiekunek środowiskowych. Poczyniono działania, w kierunku zatrudnienia. Obecnie zawód pracownika socjalnego jest deficytowym zawodem, wiec pomimo ogłoszenia, które zostało umieszczone na BIP, portalach informacyjnych, w Powiatowym Urzędzie Pracy nie udało się zatrudnić pracowników. Pozostałych pięciu pracowników zostało obciążonych zakresem pracy brakującego pracownika socjalnego.

 

W ramach współpracy z poszczególnymi instytucjami zorganizowano wypoczynek dla dzieci, na który nieodpłatnie wyjechało 36 dzieci, z tego:

- z Kuratorium Oświaty w Szczecinie 10 dzieci

- z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - 26 dzieci

 

Młodzież Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie od kilku lat prowadzi akcję zbierania słodyczy, zabawek, maskotek, sprzedaży ciast w celu pozyskania środków finansowych na zorganizowanie paczek mikołajkowych, które zostają przekazane dzieciom z rodzin, które wskazał Ośrodek. Paczki, które dostarczyli pracownicy socjalni wraz z Mikołajem i jego pomocnikami sprawiły najmłodszym ogromną radość. Młodzież Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Wolinie organizowała zbiórkę produktów żywnościowych, z których przygotowała 12 paczek żywnościowych dla dzieci oraz 12 paczek żywnościowych dla osób dorosłych.

Paczki żywnościowe dla 10 osób potrzebujących przekazała Parafia Wolin i ks. Proboszcz Leszek Konieczny. Akcja przeprowadzana była przez Caritas Polska.

W ramach wspólnych działań Stowarzyszenia Sołtysów Ziemi Wolińskiej, Stowarzyszenia Przyszłość Ostromic i przeprowadzonej akcji „Duża paka dla dzieciaka i starszaka” Ośrodek nasz wskazał 24 najbardziej potrzebujących osób i rodzin, które otrzymały paczki żywnościowe.

 

Z ostatnim dniem listopada 2018r. zakończyły się trwające na terenie naszej Gminy prace społecznie użyteczne organizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Wolinie przy udziale Gospodarstwa Pomocniczego Urzędu Miasta oraz Powiatowego Urzędu Pracy w Kamieniu Pomorskim z Filią w Wolinie a także sołectw.

Prace, które trwały od marca do listopada miały na celu aktywizację zawodową osób długotrwale bezrobotnych korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Akcją objęto 13 osób bezrobotnych. Z tego 2 osoby zakończyły prace przed terminem: 1 osoba z powodu powołania do rezerwy wojskowej, 1 osoba została usunięta z powodu przerwania prac społecznie użytecznych. Na koniec listopada w pracach uczestniczyło 11 osób.

Wykonywali prace na terenie swojego miejsca zamieszkania, w czasie i w sposób wskazany przez sołtysa lub inny podmiot. Polegały one na sprzątaniu terenu, drobnych pracach remontowych, sadzeniu drzewek, koszeniu trawy, odchwaszczania terenów zielonych. Wynagrodzenie wynosiło od kwietnia do listopada 8,30 zł. za godzinę. Wynagrodzenie to jest wolne od wszelkich potrąceń i należało się wyłącznie za godziny przepracowane. W każdym miesiącu należało wypracować 40 godzin, po 10 tygodniowo. Był to sprawdzian możliwości powrotu na rynek pracy, tym bardziej, że byli też tacy, którzy nie pracowali dotychczas zawodowo. Przez cały okres trwania prac wypracowano łącznie 3 819 godzin. Ogólny koszt organizacji prac 31 445,70 zł. z tego udział gminy to 12 578,28 zł.

 

W roku 2018 wydano łącznie 1051 decyzji administracyjnych (bez świadczeń rodzinnych) przyznających pomoc społeczną, 25 decyzji odmawiających przyznania pomocy. Łącznie pracownicy socjalni sporządzili tylko na potrzeby naszej gminy 746 wywiadów środowiskowych wyłącznie do celów pomocy społecznej.

 

Pracownicy socjalni oprócz wywiadów środowiskowych niezbędnych do celów pomocy społecznej sporządzają szereg informacji dla różnych instytucji. Poniższe zestawienie przedstawia ilości dodatkowych zadań wykonanych na wnioski dotyczące:

  • udzielenia informacji dla sądów, policji, świadczeń rodzinnych, PCPR – 102,
  • interwencji wspólnych z policją, kuratorem sądowym, pedagogiem szkolnym, kuratorem – 11,
  • liczba wniosków o wgląd w sytuację rodziny ze strony Sądu Rodzinnego – 7
  • liczba informacji dla Urzędu - 21
              • łącznie 141

 

 

W lutym 2018r. Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki przeprowadził kontrolę kompleksową w zakresie „Prawidłowości wydatkowania i rozliczania dotacji otrzymanej na zadania zlecone z zakresu świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego i zasiłku dla opiekuna oraz składki na ubezpieczenie emerytalno rentowe z ubezpieczenia społecznego. Ocena końcowa: pozytywna z nieprawidłowościami.

Kolejną kontrolę przeprowadził podmiot zewnętrzny w ramach audytu. Kontrolą objęto realizację zadań własnych gminy w zakresie pomocy społecznej – Zasadność dokonywania wydatków na przykładzie zasiłków celowych. W wyniku przeprowadzonych czynności audytowych oraz analizy otrzymanej dokumentacji nie stwierdzono nieprawidłowości oraz istotnych uchybień.

 

 

Obecnie najczęstszymi przyczynami przyznania świadczeń z pomocy społecznej jest: niepełnosprawność lub długotrwała choroba, problemy związane z nadużywaniem alkoholu oraz brak aktywności ze strony dorosłych członków rodzin, ich wyuczona bezradność. Zmniejsza się ilość osób korzystających z powodu bezrobocia. Zmniejszenie się liczby osób korzystających z pomocy społecznej ogółem nie oznacza, że jest mniej pracy. W grupie naszych świadczeniobiorców zaznacza się grupa rodzin wieloproblemowych, gdzie praca socjalna jest utrudniona ze względu na zaburzenia natury psychicznej oraz uzależnienia (wszelkie substancje zmieniające świadomość), a sami klienci nie wyrażają zgody na leczenie lub nie współpracują z pracownikiem socjalnym.

W następstwie przemian ekonomicznych i społecznych nastąpiła wyraźna zmiana w strukturze świadczeniobiorców. Liczną grupę stanowią osoby w wieku produkcyjnym. Największą liczbę rodzin korzystających ze świadczeń pomocowych stanowią czteroosobowe i jednoosobowe gospodarstwa domowe. Patrząc na strukturę, to są to rodziny z jednym, dwojgiem lub trojgiem dzieci. Obserwujemy również zjawisko dziedziczności wśród świadczeniobiorców korzystających z pomocy, w związku z ich wyuczoną bezradnością spowodowaną brakiem odpowiednich wzorców. Młodzi ludzie, często z niskim poziomem wykształcenia, zakładają własne rodziny bez zabezpieczenia własnego źródła utrzymania. Obecnie dużym problemem jest brak zaangażowania członków rodzin w troskę nad swoimi starszymi rodzicami. Odpowiedzialność za opiekę często zrzucają na instytucje państwowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

ŚWIADCZENIA RODZINNE i FUNDUSZ ALIMENTACYJNY –

realizacja w 2018 r.

 

System świadczeń rodzinnych działający od maja 2004 r. jako system poza ubezpieczeniowych świadczeń socjalnych, jest kolejnym zadaniem zleconym Ośrodkowi do realizacji. Celem systemu pomocy rodzinie wprowadzonego przez ustawę o świadczeniach rodzinnych jest stworzenie spójnego wsparcia rodziny znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej, wychowującej dzieci uczęszczające do szkoły, w tym niepełnosprawne.

 

Ustawa, która była już wielokrotnie nowelizowana przewiduje:

  • jednolite kryteria dochodowe, oparte na kosztach utrzymania rodzin, warunkujące dostęp do świadczeń na poziomie wyższym niż egzystencjalne;
  • jednolite źródło finansowania wydatków, tj. budżet państwa; dwa rodzaje świadczeń rodzinnych;
  • zasiłki rodzinne wraz z dodatkami oraz świadczenia opiekuńcze;
  • zwiększoną pomoc na rzecz rodziny w związku z edukacją dziecka, szczególnie niepełnosprawnego;
  • jeden podmiot wypłacający świadczenia, a mianowicie gminę.

 

Aktualnie wszystkie świadczenia w ramach ustawy o świadczeniach rodzinnych są wypłacane przez gminę. Podstawowym świadczeniem jest w dalszym ciągu zasiłek rodzinny wraz z dodatkami. Oprócz tego przyznawane jest świadczenie pielęgnacyjne, zasiłek dla opiekuna, specjalny zasiłek opiekuńczy, jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka, zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie rodzicielskie oraz jednorazowe świadczenie z tytułu urodzenia się dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu - Program "Za Życiem". W przypadku, gdy członek rodziny osoby uprawnionej do świadczeń rodzinnych pracuje w kraju Unii Europejskiej, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego nasz Ośrodek nie jest organem uprawnionym do wydawania decyzji w zakresie świadczeń rodzinnych. W związku z powyższym współpracujemy z Zachodniopomorskim Urzędem Wojewódzkim w Szczecinie w zakresie realizacji świadczeń rodzinnych dla osób ubiegających się o te świadczenia w krajach UE.

Wypłata świadczeń następuje poprzez przelewy na konta osobiste, przekazem pocztowym oraz wypłatę gotówkową w/g porządku alfabetycznego w kasie Banku Spółdzielczego w Wolinie. Realizacja w formie przelewów jest korzystniejszym rozwiązaniem, ponieważ przekazywanie świadczeń odbywa się sprawniej i bezgotówkowo.

 

Zgodnie z ustawą o świadczeniach rodzinnych zasiłek rodzinny przysługuje osobom, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 674 zł. W przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty 764 zł.

Świadczenie to przysługuje do ukończenia przez dziecko 18 roku życia lub nauki w szkole, jednak nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia, albo 24 roku życia, jeżeli kontynuuje naukę w szkole lub szkole wyższej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.

 

Wysokość zasiłku rodzinnego od listopada 2015 wynosi:

  1. 95,00 zł do ukończenia przez dziecko 5 roku życia;

2) 124,00 zł do ukończenia przez dziecko 18 roku życia;

3) 135,00 zł do ukończenia przez dziecko 21 roku życia.

 

Do zasiłku rodzinnego przysługują dodatki z tytułu:

1) urodzenia dziecka – 1.000,00 zł;

2) opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego – 400,00 zł;

3) samotnego wychowywania dziecka– 193,00 zł lub 273,00 zł dla dziecka niepełnosprawnego;

4) kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego – 90,00 zł do 5 roku życia i 110,00 zł

powyżej 5 roku życia;

5) rozpoczęcia roku szkolnego – 100,00 zł;

6) podjęcia przez dziecko nauki w szkole ponadgimnazjalnej poza miejscem zamieszkania -

69,00 zł, jeśli dojeżdża; 113,00 zł, jeżeli zamieszkuje w internacie lub stancji;

7) wielodzietność – 95,00 zł na trzecie i kolejne dziecko uprawnione do zasiłku rodzinnego.

 

Świadczeniami rodzinnymi również są:

- jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe) w kwocie 1.000,00 zł nadal jest uzależnione od przedstawienia przez osobę ubiegającą się zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie kobiety pod opieką medyczną od 10 tygodnia ciąży oraz dochodu rodziny, który w przeliczeniu na osobę nie może przekroczyć kwoty 1.922,00 zł;

świadczenie rodzicielskie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje osobie, która urodziła dziecko, a nie otrzymuje zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego. Uprawnieni do pobierania tego świadczenia są więc między innymi:

  • bezrobotni (niezależnie od rejestracji lub nie w urzędzie pracy),
  • studenci,

· wykonujący pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,

· osoby zatrudnione lub prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, jeśli

nie będą pobierały zasiłku macierzyńskiego.

Nowe świadczenie przyznawane jest niezależnie od osiąganego dochodu rodziny i będzie można je pobierać przez 52 tygodnie po urodzeniu dziecka w wysokości 1000 zł miesięcznie, a w przypadku urodzenia wieloraczków ten okres może być wydłużony nawet do 71 tygodni.

 

 

Świadczeniami opiekuńczymi wypłacanymi przez Ośrodek są:

- zasiłek pielęgnacyjny jest świadczeniem opiekuńczym wypłacanym bez względu na wysokość dochodu rodziny i wiek osoby, jeżeli posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a także umiarkowanym, jeżeli inwalidztwo powstało w wieku do ukończenia 21 roku życia. Świadczenie w/w przysługuje również osobie powyżej 75 roku życia bez względu na stan zdrowia, a która nie otrzymuje dodatku pielęgnacyjnego z KRUS lub ZUS. Zasiłek ten przysługiwał do października w kwocie 153,00 zł, a od listopada 2018 r. został podwyższony do kwoty 184,42 zł;

 

- świadczenie pielęgnacyjne w wysokości 1477,00 zł, które przysługuje matce albo ojcu, opiekunowi faktycznemu dziecka, osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną oraz innym osobom, na których zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia, lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Za osoby otrzymujące ten rodzaj świadczenia Ośrodek opłaca składkę na ubezpieczenie społeczne (rentowo-emerytalne) oraz zdrowotne;

 

- specjalny zasiłek opiekuńczy - w wysokości 520,00 zł, a od listopada 2018 r. został podwyższony do kwoty 620,00 zł - o to świadczenie mogą ubiegać się osoby, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2082) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonką, jeżeli nie podejmują zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Osoba ubiegająca się o specjalny zasiłek opiekuńczy musi spełniać również kryterium dochodowe, które w przeliczeniu na osobę wynosi 764,00 zł.

W tutejszym Ośrodku realizowana jest również ustawa o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów w wysokości 520,00 zł, a od 1 listopada 2018 r. został podwyższony do kwoty 620,00 zł,. Określa ona warunki nabywania oraz zasady ustalania i wypłacania zasiłków dla opiekunów osobom, które utraciły prawo do świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 1 lipca 2013 r. w związku z wygaśnięciem z mocy prawa decyzji przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego.

 

Ponadto tutejszy Ośrodek realizuje ustawę i Program „Za życiem” – jest to jednorazowe świadczenie w wysokości 4000,00 zł. Przysługuje matce lub ojcu, opiekunowi prawnemu albo opiekunowi faktycznemu dziecka bez względu na dochód. Uzależnione od przedstawienia przez osobę ubiegającą się zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie kobiety pod opieką medyczną od 10 tygodnia ciąży oraz zaświadczenia lekarskiego, które potwierdza u dziecka ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu.

 

Za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. wypłacono łącznie 19 806 świadczeń na kwotę 3 773 628,46, w tym 174 w ramach koordynacji na kwotę 79 164,00 zł, i tak:

 

L.P.

Rodzaj świadczenia

Liczba wypłaconych świadczeń

Wydatki w zł

1.

Zasiłki rodzinne

10 259

1 178 686,81

2.

Dodatki do zasiłku rodzinnego:

4 176

512 444,21

 

- urodzenia dziecka,

82

54 178,71

- opieka nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,

221

86 656, 43

- samotne wychowywanie dziecka,

372

72 703,19

- kształcenie i rehabilitacja dziecka

niepełnosprawnego,

505

53 666,67

- rozpoczęcie roku szkolnego,

795

56 453,47

- podjęcie przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania,

980

73 214,14

- wychowywanie dziecka w rodzinie wielodzietnej,

1 221

115 571,60

4.

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka

102

102 000

5.

Świadczenie rodzicielskie

571

513 636

7.

Świadczenia opiekuńcze, w tym:

4 225

1 321 648

 

- zasiłki pielęgnacyjne,

3 529

558 223

- świadczenia pielęgnacyjne,

419

617 863

- specjalny zasiłek opiekuńczy,

201

105 510

- zasiłek dla opiekuna

76

40 052

9.

„Za życiem”

1

4 000

10.

składki na ubezpieczenia społeczne

440

136 524,16

11.

składki na ubezpieczenia społeczne ZDO

32

4 689,28

 

RAZEM

19 806

3 773 628,46

 

W wyniku prowadzonych postępowań administracyjnych o nienależnie pobrane świadczenia rodzinne w 2018r. odzyskano kwotę 15 055,59 złotych, z tego 10 084,06 złote zostało przekazane do budżetu państwa, gdyż dotyczyło lat ubiegłych, a kwota 4 991,53 pomniejszyła dotację za 2018r.

 

Ze świadczeń rodzinnych skorzystało 780 rodzin. Wydanych zostało 1 468 decyzji administracyjnych, w tym: 68 odmawiających przyznania świadczenia. Od decyzji złożyło odwołanie 7 osób. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Szczecinie w 6 przypadkach decyzję utrzymało w mocy, a w 1 przypadku uchyliło decyzję i przekazało do ponownego rozpatrzenia.

 

 

FUNDUSZ ALIMENTACYJNY

 

Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów daje możliwość wypłacania zasądzonych alimentów, w przypadku ich bezskuteczności, również osobom pozostającym w małżeństwie. Kryterium uprawniające do pomocy wynosi 725,00 zł limit maksymalna wysokość realizowanych alimentów – 500,00 zł. W znacznym stopniu zostały rozszerzone zadania polegające na współpracy z komornikami i sądami w celu zwiększenia skuteczności egzekucji należności.

Zgodnie z ustawą z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks Karny oraz niektórych innych ustaw gmina Wolin - będąca wierzycielem należności z tytułu wypłaty świadczeń z funduszu alimentacyjnego została zobowiązana do przekazywania informacji o stanie zobowiązań dłużników alimentacyjnych względem gminy do wszystkich biur zajmujących się udostępnianiem informacji gospodarczej: KRD, ERIF, KBIG, BIG INFOMONITOR, KIDT.

W roku kalendarzowym 2018 współpracowaliśmy z 81 komornikami z całej Polski oraz z 415 różnymi instytucjami (liczba ta z roku na rok wzrasta). W związku z powyższym 3% z wypłaconych świadczeń nie jest wystarczające na pokrycie kosztów obsługi funduszu alimentacyjnego. Działania, które podejmowane są wobec dłużników alimentacyjnych pochłaniają znaczne koszty, zwłaszcza prowadzona korespondencja.

W 2018 r. komornicy przekazali na spłatę zadłużenia zaliczki alimentacyjnej kwotę 6611,88 zł. (podział środków 50%/50% gmina/państwo).

Organ właściwy wierzyciela rozlicza kwoty otrzymane z tytułu zwrotu należności z funduszu alimentacyjnego przypadających od dłużnika alimentacyjnego wraz z odsetkami zgodnie z kolejnością:

- koszty postępowania u komornika,

- odsetki,

- suma dłużna.

 

Zwroty w funduszu alimentacyjnym (komornicy i dłużnicy) za 2018 rok w łącznej kwocie 260 703,77 zł z tego:

  1. 191 937,33 zł – przekazane na dochody budżetu państwa, w tym 88 787,90 zł stanowią odsetki ustawowe za opóźnienie,
  2. 68 766,48 zł – przekazane na dochody własne gminy.

 

Kwota 68 766,48 zł jest dochodem gminy, który można wykorzystać na działania wobec dłużników alimentacyjnych – zgodnie z art.27 ust.6 cyt. wyżej ustawy.

Aktualnie Ośrodek nasz realizuje wypłatę dla 129 rodzin. W bazie danych Sekcji Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego figuruje 418 dłużników alimentacyjnych z czego 258 to dłużnicy Gminy Wolin. Liczba osób uprawnionych do funduszu alimentacyjnego to 151 osoby.

W funduszu alimentacyjnym wydano 166 decyzje, z czego 112 to decyzje przyznające świadczenie. Wypłacono 1635 świadczeń na kwotę 622 090, 00 zł.

W roku 2018 kwota nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego wyniosła 1.750,00 zł., z tego 1000zł przekazano do budżetu państwa bo dotyczyła lat poprzednich.

W roku 2018 Sekcja Świadczeń Rodzinnych i Fundusz Alimentacyjny podejmowała wobec dłużników alimentacyjnych 1 179 różnorodnych działań. Wystosowano 78 wniosków o podjęcie działań wobec naszych dłużników do innych Ośrodków w kraju.

 

Zestawienie przedstawiające działania podjęte wobec dłużników alimentacyjnych w roku 2018 przez Ośrodek Pomocy Społecznej

 

RODZAJ DZIAŁANIA

LICZBA DZIAŁAŃ

Informacja (decyzja) od starosty o zatrzymaniu dłużnikowi alimentacyjnemu prawa jazdy

 

0

 

Informacje o działaniach do innych podmiotów (na wniosek)

10

Informacje o efektach działań

36

Informacja o rozpoczęciu realizacji decyzji i terminie wypłat (dla komorników)

169

Informacja w trybie art. 209 par. 3 Kodeksu Karnego

102

Inny dokument (wszelka korespondencja z różnymi instytucjami)

 

192

Korespondencja z dłużnikiem

 

165

Poinformowanie powiatowego urzędu pracy o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego

6

Przekazanie informacji gospodarczej do biura informacji gospodarczej, stosownie do art. 8a ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

52

Przekazanie komornikowi sądowemu informacji mających wpływ na egzekucję zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w szczególności pochodzących z wywiadu alimentacyjnego oraz oświadczenia majątkowego

4

Przeprowadzenie z dłużnikiem alimentacyjnym wywiadu alimentacyjnego oraz odebranie od niego oświadczenia majątkowego, w związku z sytuacją, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy

33

Wezwanie na wywiad

115

Wniosek o podjęcie działań

78

Wniosek o udostępnienie danych z CEPIK

11

Wniosek o przyłączenie do egzekucji

172

Wszczęcie postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych

11

Wydanie decyzji o umorzeniu postępowania dotyczącego uznania dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych na podstawie art.5 ust. 3a ustawy

3

Wydanie decyzji o uznaniu dłużnika alimentacyjnego za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych

8

Wystąpienie o zatrzymanie prawa jazdy

 

1

 

Zapytanie o wywiad środowiskowy

1

Zobowiązanie dłużnika do zarejestrowania się jako bezrobotny albo jako poszukujący pracy

4

Złożenie wniosku do prokuratury o ściganie za przestępstwa określone w art. 209 Kodeksu karnego

6

Na realizację zadania - świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny środki finansowe pochodziły z budżetu państwa. Ogólna kwota wynosiła 4 567 344,19 zł. z tego budżet państwa 4 510 902,23 zł. oraz wkład własny – 56 441,96 zł.

 

 

WYKORZYSTANO

- „Za życiem”

4 000

- Świadczenia Rodzinne

3 069 799,06

- Świadczenia Rodzinne składki (wszystkie formy)

141 213,44

- Zasiłek dla opiekuna

40 052

- Fundusz Alimentacyjny

620 340

- Świadczenie Rodzicielskie

513 636

 

Koszty: dotacja na świadczenia rodzinne minus dotacja na świadczenie rodzicielskie x 3%

4 529 133,81 – 515 076 x 3% = 120 421,73

 

Koszt obsługi świadczeń rodzicielskich to 30 zł od każdej wydanej decyzji administracyjnej – 48 x 30,00 zł = 1440,00 zł

 

Do realizacji świadczeń w roku 2018 zatrudnionych było trzech pracowników. Ponadto w ramach stażu aktywizacyjnego z PUP w okresie od czerwca do listopada pracowała pomoc administracyjna. Za ten okres Ośrodek nie ponosił kosztów. Zgodnie z zawartą umową na staż, Ośrodek był zobligowany do jej zatrudnienia po stażu na trzy miesiące.

Koszty utrzymania Sekcji Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego sfinansowane z budżetu państwa stanowić mogą maksymalnie 3% otrzymanej dotacji, a koszty obsługi świadczeń rodzicielskich liczone są 30 zł od każdej decyzji. Rzeczywiste koszty obsługi tego działu są o wiele wyższe i wyniosły 178 303,69 zł..

Kwota kosztów sfinansowanych w 2018 r. z dotacji nie mogła przekroczyć 121 861,73 zł.

 

Wydatki 56 441,96 przeznaczone były na podejmowane działania wobec dłużników alimentacyjnych oraz obsługę wypłat świadczeń z funduszu alimentacyjnego, które pokryte zostały w całości z dochodów własnych gminny 68 766,48 zł. przekazanych nam w ramach art. 27 ust.6 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów – wpłaty od dłużników.

  1. wynagrodzeniem największą kwotę z kosztów obsługi pochłania korespondencja, gdyż wszystkie decyzje i pisma kierowane do dłużników alimentacyjnych na terenie całego kraju oraz komorników, sądów, starostwa muszą być wysyłane za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Świadczenie wychowawcze 500+

Program Rodzina 500 plus to 500,00 zł miesięcznie na drugie i kolejne dziecko, bez dodatkowych warunków. Rodziny o niskich dochodach otrzymują wsparcie także dla pierwszego lub jedynego dziecka przy spełnieniu kryterium 800,00 zł netto lub 1200,00 zł w przypadku wychowywania w rodzinie dziecka niepełnosprawnego.

Świadczenie wychowawcze 500,00 zł nie jest liczone do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia, dotyczy to w szczególności świadczeń z pomocy społecznej, funduszu alimentacyjnego, świadczeń rodzinnych, dodatków mieszkaniowych.

Za okres 2018 roku wypłacono łącznie 13 489 świadczeń na kwotę 6 814 081,66 zł, w tym 110 w ramach koordynacji na kwotę 46.999,00 zł. Nienależne pobrane świadczenia wychowawcze za 2018 r. wyniosły 7 879,09 zł, z tego 5184,34 dotyczyło lat ubiegłych i zostało przekazane do budżetu państwa.

 

Realizacja Programu 500+

 

 

Wyszczególnienie za okres 2018

Wartość

                         

1

                         

1.

Liczba złożonych "unikatowych" (tj. niepowtarzających się) wniosków o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego, z tego:

964

                         

1.1.

- złożonych w formie papierowej

864

                         

1.2.

- złożonych drogą elektroniczną

100

                         

2.

Liczba oczekujących na rozpatrzenie wniosków o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego (złożonych w formie papierowej i drogą elektroniczną)

2

                         

3.

Liczba wydanych (na podstawie wniosków złożonych w formie papierowej i drogą elektroniczną) decyzji w sprawach dotyczących świadczenia wychowawczego

912

                         

3.1.

- w tym liczba wydanych decyzji przyznających prawo do świadczenia wychowawczego

846

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2.

- w tym liczba wydanych decyzji odmawiam- przyznaje prawo do świadczenia wychowawczego

32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.3.

- w tym liczba wydanych decyzji odmawiam prawo do świadczenia wychowawczego

34

                         

4.

Liczba prowadzonych spraw dotyczących zamiany formy wypłaty świadczenia wychowawczego z pieniężnej na rzeczową lub na opłacanie usług

0

 

 

 

                     

 

Na realizację Programu 500+ wydatkowano łącznie kwotę 6 869 444,84 zł, w tym 58 057,93zł jako koszty obsługi (oprogramowania, druki, materiały biurowe, dostosowanie do obsługi, korespondencja, szkolenie, sprzęt, dodatki dla pracowników). Pracownicy działu – 3 osoby otrzymują dodatki specjalne za wykonywanie zadań związanych ze świadczeniami wychowawczymi.

ŚWIADCZENIE DOBRY START- 300+

 

W lipcu 2018 r. Ośrodkowi powierzono kolejne zadanie tj. realizację rządowego programu „ Dobry Start”. Świadczenie „Dobry start” to 300 złotych jednorazowego wsparcia dla uczniów rozpoczynających rok szkolny bez względu na dochód rodziny. Łącznie wypłacono 1 346 świadczeń na kwotę 403 800,00 zł.

 

L.P.

WYSZCZEGÓLNIENIE ZA OKRES 2018 R.

WARTOŚĆ

1.

Liczba przyjętych wniosków na świadczenia Dobry Start, w tym:

982

- wnioski złożone za pomocą systemu teleinformatycznego

252

- wnioski złożone w formie papierowej

730

2.

Liczba informacji o przyznaniu świadczenia Dobry Start

975

3.

Liczba wydanych decyzji odmawiam prawo do świadczenia Dobry Start

7

 

 

Na realizację Programu Dobry Start wydatkowano łącznie kwotę 417 260 zł, w tym 13460 zł jako koszty obsługi (oprogramowania, druki, szkolenie, dodatki dla pracowników). Pracownicy działu – 3 osoby oraz pracownicy działu księgowości - 2 osoby otrzymali w okresie od lipca do grudnia dodatki specjalne za wykonywanie zadań związanych ze świadczeniami Dobry Start.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Potrzeby, wnioski na rok 2019

 

 

Wsparcia finansowego wymaga Dział Usług Opiekuńczych. Niezbędnym jest zatrudnienie co najmniej dwóch osób z odpowiednim wykształceniem, jednak za stosunkowo niskie wynagrodzenie nie ma chętnych do podjęcia się opieki nad chorym w domu, przy którym niejednokrotnie trzeba wykonywać wszystkie czynności higieniczne. Warunki środowiska pracy również nie sprzyjają atrakcyjności zatrudnienia. Średnia wieku osób pracujących przy usługach opiekuńczych znacznie wzrosła i są to osoby narażone na występowanie schorzeń kręgosłupa, co powoduje znaczną absencję chorobową. Posiadane środki finansowe na utrzymanie tego działu nie pozwalają na zwiększenie dotychczasowego wynagrodzenia jak również zatrudnienia nowych pracowników. Dodatkowo pracownicy podnoszą problem z dojazdem do podopiecznego. Zbyt mała ilość opiekunek powoduje długie oczekiwanie na przyznanie usług opiekuńczych oraz brak płynności w realizacji już przyznanych świadczeń.

Ponadto rodziny współpracujące z naszym Ośrodkiem bardzo często podnoszą sprawę braku mieszkań socjalnych dla rodzin, których nie stać na wyremontowanie przydzielanych pomieszczeń.

Istotną kwestią jest poszukiwanie w dalszym ciągu osoby z odpowiednim wykształceniem do pracy w charakterze pracownika socjalnego. Tak jak w poprzednim dziale, wysokość wynagrodzenia jest ważnym czynnikiem motywującym. Niestety prestiż tego zawodu spada, jest mało osób zainteresowanych pracą, gdyż zmienia się katalog osób korzystających, ich postawy i problematyka działań. Zdarzają się sytuacje, gdzie pracownik socjalny wchodzi w środowisko w asyście drugiego pracownika lub policjanta, ze względu na zagrożenia ze strony klientów Ośrodka. W 2018r. pracownicy socjalni kilkakrotnie składali zawiadomienia o groźbach, naruszeniu nietykalności, znieważeniach. Istnieje wysoka potrzeba realizacji szkoleń pracowników Ośrodka w zakresie superwizji i szkoleń specjalistycznych. Niestety brak środków finansowych uniemożliwia realizację tego zadania, które jest obowiązkowe.

Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nałożyła na gminy kolejne obowiązki, z których jesteśmy bardzo skrupulatnie rozliczani podczas kontroli, niestety w ślad za nowymi zadaniami nie przyszły środki finansowe. Wykonujemy te zadania w ramach obowiązków dotychczasowych, jednak brak jest możliwości wydzielenia odpowiedniej sekcji lub wyznaczenia pracownika do tego zadania ze względu na brak funduszy.

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Krzysztof Konieczny 10-04-2019 21:30
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 10-04-2019
Ostatnia aktualizacja: - 10-04-2019 21:30